اپل نمیخواهد هیچ شرکتی از عکس «سیب» در لوگوی خود استفاده کند؛ رویکردی که میتواند به قیمت لوگوی یک شرکت 111 ساله تمام شود. اپل میخواهد در سوئیس حق مالکیت معنوی تصاویر سیبهای واقعی را در اختیار بگیرد.
به گزارش Wired، اگر اپل در این مسیر موفق شود، یک شرکت فعال در صنعت میوه مجبور به تغییر لوگوی خود میشود. این شرکت سوئیسی که Fruit Union Suisse نام دارد، قدمتی بیش از یک قرن (بهطور 111 سال) دارد و در همانطور که میتوان حدس زد، در لوگوی آن یک سیب به چشم میخورد که در زیر آن را میبینید:
به گفته «جیمی ماریتوز»، مدیر Fruit Union Suisse، درک تلاش اپل برای چنین اقدامی، سخت است:
«درک این موضوع برای ما سخت است؛ چرا که اینطور نیست که آنها میخواهند از سیب گاززده خود محافظت کنند. هدف آنها درحقیقت گرفتن حق مالکیت معنوی سیب واقعی است. برای ما، سیب یک چیز جهانی است که استفاده از آن باید برای همه افراد رایگان باشد.»
کوپرتینوییها در سال 2017 برای دریافت حق مالکیت معنوی برای تصویر سیاهوسفید «سیب سبز گرنی اسمیت» در سوئیس اقدام کردند. اپل چنین درخواستی را برای تصویری از یک سیب کامل و نه یک سیب گاززده مشابه لوگوی خود ثبت کرد.
ماه گذشته میلادی سوئیس این درخواست اپل را تا حدودی و نه کامل پذیرفت. درحقیقت این مالکیت معنوی مربوط به برخی دستهبندیهای مدنظر اپل میشود. مؤسسه مالکیت معنوی سوئیس با استناد به یک اصلی قانونی که میگوید تصاویر عمومی کالاهای مشترک در اختیار عموم است و مالکیت عمومی دارد، درخواست اپل را بهطور کامل نپذیرفت. اپل هم در آوریل سال جاری میلادی به این حکم اعتراض کرد.
این اولینباری نیست که یک شرکت غولپیکر بهدنبال تصاحب نشانهای تجاری رایج هستند. بااینحال طبق یک بررسی، اپل در یک بازه سهساله بیش از دیگر غولهای دنیای فناوری ازجمله گوگل، آمازون، مایکروسافت و فیسبوک بهدنبال تصاحب حق مالکیت معنوی نشانهای تجاری بوده است.