امیرمسعود عابدین: بیامو امسال مدل قدیمی R ۱۲۵۰ R را با یک R ۱۳۰۰ R رودستر (R ۱۳۰۰ R Roadster) جایگزین کرده که تفاوتهای آن بسیار بیشتر از اعدادی است که نشان میدهد. جالب اینجاست که هر دوی این موتورسیکلتها در کنار کانسپت دیوانهوار تایتان که از R ۱۳۰۰ R ساخته شده، به اندازه یک اسکوتر ۵۰ سیسی هیجانانگیز به نظر میرسند!
طراحی تهاجمی و جزئیات فنی
تایتان با الهام فراوان از دنیای موتورهای سفارشی شده، تقریبا همه چیز را در معرض دید قرار میدهد. این شامل اگزوز تیتانیومی آکراپوویچ میشود که از هر یک از دو سیلندر موتور باکسر ۱۴۳ اسب بخار خارج شده و از روی چرخ عقب بالا میرود.
در بالای موتور، یک پنل فیبر کربنی باک بنزین را در بر گرفته و به سمت عقب امتداد مییابد و در آنجا یک صندلی بسیار کوچک را تشکیل میدهد. لازم به ذکر است که این فقط یک کانسپت بوده و نیازی به نگرانیهای مرتبط با قوانین و مقررات نیست!
عملکرد افراطی و جسارت بخش موتورسیکلت بیامو
تمرکز موتور بر عملکرد افراطی با حال و هوای مسابقات خیابانی و حرکات نمایشی است و به نظر میرسد که بیامو موتوراد (BMW Motorrad) در این زمینه بسیار بهتر از بخش خودرویی خود، جسارت به خرج میدهد. برای مثال آیا میتوانید تصور کنید که بیامو یک خودروی مفهومی با نیتروس رونمایی کند؟
تایتان چنین قابلیتی را مدیون یک کپسول NOS است که بین دو لوله اگزوز عقب قرار گرفته است، به همراه یک سوئینگ آرم (Swing Arm) بلندتر به سبک درگ ریسینگ تا به آن کمک کند تمام آن قدرت را به زمین منتقل کند و واژگون نشود. سوئینگ آرم (Swingarm) در موتورسیکلت، بازویی متحرک است که چرخ عقب را به بدنه موتورسیکلت متصل میکند و نقش بسیار مهمی در سیستم تعلیق، فرمانپذیری و پایداری دارد.
آیا تایتان به تولید میرسد؟
تایتان بیش از حد وحشی است که بتواند در شکل فعلی خود به یک موتورسیکلت تولیدی تبدیل شود، اما موتوراد عادت دارد که خلاقیتهای باورنکردنی را به خیابانها بیاورد! بنابراین باید صبر کرد و دید که این موتورسیکلت در آینده به خط تولید این شرکت خواهد آمد یا خیر.
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲