اپل شاید یک شرکت سوئیسی با قدمت بیش از یک قرن را به‌خاطر نماد سیب، مجبور به تغییر لوگو کند!

دیجیاتو دوشنبه 29 خرداد 1402 - 18:02
اپل به‌دنبال دریافت حق مالکیت معنوی سیب واقعی در سوئیس است، موضوعی که می‌تواند منجر به تغییر لوگوی شرکت 111 ساله Fruit Union Suisse شود. The post اپل شاید یک شرکت سوئیسی با قدمت بیش از یک قرن را به‌خاطر نماد سیب، مجبور به تغییر لوگو کند! appeared first on دیجیاتو.

اپل نمی‌خواهد هیچ شرکتی از عکس «سیب» در لوگوی خود استفاده کند؛ رویکردی که می‌تواند به قیمت لوگوی یک شرکت 111 ساله تمام شود. اپل می‌خواهد در سوئیس حق مالکیت معنوی تصاویر سیب‌های واقعی را در اختیار بگیرد.

به گزارش Wired، اگر اپل در این مسیر موفق شود، یک شرکت فعال در صنعت میوه مجبور به تغییر لوگوی خود می‌شود. این شرکت سوئیسی که Fruit Union Suisse نام دارد، قدمتی بیش از یک قرن (به‌طور 111 سال) دارد و در همانطور که می‌توان حدس زد، در لوگوی آن یک سیب به چشم می‌خورد که در زیر آن را می‌بینید:

به گفته «جیمی ماریتوز»، مدیر Fruit Union Suisse، درک تلاش اپل برای چنین اقدامی، سخت است:

«درک این موضوع برای ما سخت است؛ چرا که این‌طور نیست که آن‌ها می‌خواهند از سیب گاززده خود محافظت کنند. هدف آن‌ها درحقیقت گرفتن حق مالکیت معنوی سیب واقعی است. برای ما، سیب یک چیز جهانی است که استفاده از آن باید برای همه افراد رایگان باشد.»

تلاش مجدد اپل برای دریافت مالکیت معنوی سیب در سوئیس

کوپرتینویی‌ها در سال 2017 برای دریافت حق مالکیت معنوی برای تصویر سیاه‌وسفید «سیب سبز گرنی اسمیت» در سوئیس اقدام کردند. اپل چنین درخواستی را برای تصویری از یک سیب کامل و نه یک سیب گاز‌زده مشابه لوگوی خود ثبت کرد.

ماه گذشته میلادی سوئیس این درخواست اپل را تا حدودی و نه کامل پذیرفت. درحقیقت این مالکیت معنوی مربوط به برخی دسته‌بندی‌های مدنظر اپل می‌شود. مؤسسه مالکیت معنوی سوئیس با استناد به یک اصلی قانونی که می‌گوید تصاویر عمومی کالاهای مشترک در اختیار عموم است و مالکیت عمومی دارد، درخواست اپل را به‌طور کامل نپذیرفت. اپل هم در آوریل سال جاری میلادی به این حکم اعتراض کرد.

این اولین‌باری نیست که یک شرکت غول‌پیکر به‌دنبال تصاحب نشان‌های تجاری رایج هستند. بااین‌حال طبق یک بررسی، اپل در یک بازه سه‌ساله بیش از دیگر غول‌های دنیای فناوری ازجمله گوگل، آمازون، مایکروسافت و فیسبوک به‌دنبال تصاحب حق مالکیت معنوی نشان‌های تجاری بوده است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.