گوگل از ابزار SynthID Detector برای شناسایی محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی رونمایی کرد

دیجیاتو چهارشنبه 31 اردیبهشت 1404 - 15:33
ابزار SynthID Detector از فناوری واترمارک خود گوگل موسوم به SynthID استفاده می‌کند تا محتواهای ساخته‌ هوش مصنوعی را تشخیص دهد. The post گوگل از ابزار SynthID Detector برای شناسایی محتوای تولیدشده با هوش مصنوعی رونمایی کرد appeared first on دیجیاتو.

گوگل ابزار جدیدی به‌ نام SynthID Detector معرفی کرده که با هدف شناسایی محتوای ساخت هوش مصنوعی طراحی شده است. 

براساس گزارش‌ها، این ابزار می‌تواند تصویر، صوت، ویدیو و متن‌های ساخت هوش مصنوعی را با استفاده از واترمارک‌های نامرئی SynthID که مدل‌های مختلف گوگل در محتوا جاسازی کرده‌اند، شناسایی کند.

SynthID در اصل نوعی فناوری واترمارک دیجیتال است که با هدف تسهیل شناسایی خودکار محتوای تولید هوش مصنوعی و افزایش شفافیت و اعتبار آن طراحی شده است.

SynthID Detector: ابزار جدید گوگل برای شناسایی محتوای هوش مصنوعی

ابزار SynthID Detector می‌تواند محتوای تولید هوش مصنوعی را در قالب‌های مختلف شناسایی کند و بخش‌هایی را که احتمالاً واترمارک SynthID دارند، تشخیص دهد. گوگل واترمارک SynthID را سال 2023 معرفی کرد و بعد آن را برای پشتیبانی از متن و ویدیوی تولید هوش مصنوعی به‌روز کرد.

SynthID Detector: ابزار جدید گوگل برای شناسایی محتوای هوش مصنوعی

گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان Google I/O 2025، به‌روزرسانی‌هایی برای ابزار SynthID معرفی و در ادامه اعلام کرد:

«پیشرفت‌های هوش مصنوعی مولد این امکان را فراهم کرده که افراد بتوانند محتواهایی جدید و متنوع ازجمله متن، صوت، تصویر و ویدیو باکیفیت تولید کنند. با پیشرفت و گسترش این قابلیت‌ها، مسائل مربوط به اصالت، انسجام محتوایی و تأیید صحت محتوا نیز مطرح می‌شود.»

فناوری SynthID به‌گونه‌ای طراحی شده که واترمارکی نامرئی ایجاد کند که در کیفیت و معنای متن تأثیری نگذارد اما قابل‌شناسایی باشد. این قابلیت باعث می‌شود بتوان محتواهای تولید اپلیکیشن‌ها و ابزارهای وب گوگل مانند جمینای را به‌راحتی تشخیص داد.

SynthID Detector: ابزار جدید گوگل برای شناسایی محتوای هوش مصنوعی

SynthID Detector درحال‌حاضر در نسخه محدود برای خبرنگاران، معلمان، طراحان و پژوهشگران در دسترس است و گوگل اعلام کرده علاقه‌مندان می‌توانند در فهرست انتظار ثبت‌نام کنند. هدف این ابزار پاسخ به نگرانی‌های فزاینده درباره تقلب و جعل در فضای آنلاین و محیط‌های آموزشی است که استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا در آن به‌شدت روبه‌افزایش است و تشخیص اصالت کار دانش‌آموزان دشوار شده.

باوجود رشد ابزارهای هوش مصنوعی، برخی روش‌های موجود برای تشخیص تقلب با هوش مصنوعی هنوز قابل‌اعتماد نیستند. گوگل با عرضه SynthID Detector و همکاری با شرکت‌هایی مانند انویدیا، همچنین با انتشار نسخه متن‌باز این فناوری می‌خواهد بستری امن‌تر برای تولید و شناسایی محتوای ساخته‌ هوش مصنوعی فراهم کند.

این فناوری در برابر تغییرات مختلفی مانند اعمال فیلترها، تغییر رنگ و روشنایی نیز مقاوم است و حتی پس از اشتراک‌گذاری محتوا یا تغییرات، واترمارک‌ها مشخص می‌مانند. شرکت‌های دیگر نیز مانند Adobe ابزارهای مشابهی برای تضمین اصالت محتوا معرفی کرده‌اند اما گوگل با تمرکز بر پوشش گسترده‌تر مدیا و متون، در مسیر توسعه فناوری‌های تشخیص محتوای هوش مصنوعی پیشرو است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.