اسنوا اعلام کرد با پیادهسازی تکنولوژیها در حال جمعآوری دادهها از مراکز مختلف دادهاست. مرکز کلان داده این شرکت نیز با توسعه سیستمهای آنالیز داده سعی دارد اثرگذاری مثبتی در تصمیمات و استراتژیهای اسنوا داشته باشد. اسنوا با طراحی و توسعه Data Fabric این امکان را فراهم کرده تا بتواند ماهانه یک پتابایت داده را آنالیز کند.
اسنوا میگوید با داشتن نزدیک به هفت میلیون مشتری، در دو سال گذشته سرمایهگذاریهای زیادی را در مرکز تکنولوژی و کارخانه نوآوریاش انجام داده است که یکی از مراکز مستقر شده، مرکز IoT آن است. این مرکز تلاش کرده است تا تیمی متشکل از تخصص های متفاوت را در کنار متخصصان داده قرار دهد تا بتواند جریان رو به رشد اطلاعات تولید شده در اسنوا را پشتیبانی کند.
متخصصان علوم داده، هوش مصنوعی و فعالان داده کاوی از جمله افرادی هستند که استفاده از کلان دادهها در حوزههای مختلف فعالیتهای اسنوا را بهینه خواهند کرد. از این چهارچوب میتوان برای استخراج اطلاعات مورد نیاز برای تصمیمگیری استفاده کرد و با تجزیه و تحلیل این دادهها حرکات استراتژیک و حساس را با دقت بیشتری اجرا کرد.
تجزیهو تحلیل کلاندادهها میتواند به اسنوا کمک کند تا وضوح بیشتری در تجارت و کسب و کار خود داشته باشد. این مرکز با پیادهسازی تکنولوژیها در حال جمعآوری دادهها از مراکز مختلف دادهاست تا با توسعه سیستمهای آنالیز داده بتواند اثرگذاری مثبتی در تصمیمات و استراتژیهای آنها داشته باشد.
تحلیل و آنالیز کلان دادهها همچنین میتواند در کاهش هزینهها و زمان صرف شده در تولید و همچنین شکل دادن استراتژیهایی دقیقتر، تأثیر بگذارد.
علی فلاحی مدیر مرکز IoT و کلان داده اسنوا با بیان اینکه کار با دادهها در اسنوا مبحث تازه ای نیست، گفت: «عمق و وسعت بسیار زیاد دادههای امروزی فرصتهای زیادی را برای ما فراهم میکند تا بیشتر به درک و انتظارات مصرفکنندگان خود نزدیک شویم.»
به گفته وی اسنوا درحال حاضر با طراحی و توسعه Data Fabric اختصاصی خود و جمع آوری و نگهداری دادههای خود دو نقطه از کشور (اصفهان – تهران ) این امکان را فراهم کردهاست که به راحتی بتواند ماهانه یک پتابایت (1PB) داده را آنالیز کند.
این شرکت همچنین اعلام کرده است که باتوجه به ضرورت حفظ امنیت و جلوگیری از نشت و حفظ حریم خصوصی دادهها، درحال همکاری با پژوهشکده امنیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و یک شرکت آلمانی جهت پیاده سازی، بروزرسانی و حفظ و پشتیبانی سیستمهای امنیتی خود و در صدد دریافت گواهینامه مقررات عمومی حفاظت از دادههای اتحادیه اروپا (GDP) است.
علیرضا علیخانی مدیر ارشد بازاریابی اسنوا در این باره گفت: «با افزایش سرمایه گذاری در این منطقه، میتوانیم بینش خود را تقویت کنیم، دانش جدید استخراج کرده و خدمات نوآورانهای برای مصرفکنندگان ایجاد کنیم که برای بازارهای امروز، یک ضرورت است.»
او اعلام کرد اسنوا در حال حاضر بیشتر بر روی بازخوردها از طریق کال سنتر و ترکیب آن با زنجیره تولید متمرکز شده و به دنبال درک بیشتر روابط بین تولید و پارامترهای مرتبط با سبک استفاده است تا نقاطی که کیفیت محصول یا خدمت را تهدید میکند، شناسایی و از تأثیرات آنها کاسته شود.
گفتنی است کلان داده یا بیگ دیتا (Big Data) عبارتی است که برای توصیف مقادیر بزرگی از داده (اعم از دادههای ساختار یافته و بدون ساختار) استفاده میشود که روز به روز بیشتر مشاغل را درگیر خود میکند. این اندازه و بزرگی دادهها نیست که آن را برای مشاغل پر اهمیت میکند بلکه کارهایی که سازمانها میتوانند با استفاده از این دادهها انجام و به کلان دادهها اهمیت و اعتبار ببخشد.
هرچند موضوع کلان داده و پردازش آن، موضوع جدیدی محسوب نمیشود، اما با نگاه به روندهای چند سال گذشته، اسنوا نشان داده است که در حال حرکت به سمت درک عمیقتری از محیط و نیازهای مخاطبانش است. چرا که در نهایت این دادهها خواهند بود که بینش سازمانها را توسعه داده و مسیرهای متفاوتی را خلق خواهند کرد، به شرط آن که مسیر استخراج اطلاعات و کاربرد آنها نیز تعریف درستی داشته باشد.