گزارشهای جدید نشان میدهد که آیفون 17 ایر، محصول فوقباریک و آتی اپل، با ظرفیت باتری ناامیدکنندهای کمتر از 3000 میلیآمپرساعت عرضه خواهد شد. این تصمیم اگرچه در راستای نازکتر شدن دستگاه است، اما نگرانیهایی جدی در مورد شارژدهی باتری این مدل بهوجود آورده است.
براساس گزارش yeux1122، آیفون 17 ایر که قرار است امسال جایگزین مدلهای پلاس در خط تولید آیفون شود، با ضخامت تنها 5.5 میلیمتر و وزن حدود 145 گرم عرضه خواهد شد. اما این طراحی باریک یک نقطه ضعف اساسی دارد و آن هم ظرفیت پایین باتری است.
نسخه نهایی آماده تولید انبوه آیفون 17 ایر دارای باتری 2800 میلیآمپرساعتی است؛ ظرفیتی که حتی از باتری آیفون ایکس در سال 2017 نیز کمتر است. این عدد در مقایسه با باتری 3561 میلیآمپرساعتی آیفون 16، یک افت محسوس محسوب میشود و نسبت به رقیب مستقیم خود یعنی گلکسی S25 اج با باتری 3900 میلیآمپرساعتی بسیار ضعیفتر است.
درحالیکه برخی منابع امیدوارند اپل با استفاده از باتریهای سیلیکون کربن یا فناوری هوش مصنوعی برای بهبود مدیریت مصرف، این کمبود را جبران کند، اما فعلاً شواهدی قطعی برای تحقق این موضوع وجود ندارد. حتی گزارشهایی منتشر شده که نشان میدهد اپل درحال توسعه یک قاب باتری اختصاصی برای مدل ایر است تا کاربران بتوانند بهصورت جداگانه شارژدهی باتری دستگاه را افزایش دهند.
در آزمایشهای داخلی اپل ظاهراً مشخص شده که آیفون 17 ایر تنها در 6 یا 7 مورد از هر 10 بار شارژ، توانسته یک روز کامل را دوام بیاورد. این درحالی است که دیگر مدلهای آیفون در همان شرایط، در 8 یا 9 مورد از هر 10 بار چنین عملکردی داشتهاند.
اپل همچنین ظاهراً درحال همکاری با سازندگان باتری برای توسعه باتریهای سیلیکونی است که هم ظرفیت بیشتری داشته باشند و هم از ضخامت دستگاه نکاهند. اما انتظار نمیرود این فناوری تا سال جاری در آیفونها پیادهسازی شود.
آیفون 17 ایر با طراحی فوقالعاده باریک و سبک، وعده یک تجربه جدید در دنیای موبایل را میدهد؛ اما ظرفیت پایین باتری ممکن است برای بسیاری از کاربران یک عقبگرد بزرگ باشد. اگر اپل نتواند با نوآوریهایی مانند باتریهای پرچگال یا قابهای جانبی این مشکل را جبران کند، ممکن است این مدل نتواند موفقیت مدلهای قبلی را تکرار کند.