سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات این امکان را برای شهروندان فراهم ساخته است تا به اطلاعات نهادهای دولتی، دسترسی یابند. اگر به دنبال نامه، مصوبه یا اطلاعات خاصی از نهادهای دولتی هستید، میتوانید درخواست خود را از طریق این سامانه ثبت و پیگیری کنید.
برای استفاده از سامانه انتشار اطلاعات و ورود به آن بایستی ثبتنام کنید یا راه سادهتر یعنی ورود از طریق دولت من را انتخاب کنید.
برای ثبتنام نیاز به درج اطلاعات شخصی همچون کد ملی، نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، اطلاعات تماس و… دارید.
همان طور که گفته شد برای ورود به سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات میتوان از طریق دولت من اقدام کرد. در این روش به «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» منتقل خواهید شد. در این وبسایت بایستی شماره تلفن همراهی که به نام شماست را وارد کرده و پس از درج کد امنیتی، منتظر دریافت رمز یک بار مصرف باشید. پس از پیامک این کد و درج آن در وبسایت، میتوانید وارد سامانه شفافیت شوید.
پس از ورود به این سامانه، نوبت به ثبت درخواست میرسد. البته بهتر است پیش از این امر، به اسناد منتشر شده نگاهی بیندازید تا دوباره کاری نشود. در بخش اسناد منتشر شده، اسناد توسط سازمانهای فعال در دسترس عموم قرار گرفتهاند که میتوان آنها را از نظر زمان، موضوع، سازمان و نام سند جستجو کرد.
حال اگر اطلاعات مد نظر خود را پیدا نکردید، از تب بالای صفحه اصلی، گزینه «فهرست سازمانها» را انتخاب تا بتوانید درخواستتان را ثبت کنید.
حال بایستی از میان سازمانهای موجود، مجموعهای که قصد دارید تا اطلاعات از آن دریافت کنید را انتخاب کنید. با جستجو در باکس موجود در صفحه، راحتتر به اسم سازمان مدنظرتان دسترسی خواهید داشت.
پس از کلیک روی سازمان انتخابی، اطلاعاتی از آن همچون نام سازمان، زیرمجموعه، مدیر سامانه و… نمایش داده میشود و باید روی گزینه «ثبت درخواست» بزنید.
پس از آن به صفحه جدید منتقل میشوید. در فرمی که برایتان نمایش داده شده بایستی «عنوان» درخواست خود را درج کرده و سپس از فهرست نمایش داده شده، موضوع درخواستتان را انتخاب کنید.
سپس نوبت به شرح درخواست میرسد که بایستی آن را به صورت کامل و دقیق درج کنید. پس از تکمیل درخواست میتوانید نوع دریافت پاسخ را انتخاب کنید و اگر مایلید به محض پاسخ، ایمیلی دریافت کنید روی گزینه مربوطه کلیک کنید.
گفتنی است برخی از اطلاعات درخواستی نیاز به پرداخت هزینه دارند، در صورتی که موافقید تا هزینه تهیه پاسخ را بپردازید، تیک آن را بزنید. در نهایت از بالای صفحه گزینه «ثبت و ارسال» را انتخاب کنید تا درخواستتان برای نهاد مربوطه ارسال شود. پس از این کار کد پیگیری درخواستتان به شما نمایش داده خواهد شد.
برای پیگیری وضعیت درخواستهایتان از بخش «درخواستها» در نوار ابزار بالای صفحه، گزینه «مدیریت درخواستها» را انتخاب کنید.
در صفحه جدید درخواستهای ثبت شده و وضعیت آنها را مشاهده میکنید. با کلیک روی وضعیت هر یک، میتوانید درخواست خود و پاسخ (در صورتی که پاسخ ارائه شده باشد) را ببینید.
مردم میتوانند در بستر این سامانه درخواست اطلاعات کنند وسازمانهای فعال به درخواستهای ثبت شده پاسخ میدهند.
مهلت پاسخگویی به هر درخواست، 10 روز است و سازمانها و دستگاهها باید در مهلت مقرر قانونی پاسخ را در سامانه ارائه کنند.