چگونه استارتر را بدون تعویض تعمیر کنیم؟

بیتوته جمعه 13 تیر 1404 - 03:20

چگونه استارتر را بدون تعویض تعمیر کنیم؟



تعویض استارتر

چگونه استارتر را بدون تعویض تعمیر کنیم؟

 

چگونه استارتر را بدون تعویض تعمیر کنیم؟

اگر خودروی شما روشن نمی شود و صدایی کلیک مانند از داخل آن شنیده می شود، احتمالاً مشکل از سیستم استارتر معیوب است. برخی از مکانیک ها در این موقعیت پیشنهاد تعویض استارتر را می دهند. اما آیا می توان استارتر را بدون تعویض دوباره به کار انداخت؟ در این موضوع به این پرسش پاسخ خواهیم داد. بیایید ببینیم چگونه می توان استارتر را بدون تعویض تعمیر کرد.

 

چه چیزی باعث خرابی استارتر می شود؟

همان طور که می دانیم، موتور احتراق داخلی نمی تواند به تنهایی کار کند. به همین دلیل، استارتر طراحی شده و نقش حیاتی در روشن کردن و به کار انداختن خودرو ایفا می کند. این سیستم با تبدیل انرژی شیمیایی ذخیره شده در باتری به انرژی الکتریکی و سپس به انرژی مکانیکی در موتور کار می کند. ساختار استارتر از ۶ بخش تشکیل شده است: باتری خودرو، سوئیچ احتراق، رله استارتر، سوئیچ ایمنی استارتر، موتور استارتر و کابل باتری. هر یک از این بخش ها وظیفه ای متفاوت دارند و در کنار هم یک سیستم کامل را تشکیل می دهند.

 

فرآیند تعمیر استارتر بدون تعویض

تعویض استارتر روش پیشنهادی برای استارتر خراب است

 

استارتر به دلیل نقش کلیدی در خودرو، هنگام خرابی علائمی را نشان می دهد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

 

• موتور خودرو روشن نمی شود.

• صداهای غیرعادی (کلیک، ساییدگی یا غژغژ) هنگام چرخاندن کلید خودرو.

• روشن شدن چراغ های هشدار روی داشبورد خودرو.

• بوی سوختگی یا دود از زیر کاپوت.

• صدای ناله از موتور بدون روشن کردن آن.

 

این ها برخی از نشانه های رایج خرابی استارتر هستند که به راحتی قابل تشخیص اند. اما چه عواملی باعث بروز این مشکلات می شوند؟

 

علل خرابی مکانیکی استارتر:

• اکسید شدن اتصال مثبت باتری

• خرابی دندانه های فلایویل، کلاچ آزاد یا سایر قطعات خودرو

• سوئیچ احتراق معیوب

 

علل خرابی الکتریکی استارتر:

دلایل متعددی برای خرابی استارتر وجود دارد که می تواند از سیستم الکتریکی خودرو ناشی شود:

 

• باتری خالی (از کار افتاده)

• نقص در سیستم ضد سرقت، به ویژه ایموبلایزر

• فیوز سوخته

• مدار باز یا اتصال کوتاه بین حلقه ها

• خرابی سیستم استارت بدون کلید

 

توجه: اگر چراغ های ایموبلایزر یا چک موتور روشن شد، برای عیب یابی و تعمیر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

پس از بررسی و تشخیص دلایل، راه هایی برای تعمیر استارتر خودرو بدون تعویض آن پیدا خواهیم کرد:

 

چگونه استارتر را بدون تعویض تعمیر کنیم؟

برای شروع این فرآیند، باید ابزارهای زیر را آماده کنید:

• کابل برق

• چکش

• مولتی متر

 

رله استارتر

وقتی خودرو استارت نمی زند، اولین چیزی که باید بررسی کنید، رله استارتر است. این قطعه وظیفه تأمین برق برای موتور الکتریکی را دارد. وقتی رله استارتر خراب می شود، علائمی مانند چرخش آهسته موتور، صدای ناله یا کلیک بدون واکنش موتور مشاهده می شود. برای رفع این مشکل، می توانید پایانه های رله استارتر را تمیز کنید. اگر این روش مشکل را به طور کامل حل نکرد، باید رله را تعویض کنید.

 

تعمیر فیوز و سیم کشی

فیوز استارتر معمولاً در جعبه فیوز اصلی قرار دارد و می توانید مکان دقیق آن را در دفترچه راهنمای خودرو پیدا کنید. اگر علائم ذوب شدگی در فیوز مشاهده کردید، نشان دهنده خرابی آن است. در این حالت، باید فیوز را با یک فیوز جدید تعویض کنید.

 

برای آزمایش فیوز، می توانید از مولتی متر استفاده کنید. دستگاه را در حالت ولت متر قرار دهید. پروب منفی را به بدنه فلزی خودرو متصل کنید و پروب مثبت را ابتدا به یک اتصال فیوز و سپس به اتصال دیگر وصل کنید. اگر فقط یکی از اتصالات ولتاژ نشان دهد، به این معنی است که قطعه معیوب است.

 

فیوز را جدا کرده و در حالت مقاومت سنجی آزمایش کنید. اگر مقاومت بالا باشد، فیوز سوخته و نیاز به تعویض دارد.

 

با گذشت زمان، سیم ها یا اتصالات ممکن است به دلیل اکسیداسیون آسیب ببینند. اگر علائم خوردگی یا آسیب مکانیکی در سیستم سیم کشی مشاهده کردید، آن را با سمباده یا برس نرم تمیز کنید. در برخی موارد، اگر سیم قابل تعمیر نباشد، باید آن را بریده، سر آن را لخت کرده و سیم جدیدی متصل کنید.

 

علائم خرابی استارتر

آیا می توانید استارتر را خودتان تعویض کنید؟

 

سوئیچ احتراق به عنوان بخشی از سیستم استارتر و «دروازه» تمام مدارها، وظیفه توزیع جریان به بخش های لازم سیستم استارت خودرو را بر عهده دارد. اگر کلید را چرخاندید و هیچ اتفاقی نیفتاد، ممکن است مشکل از سوئیچ احتراق معیوب باشد. سوئیچ خراب می تواند مانع رسیدن برق به ماژول های کنترلی شود. بهترین راه برای آزمایش سوئیچ احتراق، تکان دادن کلید به جلو و عقب در حالت پارک خودرو است. اگر موتور روشن نشود، مشکل از سوئیچ است. تعویض سوئیچ بهترین راه حل در این موقعیت است و هزینه آن (شامل قطعه و نیروی کار) بین ۱۳۵ تا ۲۵۰ دلار است.

 

علاوه بر روش های بالا، اگر موتور به دلیل مشکل استارتر روشن نشود، می توانید با چکش چند ضربه آرام به بدنه استارتر معیوب بزنید. ارتعاش ایجادشده ممکن است تماس ازدست رفته بین سلونوئید استارتر و برس موتور الکتریکی را بازیابی کند.

 

در پایان :

استارتر یکی از مهم ترین و ضروری ترین قطعات خودرو است. بااین حال، در صورت خرابی این قطعه، به دلایلی نیازی به برداشتن یا تعویض آن نیست و می توانید از روش های ذکرشده استفاده کنید. این روش ها چندان پیچیده نیستند و اگر دانش اولیه مکانیک دارید، خودتان می توانید آن ها را انجام دهید. در غیر این صورت، پیشنهاد می کنیم خودرو را برای تشخیص به موقع به تعمیرگاه ببرید. امیدواریم این موضوع برای فرآیند رانندگی شما مفید باشد.

 

 

توجه :

محتوای موجود در این مقاله فقط برای کسب اطلاعات است و نباید به جای یک تکنسین یا مکانیک معتبر استفاده شود. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در مورد هر یک از موضوعات مطرح شده در اینجا دارید، توصیه می کنیم با یک تکنسین یا مکانیک خبره مشورت کنید. تحت هیچ شرایطی مسئولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از اتکای شما به محتوایی نخواهیم داشت.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

منبع خبر "بیتوته" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.