به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدجعفر قائم پناه معاون رئیسجمهور در امور اجرایی با اشاره به انتقادات از عملکرد دولت میانهرو چهاردهم گفت: از انتخاب پزشکیان و تلاشهایی که در این مسیر شد پشیمان نیست و مجموعهی دولت به دنبال تحقق وعدههای داده شده به مردم هستند.
به نقل از انصاف نیوز، اهم اظهارات قائم پناه را در ادامه می خوانید؛
* (درخصوص انتخاب پزشکیان بعد از گذشت یکسال): پشیمان نیستم. دکتر پزشکیان از ابتدای آغاز به کار خود با چالش مواجه شد و ساعاتی پس از تحلیف و همان شب اول ترور اسماعیل هنیه رخ داد. تدبیر رئیس جمهور و حمایتهای مقام معظم رهبری باعث شد تا جنگ گسترش پیدا نکند.
* کار او از روز نخست ریاست جمهوری تنشزدایی در سطح منطقهای و بینالمللی بود. از طرف دیگر در آمریکا نیز ترامپ انتخاب شده بود. طبیعی است که رئیس جمهور آمریکا سیاستهایی خلاف دولت قبل از خود اتخاذ کند و ایران عملاً وارد چالشی ناخواسته شد.
* با وجود فشاری که اسرائیل و جریانهای تندرو میآوردند رئیس جمهور پزشکیان با تدابیری تلاش کرد که اولاً جنگی آغاز نشود و ثانیاً در صورت آغاز جنگ دامنه آن گسترش پیدا نکند. به همین دلیل هم بود که ایران با عزت و اقتدار پیشنهاد آتشبس طرف مقابل را پذیرفت.
* در مجموع میتوان گفت که رئیس جمهور هیچ وعدهٔ عملنکردهای ندارد. او تمام تلاشش را به کار بست تا جنگی رخ ندهد اما طرف مقابل آن را به ما تحمیل کرد.
* (درپاسخ به سوال اگر جنگ ۱۲ روزه به جنگ ۱۲ ماهه تبدیل میشد هم فکر میکنید دولت میتوانست همینقدر موفق عمل کند؟):ممکن بود در این صورت مشکلاتی داشته باشیم اما در همین ۱۲ روز ثابت شد که مردم، ایران را خیلی دوست دارند و کشورشان را همچون جان خود میدانند. علیرغم نارضایتی که بخشی از مردم دارند و از حاکمیت گلهمند هستند، ولی با صبوری و تابآوری که نشان دادند همهی تلاشهای دشمن را نقش بر آب کردند.
* ما به دنبال جنگ نیستیم اما اگر حملهای رخ دهد همهی ملت ایران چه آنها که در داخل کشورند و چه کسانی که در خارج از کشور هستند به جز اقلیت بسیار محدودی تمام قد برای حفظ تمامیت ارضی ایران یکصدا هستند. ما در دولت خودمان را جدای از مردم نمیدانیم.
* (در پاسخ به سوال؛چند روز قبل روابط عمومی ارتش به نقل از یکی از فرماندهان این نهاد نظامی اعلام کرد که در روزهای ابتدایی جنگ پیشنهاد آتشبس به ایران شده بود. شما اطلاع دارید که چرا ایران این پیشنهاد را نپذیرفته بود؟ و آیا از طرف ایران پیشنهاد آتشبس داده شده بود؟): من در این باره اطلاعی ندارم.
* (دربارهی ایدهی پزشکیان دربارهی گفتوگو با اپوزیسیون): پزشکیان برای انجام چنین گفتوگوهایی کاملاً آماده است. او بارها گفته که آماده است تا با کسانی که رنجشی دارند یا برخورد عادلانهای با آنها نشده است اما پای ایران ایستادهاند وارد گفتوگو شود.
* البته باید توجه داشت که رئیس جمهور همهٔ اختیارات را ندارد، در این مسیر قوه قضاییه و دیگر نهادها هم اختیارات خاص خود را دارند. به همین دلیل آقای پزشکیان در حدود وظایف و اختیارات خود و با هماهنگی سران دیگر قوا و مقام معظم رهبری عمل خواهد کرد. البته پزشکیان بدون تبلیغات رایزنی میکند تا وعدههایش محقق شود.
* بخشی از اپوزیسیون نظام برانداز هستند و با دشمن همراه هستند؛ طبیعی است که ما با آنها گفتوگویی نخواهیم کرد ولی حتماً دکتر پزشکیان به دنبال آن است که با بخشهایی از اپوزیسیون که دل در گرو ایران دارند گفتوگو کند و امیدوارم چنین اتفاقی رخ دهد.
* ( در پاسخ به سوال؛ فکر میکنید حصر میرحسین موسوی که برخی او را هم مصداق یکی از همین اپوزیسیونی که مواضع ملی گرفتند میدانند رفع شود؟) در این ارتباط دکتر پزشکیان تلاش خود را کرده و گشایشی هم شد. یکی از اعضای دولت ملاقات یک ساعت و نیمهای با او داشت. و همینطور ملاقات چند نفری که خود آقای میرحسین موسوی آنها را پیشنهاد داده بود، نشانگر این است که دکتر پزشکیان در پی رفع حصر بوده و این اقدامات هم در همین راستا بوده است.
* امیدوارم اتفاقاتی بیفتد که این تلاشها به نتایج عملیتر برسد. البته باید دو طرف مواضع معتدلتری بگیرند تا شاهد رفع این معضل به عنوان یکی از خواستههای بخشی از مردم باشیم. در این ارتباط قوه قضاییه هم خوشبختانه نظرات مثبتی دارد اما همانطور که رئیس جمهور در جلسهای با جبهه اصلاحات گفت اگر دو طرف مقداری کوتاه بیایند به راحتی میتوان حصر را از بین برد.
* یکی از اعضای دولت هم از طرف رئیس جمهور این دیدار را داشته است. از گفتن جزییات بیشتر این دیدار معذور هستم.
* از مواضع رئیس جمهور و حاکمیت مطلع هستیم که بنا بر مذاکره بود. البته اینکه من در آن روز گفتم امیدواریم ادامه پیدا کند، به معنای ادامه دادن مذاکره از موضع ضعف نبود. ممکن است گروهی مخالف هر گونه گفتوگو و توافقی باشند و آنها هستند که بر طبل جنگ میکوبند اما ما چنین نگاهی نداریم. اکثریت مردم هم نگاه آنها را قبول ندارند.
* یکی از دلایلی که مردم به دکتر پزشکیان رأی دادند و به رقیب او رأی ندادند همین مسئله بود. دولت پزشکیان در کنار مقام معظم رهبری و مجموعهٔ نظام به دنبال جنگ نیستند.
* قرار بر عدم مذاکره نیست اما دربارهٔ زمان آن دو طرف باید اعلام آمادگی کند.
* (درخصوص لایحه فضای مجازی): من در آن جلسهای که این لایحه تصویب شد نبودم. شاید اگر در آن جلسه دقت بیشتری میشد چنین اتفاقی رخ نمیداد. طبیعیست که بهتر بود از ابتدا تصویب نمیشد ولی همین که رئیس جمهور و اعضای کابینه متوجه شدند که چنین اقدامی میتواند محدودکنندهٔ آزادی بیان باشد بلافاصله تصمیم به استرداد آن گرفتند.
* من فکر میکنم اینکه اشتباه خود را و یا تصمیمی که در جهت منافع مردم نیست را اصلاح کنیم شهامتی است که باید آن را تقویت کرد تا هر جایی که تصمیم اشتباهی اتخاذ شد که مردم را ناراضی کرد سریعاً تغییر کند.
* اصل و اساس رضایت مردم است و باید طبق قانون اساسی پاسدار آزادی بیان باشیم. اینکه دولت پس از اینکه اعتراضات به لایحه را نشید بلافاصله حاکی از همان حرف دکتر پزشکیان است که گفت «صدای مردم را میشنود». صدای مردم شنیده و به موقع تصمیم گرفته شد …
* ممکن است اعضای دولت به عمق محتوای لایحه کمتر توجه کرده باشند و پس از اعتراض مردم تصمیم به استرداد لایحه گرفته شد. جامعهٔ توانمند همین است؛ اگر مردم در صحنه باشند، چه آن زمانی که دشمن حمله میکند و چه زمانی که دولتمردان مرتکب اشتباه میشوند، اتفاق مثبتی است. و اینکه پس از اشتباه از اشتباهمان برگردیم نشانهٔ ضعف نیست بلکه نقطهٔ قوت است.
* نگاه رئیس جمهور مبتنی بر این است که باید با مخالف خود گفتوگو کنیم و اگر کسی توانمند است و میتواند کاری را به نحو احسن انجام دهد حتی اگر مخالف ما باشد هم باید از او استفاده کنیم تا در جهت منافع ملی از همهٔ ظرفیتهای استفاده کنیم. همین یک رویکرد اصلاحطلبان است.
* در مقابل گروهی بودند که «خالصسازی» میکردند و صرفاً از جناح و تفکر خودشان افرادی را وارد مدیریت کشور میکردند که رفتار اصلاحطلبانهای نیست و ما نباید آن راه را دنبال کنیم. لازم است از همهٔ ظرفیتهای ملی کشور و نیروی انسانی موجود استفاده کنیم.
* البته این را هم باید یادآوری کرد که عمدهٔ حمایت از دکتر پزشکیان در انتخابات از سوی اصلاحطلبان بود اما گروهی از اصولگرایان و به ویژه اقوام نیز از او حمایت کردند.
* استفاده از تمام اقوام در مدیریت کشور کار کوچکی نبود. برای اولین بار استاندار عرب در خوزستان، استاندار اهل سنت در کردستان، استاندار بلوچ و اهل سنت در سیستان و بلوچستان و همینطور در سطوح دیگر مدیریتی منصوب شدند.
* همکاری دکتر پزشکیان با مخالفانش بر مبنای منافع ملی است. برای مثال وقتی شهردار تهران با رئیس جمهور همراهی و همکاری دارد چرا دست رد به سینهٔ او بزنیم؟! شاید بعضی معتقد باشند که باید با او دشمنی کنیم در حالی که چنین روحیهای به هیچ وجه در آقای پزشکیان نیست. روحیهٔ او مبتنی بر استفاده از همهٔ ظرفیتهاست.
* اصلاحطلبان در زمان دولت شهید رئیسی تاکید داشتند که باید از همهٔ نیروها و ظرفیتها در دولت استفاده شود و نباید فرد توانمندی به دلیل گرایش سیاسی از عرصهٔ مدیریت کشور حذف شود. اگر ما هم نگاه حذفی داشته باشیم همان انتقاد به دولت ما هم وارد خواهد بود. حذف کسانی که مثل ما فکر نمیکنند انحصارطلبی است.
* (در پاسخ به سوال؛بعد از انتخابات ۸۸ افرادی در گزینشها با کلیدواژهٔ «فتنهٔ ۸۸» رد میشوند. آیا این مانع بر سر راه گزینش افراد برطرف شده است؟): ما قانوناً مکلف هستیم برای گزینش افراد از دستگاههای سهگانه استعلام کنیم و طبیعتاً هنگامی که استعلام فردی منفی شود نمیتوانیم او را در گزینش تأیید کنیم اما دستگاههای امنیتی کشور هم تا حدود زیادی با سعه صدر با این موارد مواجه میشوند.
* تا آنجایی که اطلاع دارم با گفتوگوهایی که رئیس جمهور داشته به تدریج گشایشهایی در این باره نیز در حال شکل گرفتن است.
* (در این روزها خبری دربارهٔ انتصاب آقای سقاب اصفهانی هم منتشر شد که واکنشبرانگیز شد. چه نظری دربارهٔ این انتصاب و انتقادات به آن دارید.) نظر خاصی در این باره ندارم. تا جایی که اطلاع دارم این تیم یک تیم غیرسیاسی است که از سالها قبل بر روی مسئلهٔ ناترازیها کار کردهاند. این انتصاب با توجه به اینکه او و همراهانش تیمی کارشناسی را تشکیل دادهاند بوده است. و نگاه رئیس جمهور به جنبهٔ کارشناسی این تیم به سرپرستی آقای سقاب است نه به دلیل گرایش سیاسی آنها.
* حتی اگر سیاسی باشند، انتصاب به دلیل توان کارشناسی آنها انجام شده است. حتی اگر به جناح دیگری هم تعلق خاطر دارد ولی توان کارشناسی او برای این کار بالاست.
* آقای سقاب در زمینهای کارشناسی مثل ناترازی انرژی سالها کار کرده و در تیم او نیز افرادی با افکار مختلف و گرایشهای گوناگون سیاسی حضور دارند.
*( ماجرای تابعیت دختر شما چیست؟): ماجرا این است که دختر من چند سال قبل و پیش از آنکه معاون رئیسجمهور شوم در دانشگاه جورج تاون امریکا در بیمارستانی در واشنگتن رزیدنت بود و دورهای گذراند و برگشت.
* محل زندگی او در یکی از کشورهای اروپایی است. نیروهای امنیتی دربارهٔ تابعیت او پرسیدند که کارت اقامت او را به این دوستان دادم و گفتم که اگر ثابت شود تابعیت دارد بلافاصله استعفا خواهم کرد که مشخص شد تابعیت ندارد. در حال حاضر هم ایران است.
* چیز دیگری پیدا نکردند و به این موضوع میپردازند. اولاً که اصل این موضوع که فرزند بنده یا هر مسئول دیگری در خارج از کشور باشد چه ارتباطی به آن مسئول دارد؟! این قانون ایراد دارد. مسئلهای که برای آقای ظریف پیش آمد هم به همین خاطر بود. فرزند او در زمانی که در آمریکا مأموریت کاری داشته به دنیا آمده و تابعیت قهری داشته، چرا به این دلیل ما نتوانیم از توانمندی دکتر ظریف استفاده کنیم؟
*(درخصوص منع حضور ظریف، طیب نیا و آذری جهرمی در دولت): آقای دکتر ظریف با حکم دکتر پزشکیان معاون رئیسجمهور شد. قبل از انتخابات با آقای پزشکیان بودند، بعد از انتخابات هم همینطور. بهانهای که برای کنار گذاشتن او داشتند همین قانون غیرمنطقی بود که باعث استعفا شد. در نتیجه بنده مانع ادامهٔ کار آقای ظریف نشدم.
* دربارهٔ آقای طیبنیا هم بنده در همین اتاق معاونت اجرایی به او گفتم که به عنوان گزینه وزارت اقتصاد امتیاز بالایی کسب کرده و از او خواهش کردم که این مسئولیت را بپذیرد اما نپذیرفت. بنابراین مانع کار دکتر طیبنیا هم نبودم.
* در مورد آقای آذری جهرمی هم همینطور، او هم به عنوان یکی از کاندیداهای وزارت ورزش و جوانان در شورای راهبری بود. اینکه انتخاب نشد بحث دیگریست.
* هر فرد توانمندی، چه این سه عزیز و چه هر عزیز دیگری که میتواند به دولت کمکی کند باید دستش را بوسید. حضور در مسند مدیریت در این شرایط سخت کار سادهای نیست. در این شرایط دشوار هیچ دلیلی برای مخالفت من با برادر عزیزمان آقای دکتر ظریف که در عرصهٔ بینالملل از افراد خبره و وطنپرست است وجود ندارد. ممکن است اختلاف نظرهایی در مدیریت داشته باشیم اما این دلیل نمیشود که دولت از حضور او محروم شود.
* (درخصوص حاشیهها و انتقادهایی که پس از صدور حکم انتصاب فرزند و داماد رئیس جمهور به وجود آمد): به نظر من این ایراد وارد نیست. آقای مجیدی از زمانی که آقای پزشکیان در مجلس بود، همواره در کنارش حضور داشت و خیلی از امورات مربوط به دکتر پزشکیان را انجام میداد؛ به دلیل اینکه با یکدیگر زندگی میکنند. زهرا خانم [پزشکیان] و آقای مجیدی با دکتر در یک آپارتمان زندگی میکردند و الان هم همینطور است و شخص مورد اعتماد رئیس جمهور است. برای اینکه این همراهی رسمیت قانونی داشته باشد حکمی برای او صادر شد.
* دکتر یوسف پزشکیان هم از اساتید دانشگاه سهند است که به دلایل امنیتی پس از ریاست جمهوری مجبور شد به تهران بیاید؛ او در امور رسانهای دکتر پزشکیان از ابتدا همراه بود و فعالیت داشت. حکمی هم که برایش صادر شده سِمَت بالایی نیست و مشاور رسانهای دفتر ریاست جمهوری است.
* این نوع حکمها در دولتهای پیشین هم بوده، مثلاً در دولت آقای خاتمی برای علی آقای خاتمی عزیز که فرد توانمندی است حکم دادند یا در زمان دولت روحانی هم همینطور. در دنیا هم مسئلهای طبیعیست که افراد مورد وثوق رئیس جمهور مسئولیتهایی بر عهده بگیرند.
* هم دکتر یوسف و هم آقای مجیدی در این حوادث اخیر در جنگ ۱۲ روزه از نزدیک شاهد بودم که چگونه از رئیسجمهور حمایت میکردند. یا زهرا خانم همواره در کنار پدرش بود و حاضر نبود او را تنها بگذارد و خطر را با جان و دل میپذیرفتند.
*( درباره جزییات بیشتری از حمله به جلسه شورای عالی امنیت ملی): آنطور که آقای رئیسجمهور تعریف کرد بر اثر انفجارها خاک زیادی وارد محل جلسه میشود و برق هم همزمان قطع شده بود. افراد به چند گروه تقسیم شدند تا مسیر خروجی را پیدا کنند. دکتر پزشکیان نوری به اندازهٔ کف دو دست میبیند و خاکهایی که آنجا جمع شده بود را کنار زد و مسیری به بیرون باز کرده و خارج شد.
* کمک میکنند تا دکتر پزشکیان از آن منفذ خارج شود و سپس او دست دیگران را هم میگیرد تا از آنجا خارج شوند. بلافاصله سوار بر اتومبیلی که آسیب دیده میشوند و به محل کار برمیگردند. آن محل مجدداً دو بار دیگر مورد اصابت قرار میگیرد که متاسفانه چند نیروی امدادی شهید میشوند.
۲۹۲۲۲