پرواز ۷۳ ایر نیوگینی یک سرویس برنامه ریزی شده از پونپی، ایالات فدرال میکرونزی (FSM) به بندر مورسبی، پاپوآ گینه نو، از طریق چوک، FSM بود. این پرواز توسط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷-۸BK اجام میشد و در نهایت بدشانسی این هواپیما گریبان گیر مسافران شد در ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸، این پرواز که توسط یک بوئینگ ۷۳۷ انجام میشد، در فرودگاه بینالمللی چوک در وینو (FSM) به خاطر کوتاهی باند سقوط کرد و در تالاب چووک افتاد. مردم محلی با قایقهای کوچک اکثر مسافران و همه خدمه را نجات دادند. در ابتدا یک مسافر مفقود اعلام شد که بعداً توسط غواصان نجات پیدا کرد. چهل و شش نفر زنده ماندند، اما شش نفر از آنها مجروح شدند.
هواپیمای سانحه یک بوئینگ ۷۳۷-۸BK، رجیستر P۲-PXE، msn ۳۳۰۲۴، شماره خط بوئینگ ۱۶۸۸ بود. این هواپیما برای اولین بار در ۱ آوریل ۲۰۰۵ پرواز کرد. از دو موتور CFM International CFM۵۶-۷B۲۶ نیرو میگرفت. در زمان حادثه، هواپیما ۳۷۱۶۰ ساعت و ۳۶ دقیقه پرواز را در ۱۴۷۸۸ چرخه ثبت کرده بود.
این هواپیما در اصل VT-AXC برای Air India Express ثبت شد و در ۱۹ آوریل ۲۰۰۵ تحویل داده شد. پیش از این حادثه، هواپیما در ۶ ژوئیه ۲۰۰۵، هنگام فرود در فرودگاه بینالمللی کوچین _ هند، در یک باند فرودگاه آسیب دید. پیش از آنکه بدشانسی این هواپیما گریبان گیر مسافران شود در ۲۹ جولای ۲۰۱۰، این هواپیما به جت ایرویز فروخته شد و VT-JBT ثبت شد. این هواپیما در ۲۴ جولای ۲۰۱۳ به شرکت لیزینگ CIT فروخته شد و M-ABGK را قبل از فروخته شدن به Loftleidir، که هواپیما را به Air Niugini در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۳ اجاره داد، ثبت کرد.
این هواپیمای بد شانس در ۱۲ مه ۲۰۱۸، در حالی که در فرودگاه پورت مورزبی پارک شده بود، توسط لاکهید L-۱۰۰ Hercules N۴۰۳LC از شرکت Lynden Air Cargo آسیب دید چرا که به هم برخورد کردند و به بال راست آن صدمه دید.
کاپیتان و خلبان فرمانده یک مرد ۵۲ ساله اهل پاپوآ گینه نو بود که سابقه ۱۹۷۸۰ ساعت پرواز داشت که ۲۲۷۶ ساعت آن در بوئینگ ۷۳۷ گذشته بود. نکته جالب در پروازی که بدشانسی این هواپیما گریبان گیر مسافران شد این بود که یک مهندس از Loftleidir نیز در هواپیما بود و در صندلی کابین خلبان نشسته بود. او در حال فیلمبرداری از فرود برای اهداف تفریحی با استفاده از تلفن همراه خود بود. گوشی از تصادف جان سالم به در برد و از ویدئو برای تحقیقات بعدی استفاده شد