این غول‌آساترین هواپیمای دنیا است؛ نمایش عمومی در آینده نزدیک (+عکس)

عصر ایران شنبه 17 خرداد 1404 - 12:18
غول‌پیکرترین هواپیمای جهان ۲۴ متر از آنتونوف An-225 بلندتر است و برای رکوردشکنی آماده می‌شود.

فرودگاه لو بورژه از ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) میزبان نمایشگاه بین‌المللی هوافضای پاریس خواهد بود؛ رویدادی که یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت هوانوردی جهان محسوب می‌شود. امسال یکی از مورد انتظارترین رونمایی‌ها در نمایشگاه، هواپیمای غول‌پیکری به نام WindRunner خواهد بود.

به گزارش زومیت، هواپیمای باری وایندرانر که شرکت آمریکایی Radia (متشکل از مهندسان سابق MIT و بویینگ) در حال توسعه‌ی آن است، عنوان بزرگ‌ترین هواپیمای جهان از نظر طول بدنه و حجم بار قابل حمل را یدک می‌کشد.

این غول‌آساترین هواپیمای دنیا است؛ نمایش عمومی در آینده نزدیک

طول هواپیما به ۱۰۸ متر می‌رسد؛ بیش از ۲۴ متر بلندتر از آنتونوف An-225 معروف. حجم محفظه‌ی باری هواپیما ۷۷۰۰ مترمکعب اعلام شده که با وجود کاهش جزئی نسبت‌به برآوردهای اولیه، همچنان بیش از سه برابر ظرفیت ایرباس BelugaXL است.

وایندرانر در ابتدا قرار بود تنها برای جابه‌جایی پره‌های عظیم توربین‌های بادی (تا ۱۰۵ متر طول) به مناطق دورافتاده ساخته شود. اما اکنون، صنایع فضایی و نظامی به قابلیت‌های این هواپیمای غول‌پیکر علاقه‌مند شده‌اند؛ به‌ویژه برای انتقال ماهواره‌ها، خودروهای زرهی و تجهیزات سنگین تا وزن ۷۲٫۶ تن.

این غول‌آساترین هواپیمای دنیا است؛ نمایش عمومی در آینده نزدیک

این غول‌آساترین هواپیمای دنیا است؛ نمایش عمومی در آینده نزدیک
این غول‌آساترین هواپیمای دنیا است؛ نمایش عمومی در آینده نزدیک

اطلاعات دقیقی از مشخصات فنی هواپیما منتشر نشده، اما طبق داده‌های موجود، وایندرانر از چهار موتور بهره خواهد برد که آن را به ارتفاع ۱۲٫۴ کیلومتری و برد پروازی حدود ۱۹۹۶ کیلومتر می‌رسانند. سرعت پرواز هواپیما حدود ۰٫۶ ماخ (معادل ۷۴۰ کیلومتربرساعت) برآورد شده است.

این غول‌آساترین هواپیمای دنیا است؛ نمایش عمومی در آینده نزدیک

پنج شرکت بین‌المللی برای ساخت بخش‌های مختلف وایندرانر به پروژه پیوسته‌اند:

  • Aciturri Aeronáutica از اسپانیا: سازنده‌ی بخش دم.
  • Akaer Engenharia از برزیل: مسئول کابین تحت فشار و یکپارچه‌سازی سیستم‌های کلیدی.
  • Astronautics Corporation of America: توسعه‌دهنده‌ی سیستم‌های اویونیک.
  • Element Materials Technology از بریتانیا: مسئول سیستم سوخت.
  • Ingenium Technologies از آمریکا: توسعه‌ی سیستم کنترل لیفت بالا.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد وایندرانر توانایی نشست‌وبرخاست از باندهای غیرآسفالته است؛ قابلیتی که از هدف اولیه‌ی آن برای دسترسی به مناطق دورافتاده نشئت می‌گیرد.

وایندرانر می‌تواند از باندهای خاکی به طول حداقل ۱۸۰۰ متر پرواز کند و به زیرساخت تخصصی نیاز ندارد؛ موضوعی که استفاده در ماموریت‌های امدادرسانی و کاربردهای نظامی را ممکن می‌کند.

Radia و فرماندهی حمل‌ونقل ارتش آمریکا (USTRANSCOM) ماه گذشته توافقی برای بررسی قابلیت‌های عملیاتی و لجستیکی وایندرانر در سناریوهای نظامی امضا کردند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.