سال 2022 اپل موافقت کرده بود که برای خاتمهدادن به شکایت گروهی از کاربران مکبوکها (بین سالهای 2015 تا 2019) که با کیبورد پروانهای آن دچار مشکل شده بودند، 50 میلیون دلار غرامت بپردازد. حالا ظاهراً اپل پرداخت مبلغ ادعایی به دارندگان واجد شرایط مکبوک را آغاز کرده است.
حکم پرداخت اپل در 27 ژوئن توسط دادگاه صادر شد و غول فناوری اعلام کرد که از ماه آگوست 2024 شروع به پرداخت این غرامتها خواهد کرد. حالا وبسایت 9to5Mac یکی از مشتریانی است که از دریافت دو چک 395 دلاری بهخاطر حلوفصل شکایت کیبورد پروانهای اپل خبر داده است.
نکته قابلتوجه اینکه تمام خریداران مدلهای دارای صفحه کلید پروانهای شامل این حلوفصل نمیشوند. در واقع فقط کاربرانی که در حد فاصل سالهای 2015 تا 2019 در ایالتهای کالیفرنیا، فلوریدا، ایلینویز، میشیگان، نیوجرسی، نیویورک یا واشنگتن یک دستگاه واجد شرایط خریداری و آن را با هزینه خود تعمیر کرده باشند، مشمول تسویه حساب اپل هستند.
کاربرانی که برای حل مشکلات خود مجبور به تعویض کلیدها شدهاند، حداکثر 50 دلار دریافت میکنند. کاربرانی که برای حل مشکل مجبور به جایگزینی «کیس بالایی» (Top Case) مکبوک شدهاند، نیز برای هر تعویض خود 125 دلار دریافت خواهند کرد و حداکثر پرداختی آنها (برای تعویض دو یا چندباره کیس بالایی) به 395 دلار میرسد. طبق اطلاعات موجود، قاب بالایی میتواند شامل چندقطعه از جمله صفحه کلید و باتری شود.
اپل صفحه کلید پروانهای را سال 2015 با مکبوک 12 اینچی جدیدش معرفی کرد و سپس آن را به مکبوک پرو سال 2016 و مکبوک ایر سال 2018 نیز اضافه کرد. بااینحال، طراحی این صفحه کلید مشکلساز بود و از نظر قابلیت اطمینان و دوام نگرانیهایی را ایجاد کرد.
برخی از مشکلات آن شامل چسبندگی کلیدها یا عدم توانایی در تایپ برخی کاراکترهای خاص میشود.
مشکلات صفحه کلید پروانهای بهقدری زیاد بود که اپل سرانجام اواخر سال 2019 تصمیمگرفت با مکبوک پرو 16 اینچی آن را کنار بگذارد. در اواسط سال 2020 نیز مکبوک پرو و مکبوک ایر 13 اینچی با صفحه کلید جدید مجیک معرفی شدند.