چرا نسل جدید اروپائیان خرید از روستا را ترجیح می‌دهند؟

صدا و سیما جمعه 21 مرداد 1401 - 12:16
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد از کشور‌های عضو خواست با اتخاذ راهکار‌هایی برای رونق بخشیدن به بازار محصولات روستایی و محلی، به تحقق غذای پایدار و سالم کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فائو با تاکید بر اینکه پایداری و سلامت غذا به حفظ محیط زیست کره زمین کمک می‌کند، خرید از تولیدکنندگان محلی و فروشگاه‌های کوچک روستایی را یکی از راه‌های مهم و موثر در این زمینه عنوان کرد و از مردم سراسر جهان، به ویژه در کشور‌های صنعتی و رو به توسعه خواست که با گنجاندن غذا‌های محلی و بومی در برنامه غذایی خود به سلامت خود، جامعه و محیط زیست کمک کنند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد همچنین فراگیری روش پخت غذا‌های محلی و بومی و طبخ آن‌ها در منزل را به ساکنان شهر‌های بزرگ توصیه کرده و افزوده است که این کار، علاوه بر کمک به سلامت غذایی و بهبود روحی و روانی مردم به ویژه در شهر‌های صنعتی، می‌تواند ضایعات غذایی را نیز کاهش دهد.

بهترین خوراکی ها، شیک‌ترین‌ها و گرانترین‌ها نیستند!
چرا نسل جدید اروپائیان خرید از روستا را ترجیح می‌دهند؟
اول؛ تازگی
در مقاله مورد تائید فائو درباره مزایای خرید از تولیدکنندگان محلی، تازه و طبیعی بودن مواد غذایی، به عنوان ابتدایی‌ترین مزیت ذکر شده و آمده است که دستکم ۳ روز طول می‌کشد تا گوجه فرنگی‌های فروشگاه‌های بزرگ زنجیره ای، از مزرعه به قفسه‌ها و سبد‌های فروشگاه برسند، اما در فروشگاه‌های کوچک روستایی یا مناطقی که نیم ساعت با شهر فاصله دارند، حداکثر ۲۴ ساعت از چیدن گوجه فرنگی گذشته است.

ضمن اینکه کشاورز معمولا محصول فصلی خود را انبار نمی‌کند و می‌تواند انگور را تا زمانی که مشتری نیست، نچیند که به با کیفیت‌تر شدن آن منجر می‌شود اما، محصولات فروشگاه‌های بزرگ چند بار از انباری به انبار دیگر منتقل می‌شوند و این کار گاهی بیشتر از یک هفته طول می‌کشد.

طبیعی و ارگانیک
مناسب فصل بودن محصولاتی که فروشندگان روستایی عرضه می‌کنند نیز از مزایایی است که در سال‌های اخیر به شدت در کشور‌های صنعتی مورد توجه قرار گرفته است.

هندوانه نباید در زمستان در دسترس باشد و اساسا یک میوه تابستانی است. اما بنگاه‌های بزرگ توزیع کننده مواد غذایی آن را در تمام طول سال عرضه می‌کنند. مسلم است که این طبیعی نیست.

مصرف کنندگان محصولات شرکت‌های بزرگ در کشور‌های صنعتی و توسعه یافته باید بدانند که شیرین‌ترین و خوشرنگ‌ترین میوه‌ها یا بزرگترین و نرم‌ترین قطعات گوشتی که در این روند عرضه می‌شوند، دستکاری شده‌ترین محصولات هستند. آن‌ها آنقدر تغییر داده شده اند تا در شرایط آب‌وهوایی مختلف و متفاوت با طبیعت اصلی خود رشد کنند و یا چاق‌تر و عضلانی‌تر از همنوعان طبیعی خود باشند.
پس باید بدانیم که با مصرف این شیک‌ترین و در دسترس‌ترین ها، روند دریافت استروئیدها، ویتامین‌ها و ... حتی رنگدانه‌های بدن ما شکلی چندان طبیعی نخواهد داشت.

اما فروشنده روستایی، محصولی را عرضه می‌کند که متناسب با منطقه و در زمان طبیعی بوجود آمده است.
چرا نسل جدید اروپائیان خرید از روستا را ترجیح می‌دهند؟
لبنیات محلی، بهداشتی‌تر 
کشاورز، بیش از همه، از فساد و آفت زدگی محصولش بیم دارد و اگر اتفاق ناگواری در این زمینه رخ دهد، بلافاصله همه در آن منطقه کوچک مطلع می‌شوند، اما شرکت‌های بزرگ گاهی بدترین و خطرناک‌ترین اشکالات را نیز تا مدت‌ها پنهان کرده اند و حتی در صورت فاش شدن نیز، زمان زیادی طول می‌کشد تا مصرف کنندگان در شهر‌های دیگر مطلع شوند.

بسته بندی‌ غيرضروری؛ یعنی تولید ضایعات
کاهش تخریب محیط زیست و ضایعات نیز از دیگر مزایای رونق گرفتن بازار روستایی است.
فروشنده محلی، برخلاف شرکت‌های بزرگ، محصول خود را چند بار بسته بندی نمی‌کند و همین یک مورد، حجم چشمگیری از ضایعات بسته بندی را کاهش می‌دهد.

عطر طبیعی، طعم آسمانی
طعم و مزه غذا‌های محلی یا محصولاتی که از روستاییان و عشایر می‌خرید، متفاوت است، اما ویژگی دیگری هم فراتر از طعم طبیعی و نوستالوژیک این محصولات در خرید از فروشندگان روستایی و عشایر موجود است که ارزش آن را مضاعف می‌کند.
احساس خوب خیر رساندن به یک هموطن زحمتکش، می‌تواند شیک نبودن و ظاهر ساده یا حتی گرانتر بودن احتمالی آن محصول نسبت به فروشگاه‌های بزرگ شهری را تحت الشاعاع قرار دهد و احساس رضایت را، قبل از مصرف محصول به خریدار منتقل سازد.
دانستن اینکه غذایی که شما می‌خورید، به رفاه و بهتر غذا خوردن یک هموطن کمک می‌کند، لذت شما از خوردن آن محصول را بیشتر می‌کند.

اشتغالزایی و بقای روستا
وقتی محصول خود را از فروشنده محلی خریداری می‌کنید، به اقتصاد خُرد جامعه خود نیز کمک می‌کنید. پولی که کشاورز از فروش محصولاتش به دست می‌آورد، به پایداری اشتغال روستایی و ایجاد فرصت‌های شغلی منجر می‌شود. با افزایش رونق این بازار، جا برای اشتغال فرزندان کشاورز نیز باز می‌شود و یا اینکه او دستیار یا شاگردی استخدام می‌کند که خود به معنی اشتغالزایی است.
رونق بازار محصولات کشاورزی، روستا و عشایر، فروشندگان را به افزایش کیفیت محصول یا نحوه عرضه آن، با هدف کسب رضایت و جلب نظر مشتریان بیشتر سوق می‌دهد و آن‌ها را وا می‌دارد که به سرعت نسبت به رفع نواقص اقدام کنند. 

حفاظت از سیاره آبی
از دیدگاه طرفداران محیط زیست نیز، حمایت از کسب و کار‌های محلی و تولیدکنندگان خُرد روستایی و عشایر، در کوچکترین بعد به سلامت جسم و روان شما کمک می‌کند و در ابعاد بزرگتر، گامی است به سوی اقتدار جامعه و سلامت کره زمین.

چرا نسل جدید اروپائیان خرید از روستا را ترجیح می‌دهند؟

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.