شرکت آلمانی Bragi با همکاری OpenAI، بستر ساخت هدفون با دستیار هوش مصنوعی مبتنیبر GPT-4.1 را فراهم میکنند. این فناوری به سازندگان تجهیزات صوتی این امکان را میدهد تا بهراحتی دستیار صوتی مبتنیبر GPT را در محصولات خود ادغام کنند و این دستیار با یک دکمه یا دستور صوتی فراخوانی شود.
براساس گزارشها، اپلیکیشن جدید ChatAI در همکاری با OpenAI، به کاربران این امکان را میدهد تا در هر لحظه و مکان، به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند، سؤالات خود را مطرح و یادداشتهای فوری ثبت کنند.
به گفته Bragi، این سیستم با قابلیت تشخیص گوینده، مانع از ضبط و پردازش ناخواسته صداهای اطراف میشود. همچنین Bragi درحال همکاری با اپل برای دریافت گواهی MFi است که امکان ارتباط پایدار و هماهنگ با دستگاههای iOS را در پسزمینه فراهم خواهد کرد.
با فعال شدن دستیار، اپلیکیشن ChatAI ابتدا از یک مدل محلی چندوجهی برای تحلیل دقیق فرمان صوتی کاربر استفاده میکند. این فرمان سپس به شکلی بهینهشده به سرورهای OpenAI ارسال میشود تا مدل GPT-4.1 پاسخ مناسب را تولید کند. پاسخ آمادهشده بلافاصله از طریق هدفون برای کاربر خوانده میشود تا تجربهای فوری و بدون نیاز به مراجعه به صفحهنمایش فراهم شود.
در زمینه حریم خصوصی، شرکت Bragi تأکید کرده که هیچگونه دادهای از کاربر به سرورهای مرکزی منتقل نمیشود. حتی اطلاعات پردازششده در سطح محلی نیز پس از ارسال درخواست حذف میگردد و در اپلیکیشن ذخیره نخواهد شد.
فناوری هوش مصنوعی مبتنی بر ChatAI به برندها امکان میدهد قابلیتهای سفارشی مانند تحلیل رفتار کاربران و تنظیم خودکار اکولایزر براساس موقعیت و سلیقه فردی توسعه دهند.
در فاز آغازین، ChatAI از پنج زبان شامل انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی و چینی پشتیبانی میکند و برنامههایی برای افزودن زبانهای دیگر در آینده در نظر گرفته شده است.
Bragi همچنین اشاره کرده که نوع استفاده از ویژگیهای هوش مصنوعی در مناطق مختلف جهان با یکدیگر متفاوت است. بهعنوان مثال، کاربران چینی بیشتر از امکانات ترجمه همزمان در جلسات استفاده میکنند، درحالیکه در کشورهای دیگر، این فناوری کاربردهای گستردهتری پیدا کرده است.
براساس نتایج یک نظرسنجی، 89 درصد مصرفکنندگان حاضرند مبلغی حدود 25 دلار بیشتر برای خرید هدفونهای هوشمند با قابلیت هوش مصنوعی بپردازند. این موضوع میانگین قیمت این محصولات را بهحدود 135 تا 160 دلار افزایش میدهد.
انتشار اپلیکیشن ChatAI برای هفتههای آینده برنامهریزی شده است، اما زمانبندی دقیق و نحوه بهکارگیری آن در محصولات نهایی، به تصمیم برندهای همکار واگذار شده و توسط آنها اعلام خواهد شد.