برترینها: پس از انتشار اخبار مربوط به ورزشکاران ایرانی در کرهجنوبی، آیسان اسلامی اظهارنظری داشت که موجب بحث و جدلهای زیادی شد. او به طور تلویحی از ورزشکاران ایرانی حمایت کرد که البته این حمایت با واکنش تند و گسترده بسیاری از کاربران توییتر مواجه شد، در صدر مخالفین آیسان، فعالان حقوق زنان قرار دارند که اظهارات آیسان را کاملا ضدزن میدانند. پیرو همین فضای ایجاد شده تعداد فالورهای آیسان تبدیل به مساله شد.
گروهی معتقدند این که او ۱۴میلیون فالور دارد، نشان از تباهی و چیزهایی از این قبیل است. حتی کار به جایی رسید که آمار سلبریتیهایی که او را فالو دارند هم درآمد و در کنار کمپین آنفالو کردن آیسان، کمپین آنفالو کردن آن سلبریتیها هم ایجاد شد. نکته اما اینجاست که پس از گذشت چند روز و حالا بنا به ادعای برخی تعداد فالورهای آیسان نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش مختصری هم داشته است. همان فعالان حقوق زنان معتقدند که زنانی که آیسان را دنبال میکنند، به حقوق خود آگاه نیستند. برخی دیگر اما دنبال کردن آیسان را صرفا یک امر مفرح قلمداد میکنند و نشانه چیز خاصی نمیدانند. در جریان باشید که در همین کش و قوس یک جدال مجازی مبتذل هم رخ داد و مسیح علینژاد به زبان مازندرانی برای آیسان اسلامی کریخوانی کرد! بگذریم، در اینجا و در ادامه به برخی اظهارنظرهای مجازی پیرامون آیسان اسلامی پرداختهایم.
ابوالفضل امانالله، روزنامهنگار و عکاس ورزشی در اینستاگرام خود نسبت به اظهارنظر اخیر آیسان اسلامی مواضع تندی را اتخاذ کرد و نوشت: علیالحساب 43نفر از کسانی که برخی از انان را سالها دنبال میکردم و از ورزشکاران، همکاران، دوستان قدیمی و ... هستند اما آیسان اسلامی را فالو میکنند را آنفالو کردم تا بعد... هر یک از باقی دو.ستان هم که با عقایدم راجع به این موضوع مشکلی دارند یا متوجه حرفهایم نمیشوند و به هر شکل صحبتهایم آزارشان میدهد، اعم از ورزشکار و هنرمند و غیره حتما میتوانند با توجه به اختیاری که بر صفحه خود و انتخاب دوستانشان دارند، بنده را مانند آن حدود 1000 نفر که در این مدت آنفالو کردهاند، آنفالو کنند و من هیچ ناراحتی از این موضوع نخواهم داشت.
اما از طرفی نیما نوربخش، روزنامهنگار موضع کاملا متفاوتی را اتخاذ کرده: روشنفکرنماهای فارسیزبان مقیم اینستاگرام که شعار میدن "زنده باد مخالف من" ولی برای هر کسی که مثل خودشون فکر نکنه پاپوش درست میکنن، باز هم شکست خوردن. اونها که کمپین بسیار سنگینی رو با پشتوانه برخی خبرنگاران و فعالان سیاسی خارج کشور برای آنفالو کردن این جوان از همه جا بیخبر راه انداختن، دو روز نشده دیدن نه تنها کسی آنفالوش نکرد بلکه فالوورهاش حدود 160هزار بیشترم شد و بیشترم میشه. والله که خودمم با خیلی از حرفای آیسان مخالفم ولی با این جنگ شما مخالفتر...
رضا صائمی، روزنامه نیز درباره ماجرای آیسان معتقد است: جدالهای جنجالی آیسان اسلامی و مسیح علینژاد که این روزها در شبکههای اجتماعی وایرال شده، تراژدی یک ویرانیست. تراژدی سقوط در سطحینگری و سفلهپروری. مهم نیست که حق با کدام است و کدامیک درست یا درستتر میگوید، آنچه مهم و البته موجب تالم است، این است که این دو به مراجع فکری و اجتماعی جامعه تبدیل شده و معیار و محک افکار عمومی برای فهم و تحلیل و سنجش رخدادهای اجتماعی قرار گرفتهاند. در جامعهای که نخبگان به رخوت اجباری دچار شده و فرهیختگان به عزلت و غربت گریخته یا بیصدا شدهاند، هیاهوی پخمگان بر سر راستی و ناراستی به نماد و نمود کنشگری تبدیل میشود. یکی خود را با این میزان و موزون میکند، یکی خود را با آن، تا اندیشه و اندیشیدن در بازی لمپنیسم-پوپولیسم به دوگانهای مبتذل، تنزل یابد. برخی چنان این مناقشه قشرینگر را جدی گرفتهاند که گویی فروید و فوکو به مناظره نشستهاند! مهم نیست در این نبرد سخیف کدام پیروز است که خود این رویداد، روایتی از باخت فرهنگی و فرهیختگی در جامعه ماست!
و رسول اسدزاده: کلمه Macho یا Machiso یک اصطلاح اسپانیایی است که معادل آن در فارسی میشود "شاهِ نر". این رفتار در مردان میتواند دارای درجات مختلفی از احساس مردانگی فرد تا مردسالاری و پدرسالاریِ اجتماعی را در برگیرد. آیسان اسلامی به نظر من یک مثال ابتدایی و معیار برای این اصطلاح است. سخنان این شخص نه یک نظر شخصی که بیانگرِ یک جهانبینی و طرز فکر است. طرز فکری که هنوز و در سال ۲۰۲۵ این اتفاقات را یک دستاورد و حقّ مسلم برای مردان میداند. طرز فکری که انگار در قرن بیستم گیر کرده. او هنوز درگیر مفهومی است که فقط باید به دخترهای قبیله و در مقیاس بزرگتر برای دختران شهر و کشورِ خویش برانگیخته شود. در قاموس او دخترِ کشورِ بیگانه چیزی مثل غنیمت جنگی است. برای او تجاوز نامیدنِ یک رابطه نامطلوب قابل هضم و باور نیست. طرز فکری که باید عقب افتادنش از روح زمانه در قرن حاضر را هر چه زودتر جبران کند.