نمایش تازه ترین فیلم کیومرث پور احمد / واکنش دبیر جشنواره به انصراف فیلم‌سازان خارجی /

تابناک جمعه 14 بهمن 1401 - 22:25
در سومین روز جشنواره فجر، فیلم‌های «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «سرهنگ ثریا» به تهیه کننده جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج و «عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری و کارگردانی هادی مقدم دوست در سینمای رسانه‌ها و خانه جشنواره رونمایی خواهد شد.

نمایش تازه ترین فیلم کیومرث پور احمد

در سومین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر فیلم‌های «پرونده باز است»، «سرهنگ ثریا» و «عطرآلود» در سینمای رسانه‌ها و خانه جشنواره رونمایی خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از چهارشنبه دوازده آبان آغاز شد و تا بیست و دوم بهمن با نمایش 24 فیلم بلند داستانی تداوم خواهد داشت. در میان آثار راه یافته به بخش اصلی و در رزرو بخش اصلی، محمدعلی باشه آهنگر و کیومرث پوراحمد تنها چهره‌های پیشکسوتی هستند که فیلم‌هایشان در این لیست خودنمایی می‌کند و همگی متعلق به نسل دوم و سوم سینمای ایران هستند.

رضا کیانیان، امیر جعفری، سارا بهرامی، پژمان بازغی و نسیم ادبی هرکدام با بازی در دو فیلم، پرکارترین بازیگران حاضر در دوره چهلم و یکم جشنواره فیلم فجر هستند.

پردیس‌های سینمایی آزادی، اطلس مال، ایران مال، زندگی، شهرک، صبامال، کوروش، کیان، گالریا، مگامال، هروی سنتر، هدیش مال و سینماهای استقلال، تماشا، تیراژه 2، جوان، راگا، فرهنگ، نارسیس، شمیران سنتر، مهر شاهد و موزه سینما در تهران میزبان آثار حاضر در جشنواره فجر چهل و یکم هستند.

جزئیات کامل همه فیلم‌ها را از اینجا می‌توانید ببینید.

جدول نمایش فیلم‌ها در سینماهای مردمی را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

همچنین جدول نمایش فیلم‌ها برای صنوف و سازمان‌ها را از اینجا می‌توانید دانلود کنید.

در سومین روز جشنواره فجر، فیلم‌های «پرونده باز است» به تهیه کنندگی علی قائم مقامی و کارگردانی کیومرث پوراحمد، «سرهنگ ثریا» به تهیه کننده جلیل شعبانی و کارگردانی لیلی عاج و «عطرآلود» به تهیه کنندگی یوسف منصوری و کارگردانی هادی مقدم دوست در سینمای رسانه‌ها و خانه جشنواره رونمایی خواهد شد.

 

 

پرونده باز است

ترکیب نهایی و جزئیات چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر / غیبت کامل نسل اول سینمای ایران / حضور کیومرث پوراحمد، محمدعلی باشه آهنگر و مسعود جعفری جوزانی
تهیه کننده: علی قائم مقامی
کارگردان: کیومرث پور احمد
نویسنده: کیومرث پور احمد
فیلمبردار: اصغر رفیعی‌جم
بازیگران: پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، سام قریبیان، مه‌لقا باقری، پویا نجفی، راشین ربی، مهبد جهان‌نوش و محمدمتین ستاری
خلاصه داستان: فرهاد نوجوان 15 ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.
نکته قابل توجه: بازی نسیم ادبی و بازیگران نوجوان

 

خاطره‌ای از آهنگسازی «پرونده باز است» به روایت یراقچیان

نمایش تازه ترین فیلم کیومرث پور احمد / محروم کردن تماشاگر ظلم بزرگی است که به تاریخ سینما می‌کنیم

یراقچیان با اشاره به یک خاطره در جریان فیلم گفت: وقتی موسیقی روی فیلم درآمد و ایشان شنیدند برایشان به شدت جذاب بود و همیشه از جایگاه ویژه موسیقی این فیلم تعریف کردند.

«حمیدرضا یراقچیان» آهنگساز فیلم «پرونده باز است» در گفت و گو با ستاد خبری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر درباره موسیقی کار شده در این فیلم گفت: یکی از ویژگی های این فیلم پیامی بود که در آن وجود داشت. من بسیار جذب فیلمنامه و قصه ای که نوشته شده بود، شدم.

وی ادامه داد: از لحاظ فلسفه قصاص، آن ادمی که مقتول می شود تا لحظه ای دارد می میرد نمی داند که در حال مرگ است، ولی کسی که قرار است قصاص شود مدت ها در این فضا است و فشار روانی وارده به وی باعث می شود، صد بار ارزوی مرگ کند تا از این فرآیند راحت شود.

این آهنگساز ادامه داد: شخصیت داستان که یک جا خود را به خفت می اندازد تا نجات پیدا کند و یک جا خودش می خواهد که مرگ را انتخاب کند و اینکه داستان با بعضی موقعیت هایی که در جامعه هست، همخوانی دارد، همه این موارد برایم جذاب بود و در همکاری من در این فیلم موثر بود.

وی درباره فرآیند موسیقی در این فیلم، بیان داشت: من حساسیت های اقای پوراحمد در فیلم و موسیقی را می‌شناسم. خیلی وقت ها صحبت داشتیم تا به جهان بینی قصه برسم. نکته جالب این است که همیشه برای یک اهنگساز، موسیقی ها اینجا شنیده می شود. من و همکارانم به عنوان آهنگساز چیزهایی را می شنویم که تا قبل از مستر و میکس برای افراد دیگر قابل شنیدن نیست.

یراقچیان در ادامه به اشاره به یک خاطره در جریان فیلم گفت: وقتی داشتیم نوتیف کار را در بیاوریم من بررسی کردیم و مواردی را تمرین کردیم. آقای پوراحمد اصرار کردند که همان صوت اولیه را بفرستم تا بشنود. در ابتدا که گوش داد، تعجب کرد وبه من گفت: شوخی می کنی؟ این دیگر چیست؟ ولی وقتی موسیقی روی فیلم درآمد و ایشان شنیدند برایشان به شدت جذاب بود و همیشه از جایگاه ویژه موسیقی این فیلم تعریف کردند.

وی در پایان اظهار داشت: پروسه ساخت موسیقی فیلم، دو سه ماه قبل از شروع فیلمبرداری شروع شد و یک سری موسیقی ها هم در کانون اصلاح انجام شد. من خودم را در خدمت فیلم گذاشتم و همه توانم را روی فیلم گذاشتم تا بتوانم فیلم را تاثیرگذار تر بکنم.

 

 

سرهنگ ثریا

ترکیب نهایی و جزئیات چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر / غیبت کامل نسل اول سینمای ایران / حضور کیومرث پوراحمد، محمدعلی باشه آهنگر و مسعود جعفری جوزانی
تهیه کننده: جلیل شعبانی
کارگردان: لیلی عاج
نویسنده: لیلی عاج
فیلمبردار: علیرضا برازنده
بازیگران: ژاله صامتی، وحید آقاپور، حمیدرضا محمدی، دیبا زاهدی، شهروز آقاپور
خلاصه داستان: تنها پسر ثریا با سودای مهاجرت به آلمان و به کمک قاچاقچی به ترکیه می‏رود؛ اما در آن‎جا توسط سازمان منافقین اغفال و ربوده می‏‌شود…
نکته قابل توجه: -

 



عطر آلود

ترکیب نهایی و جزئیات چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر / غیبت کامل نسل اول سینمای ایران / حضور کیومرث پوراحمد، محمدعلی باشه آهنگر و مسعود جعفری جوزانی

تهیه کننده: یوسف منصوری
کارگردان: هادی مقدم دوست
نویسنده: حسین حسنی
فیلمبردار: روزبه رایگا
بازیگران: مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی
خلاصه داستان: علی عطرسازی با استعداد است که در آستانه بچه‌دار شدن، سرطان می‌گیرد. او دچار ترس از مرگ و فقر همسر و فرزند بعد از خودش شده است. همسر علی سعی می‌کند او را کمک کند تا عطرش را بسازد اما ترس علی او را دچار اشتباهاتی می‌کند…
نکته قابل توجه: -

 

آغاز نمایش فیلم‌های کوتاه و مستند

نمایش آثار کوتاه و مستند چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر از امروز جمعه ۱۴ بهمن ماه آغاز می‌شود. در روز اول اکران این آثار در پردیس سینمایی ملت که به اصحاب رسانه اختصاص دارد در ساعت ۱۸ مستند بلند «کوهستان بی صدا» در سالن ۵ به نمایش در می‌آید. همچنین در برج میلاد به عنوان خانه جشنواره در ساعت ۲۰:۳۰ مستند بلند «کوهستان بی صدا» در سالن ۱ به نمایش در خواهد آمد.

 

واکنش دبیر جشنواره به انصراف فیلم‌سازان خارجی

نمایش تازه ترین فیلم کیومرث پور احمد / محروم کردن تماشاگر ظلم بزرگی است که به تاریخ سینما می‌کنیم

مجتبی امینی دبیر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر همزمان با سومین روز میزبانی پردیس سینمایی ملت از اصحاب رسانه با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات آن‌ها درباره حواشی روزهای اخیر این رویداد پاسخ گفت.

امینی درباره خبرهای منتشر شده در رسانه‌ها درباره انصراف برخی کارگردانان خارجی از حضور در جشنواره فیلم فجر گفت: هیچ انصرافی تا به امروز نداشته‌ایم. در حوزه حضور فیلم‌های خارجی در جشنواره‌ها پروتکل‌های بین‌المللی وجود دارد که همه فعالان صنعت سینما به آن واقف هستند. پخش‌کننده‌ها متولیان ارائه فیلم‌ها به جشنواره‌ها هستند و در همه جای دنیا هم همین شرایط حاکم است.

ی افزود: در جشنواره فیلم فجر هم پخش‌کننده‌ها آثاری را ارائه کرده‌اند و برای حضور ثبت‌نام کرده‌اند. تفاهمی شکل گرفته و حق پخش آثار پرداخت شده و نسخه دی‌سی‌پی این فیلم‌ها با کیفیت بالا در اختیار جشنواره قرار گرفته است. به تعبیری همه این اتفاقات به‌صورت کاملاً حرفه‌ای اتفاق افتاده و اگر کسی در گوشه‌ای از جهان می‌پرسد چرا؟ باید بدانید این چرا از نظر پروتکل‌های حقوقی و بین‌المللی حاکم بر فستیوال‌های دنیا کاملاً تعریف شده است.

امینی گفت: وقتی نسخه باکیفیت فیلمی به دبیرخانه جشنواره‌ای تحویل و همه چیز براساس پروتکل‌های درباره رعایت شده و حق رایت آن را هم براساس ارز بین‌المللی پرداخت کرده‌ایم، فیلم دیگر در اختیار فستیوال است و حتماً نمایش داده می‌شود.

دبیر جشنواره تأکید کرد: فیلم‌هایی که این اخبار درباره آن‌ها منتشرشده است فیلم‌های حاضر در بخش «جشنواره جشنواره‌ها» هستند که اساساً از بخش‌های رقابتی جشنواره فجر نیست. ما دو بخش رقابتی «جلوه‌گاه شرق» و «سوای سیمرغ» را در جشنواره داریم اما بخش «جشنواره جشنواره‌ها» تنها به اکران فیلم‌هایی اختصاص دارد که پیش‌تر در جشنواره‌های دیگر درخشیده‌اند. آثار این بخش اساساً مورد داوری قرار نمی‌گیرند که قرار باشد جایزه‌ای به آن‌ها تعلق بگیرد. این آثار تنها برای اهالی رسانه اکران می‌شوند.

در همه جشنواره‌ها طرف حساب اصلی تهیه‌کننده است

وی درباره عدم حضور بازیگران چهره در روزهای گذشته از جشنواره چهل‌ویکم هم گفت: در همه جای دنیا یک اثر سینمای سه ضلع اصلی دارد؛ تهیه‌کننده، کارگردان و فیلمنامه‌نویس. در کل فستیوال‌های دنیا هم این سه ضلع به‌عنوان مولفین یک اثر به‌حساب می‌آیند و پدرومادر معنوی اثر محسوب می‌شوند. درباره این مسئله سال‌ها در کشور ما هم بحث و گفتگو شده است و امروز همه به بلوغ رسیده‌اند. همه می‌دانند که متولی هدایت و راهبری تولید یک پروژه تهیه‌کننده است. اوست که می‌گوید برای فیلم من چه اتفاقی باید بیفتد. آیا در یک جشنواره باید حضور داشته باشد یا نداشته باشد. از این منظر همه عوامل در اختیار و زیر چتر تهیه‌کننده فیلم هستند. این قانون مربوط به جهان سینماست و مختص سینمای ایران نیست. در همه فستیوال‌های حرفه‌ای جهان طرف حساب اصلی تهیه‌کننده فیلم‌هاست.

دبیر جشنواره درباره احتمال افزوده شدن سیمرغ فیلم‌نامه اقتباسی به ترکیب جوایز این دوره از جشنواره گفت: کماکان در حال بررسی هستیم و نتایج نهایی را اعلام خواهیم کرد.

امینی درباره برگزاری نمایشگاه عکس مرور خاطرات چهل دوره گذشته جشنواره فیلم فجر هم توضیح داد: این نمایشگاه به اهتمام مسعود نجفی افتتاح شده است و کتاب آن هم بعد از برگزاری جشنواره با عنوان «چهل بعلاوه یک» رونمایی و منتشر خواهد شد. این حاصل زحمات همه خانواده سینمای ایران است که در پردیس سینمایی ملت به نمایش گذاشته شده است. تاریخ صنعت سینمای ایران این زحمات را ثبت کرده است. ما هم از زحمات همه دبیران گذشته جشنواره فجر سپاس گزاریم. امروز هم آقای نقاش‌زاده افتخار دادند و برای رونمایی از این رویداد حضور پیدا کردند. امیدواریم ما هم بتوانیم این کشتی را به ساحل برسانیم و سکان آن را به نفر بعد بسپاریم تا دوره چهل و دوم هم با افتخار و اقتدار برگزار شود. این تاریخ سینمای ایران است که قابل پاک شدن نیست همه از آن اطلاع دارند و امیدواریم این دوره هم با قوت و قدرت به پایان خواهد رسید.

 

 

محروم کردن تماشاگر ظلم بزرگی است که به تاریخ سینما می‌کنیم

نمایش تازه ترین فیلم کیومرث پور احمد

فرشید نوابی از بازیگران و برنامه سازان باسابقه سینمای ایران از حل و هوای این روزهای جشنواره فجر صحبت کرد و گفت: من امسال بعد از سی و یک سالی که جشنواره فجر را دنبال می‌کنم فهمیدم بخشی از عشق من دیدن فیلم‌ها بوده‌است. بخش مهمی از جشنواره فجر دیدن دوستانم بود. بخش مهمی از آن صندلی‌هایی بود که رویش ساک و کیف می‌گذاشتند و جا پر بود و ما به دنبال صندلی می‌گشتیم و گاهی روی پله‌ها می‌نشستیم. بخش مهمی از جشنواره گپ زدن‌های دم در بود. بخش مهمی از جشنواره نقدها و گفتگوهای سینماگران و سینما دوستان بود بخش مهمی از آن تماشاگران عاشق سینما هستند. ما نمی‌توانیم این واقعیت را انکار کنیم که سینما با عوامل سینما معنی دارد یعنی با بازیگران سینما با منتقدان سینما و… کسانی که سینما مال آنهاست و وقتی آنها نباشند ما فقط یک فیلم داریم.

وی با اشاره به اینکه امیدوار است روزهای خوبی برای سینمای ایران پیش رو باشد عنوان کرد: من از تریبون شما استفاده می‌کنم و از وزیر محترم از مسئولین محترم می‌خواهم که اگر عوامل سینما به هر دلیلی قهر می‌کنند راهش این نیست که آنها را بیشتر از خودمان دور کنیم بیاییم یک وفاق و آشتی ملی بگذاریم وظیفه یک متولی سینمایی این است که همبستگی و همگرایی ایجاد کند اگر کسی به هر دلیلی قهر می‌کند یا روی خوش نشان نمی‌دهد ما هم نبایدروی خوشمان را از او بگیریم به نظرم این ناهمگونی‌ها به درد کسی نمی‌خورد. امیدوارم روزهای آینده روزهای بهتری برای سینمایی ایران باشد.

وی در ادامه درباره حضورش در جشنواره چهل و یکم توضیح داد: علت حضور من در جشنواره این است که فکر می‌کنم اولویت نوشتن تاریخ مهم‌تر از یک اعلام برائت و تحریم است. سینما مال ما است. ما برای این سینما زحمت کشیده‌ایم هر کدام به اندازه خودمان. مثل صاحب خانه هستیم که نمی‌توانیم از خانه خودمان قهر کنیم. اصلاً من به خاطر این جشنواره می‌آیم که فیلم‌هایی را ببینم که شاید بعداً نتوانم آنها را ببینم. دوست ندارم خودم را محروم کنم از این ماجرا. پس بنابراین همین بستر را هم ما از بین ببریم و تماشاگر را محروم کنیم از دیدن فیلم ها ظلم بزرگی است که به تاریخ سینما کرده‌ایم.

فرشید نوابی در مورد تخصیص سیمرغ به بخش‌های مختلف جشنواره اعلام کرد: سیمرغ باید به بخش‌هایی که مهمتر است داده شود مثلاً هنر و تجربه که در یک مقطعی بود ولی اصلاً در بخش مسابقه نبود یا فقط یک سیمرغ به آن داده می‌شد. در صورتی که در بخش هنر و تجربه فیلم‌های کاملاً درخشانی دیده می‌شدند و واقعاً جای فیلم‌های هنر و تجربه در این دوره خالیست.

وی با اظهار تاسف برای حذف سیمرغ آراء مردمی توضیح داد: من بیشتر ناراحت سیمرغی هستم که امسال هم خبری از آن نیست. سیمرغ بخش آرای مردمی که یکی از ارزشمندترین جوایز جشنواره بود. حذف این سیمرغ لطمه بزرگی است به جشنواره. ما چیزی به اسم تاریخ داریم که می‌ماند و در همین لحظه در حال شکل گرفتن است. بهتر است بخشی از دغدغه مسئولان این باشد که تاریخ را به نفع خودشان بنویسند. این به نظر من بزرگترین کاری است که می‌شود کرد. البته هنوز هم دیر نشده و راهکارهایی را می‌توان ایجاد کرد که هم مردم هم سینماگران و هم کسانی که قهر کرده‌اند دوباره به سینما برگردند. سینما مخاطب می‌خواهد. برای سینما باید بلیط پاره شود. مردم و مخاطب باید به سینما بروند. یکی از دلایلی که من به جشنواره می‌آیم این است که برخی از این فیلم‌ها شاید امکان اکران عمومی و اقبال عمومی نداشته باشند.

فرشید نوابی در پایان از علل جذابیت جشنواره چهل و یکم به حضور جوانها اشاره کرد و گفت: جذابیت سینما به همین رفت و آمد نسل هاست. هیچ کس نمی‌تواند در سینما ابدی باشد و هیچ کس نمی‌تواند تا ابد در اوج بماند. سینما مال جوان هاست. ذات سینما جوانگرایی است. با توجه به فیلم‌هایی که در روز دوم جشنواره دیدم باید بگویم به نظرم می‌رسد خیلی استعدادها در این دوره شکوفا‌تر شده‌اند. در زمینه تولید و کارگردانی فیلم‌ها بالغ تر شده‌اند. البته که صنعت دیجیتالی شدن به فیلم‌ها و سینما کمک زیادی کرده‌است و دست فیلمساز‌ها را برای فیلم سازی باز گذاشته است.

این خبر تا پایان روز سوم به مرور تکمیل می‌شود

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.