گزارش BrandZ Most Valuable Global Brands از سوی شرکت Kantar در سال ۲۰۲۵ نشان میدهد که اپل همچنان توانسته عنوان باارزشترین برند جهان را حفظ کند. اپل برای چهارمین سال پیاپی موفق به کسب این عنوان میشود.
گزارش منتشر شده توسط Kantar دادههای مالی را با معیارهای درک مصرفکننده ترکیب میکند تا ۱۰۰ برند ارزشمند جهان را شناسایی کند. در سال ۲۰۲۵، ارزش کل ۱۰۰ برند برتر به بالاترین حد خود یعنی ۱۰.۷ تریلیون دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته رشدی ۲۹ درصدی را نشان میدهد. حالا اپل توانسته برای چهارمین سال پیاپی عنوان باارزشترین برند جهان را نصیب خود کند.
پس از هفت سال که اپل جایگاه باارزشترین برند جهان را ازدستداده بود، این شرکت مجدداً در سال ۲۰۲۲ توانست این عنوان را به دست آورد و از آن سال تاکنون همواره این عنوان غرورآمیز را در اختیار داشته است. ارزش برند اپل در سال ۲۰۲۵ به ۱.۳ تریلیون دلار رسید که نسبت به گزارش سال گذشته ۲۸ درصد رشد را نشان میدهد. نکته جالبتوجه این است که اپل بهتنهایی بیش از ۱۲ درصد از کل ارزش ۱۰۰ شرکت برتر جهانی را تشکیل میدهد.
به گفته شرکت Kantar، اپل توانسته چارچوب «معنیدار، متفاوت و برجسته» خود را بهخوبی نشان دهد. این برتری به اپل کمک کرده است تا حتی در بحبوحه عدم قطعیت اقتصادی جهانی و رقابت شدید، شتاب خود را همچنان حفظ کند.
بعد از اپل، برند گوگل در رتبه دوم باارزشترین برندهای جهان قرار گرفته است. همچنین مایکروسافت و آمازون نیز در رتبههای سوم و چهارم قرار دارند.
همانطور که انتظار میرفت، هوش مصنوعی نقش مهمی در گزارش جدید ایفا کرده است. برای مثال، انویدیا به لطف هوش مصنوعی افزایش ۱۵۲ درصدی ارزش برند نسبت به سال گذشته را تجربه کرده و به رتبه پنجم صعود کرده که بیشترین رشد در بین شرکتهای حاضر در این فهرست است. در همین حال، برند ChatGPT متعلق به OpenAI باارزش برند ۴۳.۵ میلیارد دلار در رتبه ۶۰ این فهرست قرار گرفته است.