ابزارهای کاربردی سئو
تفاوتی نمیکند! چه سایت شما در صفحات پایینی گوگل باشد و چه رتبه یک صفحه گوگل باشید و آن بالا بالاها برای خود پادشاهی کنید. تفاوتی ندارد. فردا ممکن است رتبه شما زمین تا آسمان با امروز فرق کند.
با توجه به به روز رسانی های مستمر گوگل، رتبه بندی های گوگل هر روز سخت تر و سخت تر میشود. و با توجه به معرفی های الگوریتم گوگل هر آن ممکن است که اتفاقات ناگواری برای سئوی سایت رخ دهد. پس بهتر است در هر حال سئوی وب سایت را توسط ابزار های مختلف بررسی کنید. در این مقاله به معرفی 5 ابزار کاربردی سئو میپردازیم که هر سئو کاری باید با آن آشنا باشد.
ابزارهای آنلاین سئو یک بخش اصلی برای بررسی سئو سایت و بهینه سازی به شمار میروند، به کمک این ابزارهای سئو ما میتوانیم وب سایت خودمون رو آنالیز کنیم و از همه مهمتر از زاویههای مختلف یک دید خیلی خوب از سایتمون داشته باشیم،
ابزار سرچ کنسول
ابزار سرچ کنسول (search console) جزء یکی از بهترین ابزارهای گوگل برای بررسی و آنالیز سئو به شمار میرود. من تقریبا هر روز داخل ابزار سرچ کنسول هستم و وضعیت سئو سایتها و پروژههای سئومو بررسی میکنم.
فقط یک نکته رو اضافه کنم که اسم قدیم سرچ کنسول هست: وبمستر تولز و اگر جایی این اسم رو دیدید بدونید یکی هستن. آقای سئوکار اگر پروژه داری و داری سئوش رو انجام میدی به نظر من وظیفه داری هر روز سرچ کنسول رو بررسی کنی و بعد اخر هر هفته به کارفرما از طریق سرچ کنسول و میزفا تولز گزارش بفرستی.
اگر این کار کردی دیگه لازم نیست همش دنبال پروژه بگردی، مثل من و خیلی از عزیزان دیگه ۵ تا پروژه مثلا میگیری و سالها همینا رو ادامه میدی.
همانطور که میدانید یکی رپورتاژ آگهی یکی از ارکان اصلی سئوی off page سایت محسوب میشود. هر سئو کاری بدون شک وقت زیادی را صرف تحلیل و مقایسه وب سایت ها برای خرید رپورتاژ آگهی صرف خواهد کرد. ابزار هایی مانند لینکیار، با همکاری رسانه های بزرگ، این امکان را برای سئو کاران فراهم کرده تا بتوانند بدون واسطه و به طور مستقیم از رسانه های داخلی و خارجی اقدام به خرید رپورتاژ خبری کنند.
لینکیار ابزار های بسیاری مانند ابزار moz و alexa و... را به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهد تا شما بتوانید از پنل کاربری خود قبل از خرید رپورتاژ خبری، وب سایت ها را بررسی و مقایسه کنید.
ابزار سئو ahrefs از جمله ابزار های مهم و کاربرذی سئو سایت به شمار میرود که کارکردی بسیار ساده اما موثر و مفید دارد. با استفاده از این ابزار میتوانید برای بررسی سئو خارجی همچون لینکهای خارجی سایت خود و رقبا را بررسی کرده و تعداد لینک های از دست رفته و یا اضافه شده وب سایت ها به همراه انکر تکست های استفاده شده را بررسی کرد. از جمله این کارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آنالیز و بررسی تعداد بک لینکهای یک سایت.
بررسی و آنالیز تحولات و تغییرات بوجود آمده بر روی بک لینکها در اثر گذر زمان.
کسب اطلاعاتی درباره، ارزش رتبهبندی بک لینکهای ایجاد شده در سایتها. جداسازی بک لینکهای مفید و ارزشمند، از بک لینکهای کهنه و قدیمی یا به اصطلاح بک لینکهای مرده.
ابزار گوگل آنالیتیکس Google Analytics
گوگل آنالیتیکس Google Analytics یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو سایت است که توسط گوگل معرفی شده و با اهداف مختلفی مانند : آنالیز رفتار کاربران، بررسی کارکرد سایت و تعاملات کاربران و به طور کلی بهینهسازی سایت مورد استفاده قرار میگیرند. در این سایت، شما میتوانید اطلاعات دقیق و کامل در مورد رفتار و عملکرد بازدیدکنندگان و کاربران مختلف سایت خود را، کسب کنید.
بدون شک سرعت سایت یکی از ارکان اصلی سئوی تکنیکال سایت به شمار میرود و تاثیر کاملا مستقیمی بر رتبه وب سایت شما در نتایج موتور های جست و جو خواهد داشت
شما میتوانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت بارگذاری صفحات خود را هم در دسکتاپ و هم در نسخه موبایلی چک کنید. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد.