دولت با دخالت های خود در حق خودروسازان و مردم اجحاف می کند/ راه های برون رفت از بحران خودروسازی / خودروسازها زورگو نیستند

تابناک شنبه 02 تیر 1403 - 11:46
رئیس کمیته خودروی ستاد محمدباقر قالیباف با بیان اینکه شاخص‌ها و آمار‌هایی که در بخش خودرو وجود دارد نشان‌دهنده وضعیت بحرانی این بخش است،اظهار امیدواری کرد:سایر نامزدها هم در خصوص مشکلات این بخش به صورت شفاف و تخصصی با مردم سخن بگویند.

دولت با دخالت های خود در حق خودروسازان و مردم اجحاف می کند/راه های برون رفت از بحران خودروسازی / خودروسازها زورگو نیستند

به گزارش خبرنگار اقتصادی تابناک، ستاد محمد باقر قالیباف نامزد انتخابات ریاست جمهوری با نگاه ویژه به صنعت خودرو شب گذشته نشست تخصصی درباره چالش ها ، الزامات و راهکارهای بخش خودرو با حضور کارشناسان و صاحب نظران این حوزه برگزار کرد.

مهدی خطیبی رئیس کمیته خودروی ستاد «محمدباقر قالیباف با بیان اینکه موضوعاتی که در این ستاد ارائه می‌شود،مباحث تخصصی و فارغ از جهت‌گیری سیاسی است، گفت: خودرو و کسب و کار این حوزه، یکی از مهم‌ترین موضوعات صنعتی و اقتصادی کشور است و نمی‌توان بدون حل آن مشکلات، این صنعت را از وضعیت فعلی خارج کرد.

وی با بیان اینکه شاخص‌ها و آمار‌هایی که در بخش خودرو وجود دارد نشان‌دهنده وضعیت بحرانی این بخش است،اظهار امیدواری کرد:سایر نامزدهای ریاست جمهوری هم در خصوص مشکلات این بخش به صورت شفاف و تخصصی با مردم سخن بگویند.

خطیبی کاهش مداخله دولت، آزاد سازی واردات خودرو و در نهایت رفع قیمت‌گذاری دستوری را سه ضلع مثلثی دانست که قالیباف برای رفع مشکلات خودروسازان بر آن تاکید ویژه دارد. 

دولت دخالت می کند نه حمایت

در ادامه این نشست علی اسماعیلی، قائم مقام اسبق ایران خودرو، صنعت خودرو را صنعتی راهبردی معرفی کرد که مردم کم و بیش با چالش های آن آشنایی دارند و گفت:در حال حاضر به ازای تولید هر خودروی جدید، دو نفر در فضای کسب‌وکار مشغول به کار می‌شوند.

اسماعیلی با اشاره به دوره‌های طلایی در صنعت خودرو کشور خاطرنشان کرد: صنعت خودرو در برهه هایی از تاریخ خود، دوره طلایی با پیشرفت حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد را تجربه کرده اما پس از آن وارد دوره افول شده است.

وی با تاکید بر این نکته که کشور هم به خودرو‌های اقتصادی و هم لوکس نیاز دارد ، تصریح کرد: اقدامات و دخالت های دولت در این بخش به شدت مشکل ایجاد کرده است.

قائم مقام اسبق ایران خودرو اقدامات دولت در زمینه خودروسازی را دخالت توصیف کرد و افزود: شاید برخی فکر کند دولت در این سال‌ها اقدام به حمایت صنعت خودرو کرده، اما تمام فعالیت‌های خودرویی دولت، دخالتی بوده است. این در حالی است که طی این سال ها ضرورت وارد کردن برخی قطعه‌ها و اقلام احساس می شد اما این اتفاق رخ نداد .

وی با بیان اینکه نمی توان صنعت خودرو را در گروه صنایع انحصاری طبقه بندی کرد، گفت: صنایع انحصاری خصوصیاتی دارند که صنعت خودرو در ایران شامل آن‌ها نمی‌شود.

اسماعیلی اضافه کرد :مردم تصور می‌کنند که خودروساز‌ها به آنان زور می‌گویند، اما چنین نیست. این دولت است که با دخالت‌های خود در حال اجحاف در حق مردم و خودروساز است. هر قطعه از یک خودرو، قسمتی از دانش فنی داخلی و ملی را در خود پنهان کرده است. این صنعت سراسر دانش و فناوری است و می‌تواند ابزار خوبی برای تبلیغات کشور باشد.

ادامه دارد....

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.