عملیات نجات ادامه دارد؛ درباره سفر بازدیدکنندگان بقایای کشتی تایتانیک چه می‌دانیم؟

دیجیاتو چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 12:32
پنج نفر که یکشنبه سفری به سمت بقایای تایتانیک را آغاز کرده بودند، گم شده‌اند و تلاش‌ها برای یافتن آن‌ها بی‌حاصل بوده است. The post عملیات نجات ادامه دارد؛ درباره سفر بازدیدکنندگان بقایای کشتی تایتانیک چه می‌دانیم؟ appeared first on دیجیاتو.

صبح روز یکشنبه به وقت محلی، یک زیردریایی گردشگری از شرکت OceanGate پنج نفر را در یک سفر تفریحی راهی بازدید از لاشه به‌جامانده از کشتی معروف تایتانیک کرد. اما حدود 1 ساعت و 45 دقیقه بعد این زیردریایی ناپدید شد. حالا در شرایطی که احتمالاً تنها حدود 30 ساعت اکسیژن برای مسافران این سفر باقی مانده، جستجوها همچنان بی‌نتیجه بوده است.

گروهی از گردشگران روز یکشنبه در سفری که برای هر کدام از آن‌ها حدود 250 هزار دلار هزینه برداشته بود، سوار یک زیردریایی 6.7 متری به‌نام «تایتان» شدند که ظاهراً به واسطه یک کنترلر گیمینگ از شرکت لاجیتک هدایت می‌شود. آن مسافرت به عمق حدود 4000 متری دریا را آغاز کردند تا از لاشه تایتانیک دیدن کنند.

بااین‌حال، به فاصله کوتاهی پس از آغاز این سفر، ارتباط با این زیردریایی قطع شد و OceanGate موقعیت مسافران را گم کرد. حالا تیم‌های نجات با تمام توان مشغول جستجو به‌دنبال این زیردریایی هستند چون گفته شده که کل ظرفیت اکسیژن این کپسول 96 ساعت بوده است.

داخل زیردریایی تایتان

کارشناسان می‌گویند سفر با زیردریایی تایتان از همان ابتدا کار خطرناکی بوده است، چرا که برخی تدابیر ایمنی در این زیردریایی رعایت نشده بودند. البته ظاهراً خطرات سفر به اعماق اقیانوس به مسافران اعلام شده بود و حتی در برگه‌هایی که توسط آن‌ها امضا شده، سه بار به کلمه «مرگ» اشاره شده بود.

زیردریایی تایتان با کنترلر لاجیتک هدایت می‌شود

یکی از قطعات عجیب تایتان گیم کنترلری محصول شرکت لاجیتک به‌نام F710 است که ظاهراً به‌خاطر طراحی غیراستاندارد با پیش‌نیازهای قانونی مطابقت نداشت. برخی باور دارند که گم‌شدن تایتان می‌تواند از سمت همین کنترلر نشأت گرفته باشد، اما باید به این موضوع هم اشاره کرد که امروزه خیلی از وسایل نقلیه از کنترلرهای گیمینگ استفاده می‌کنند. برای مثال، حتی ارتش آمریکا هم از کنترلرهای ایکس باکس برای هدایت ربات‌های خنثی‌سازی بمب و همچنین در زیردریایی‌ها استفاده می‌کند.

ظاهراً حتی ناسا هم در ساخت زیردریایی تایتان همکاری داشته است. براساس این همکاری، تولید فیبر کربن و تیتانیوم این زیردریایی توسط ناسا انجام شده بود تا مهندسان این آژانس فضایی بتوانند عملکرد این مواد در محیط‌های پرفشار اقیانوس را آزمایش کنند. یکی از مسئولان این سازمان در سال 2020 گفته بود که آن‌ها مطابق قانون فضایی سال 1958 توانسته‌اند با OceanGate همکاری کنند تا بخشی از فناوری‌های فضایی را به زمین بیاورند.

گفتنی است که تایتان یا حداقل بخشی از سیستم‌های آن احتمالاً برای ارتباطات خود با استارلینک هم همکاری داشته‌ است. OceanGate هفته گذشته در توییتی به این مسئله اشاره کرده بود، اما دقیقاً مشخص نیست که چگونه از این شبکه ارتباطات ماهواره‌ای در این زیردریایی استفاده شده است.

مسافران زیردریایی OceanGate چه کسانی بودند؟

پنج مسافر این سفر تفریحی شامل «استاکتون راش»، مدیرعامل OceanGate و افسر سابق نیروی دریایی فرانسه، «پل-هنری نارژوله»، متخصص دریانوردی، «شاهزاده داوود»، تاجر پاکستانی-بریتانیایی به‌همراه پسرش، و «هامیش هاردینگ» حضور دارند که نفر آخر پیش‌تر با راکت بلو اوریجین به فضا هم رفته بود.

برطبق جدیدترین گزارش‌ها، در حال حاضر ظاهراً حدود پنج وسیله نقلیه برای جستجو در محل لاشه تایتانیک حضور دارند و به کاوش ادامه می‌دهند. تجهیزات مختلفی نیز درون آب انداخته شده‌اند تا به‌دنبال این زیردریایی یا سیگنال‌های آن بگردند. همچنین یک هواپیمای کانادایی می‌گوید در حال گشت‌زنی در همان منطقه موفق به شناسایی نویزهایی از زیر دریا شده است. در نتیجه، گارد ساحلی آمریکا بخشی از وسایل نقلیه خود را جابه‌جا کرده است تا به‌دنبال مرجع این سیگنال بگردند، اما جستجوها هنوز بی‌حاصل بوده است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.