تجربه فشار بالای روغن موتور به صورت منظم یا مکرر نشانه بدی برای خودروی شماست. فشار ایده آل باید نشانگر را در نقطه میانی نگه دارد. وقتی فشار از این سطح بالاتر می رود، باید نگران شوید، زیرا مشکل ممکن است به اندازه ای جدی باشد که نیاز به تعویض یا بازسازی موتور داشته باشید. اگر موتور خودروی دست دوم است، واحد ارسال روغن معیوب می تواند مقصر احتمالی باشد.
وقتی موتور در حال کار است، فشار روغن معمولاً در محدوده 2.5 تا 4 کیلوگرم بر سانتی متر مربع (بسته به مدل خودرو) قرار دارد. هنگامی که موتور بدون بار کار می کند، سطح فشار معمولاً زیر 0.5 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. فشار روغن نرمال همیشه در این سطح پایدار می ماند. اگر فشار روغن ناگهان افزایش یابد یا به زیر سطح استاندارد برسد، نشانه ای از وجود مشکل در سیستم روغن است.
خودروها مجهز به حسگرهای فشار روغن هستند. اگر حسگر تشخیص دهد که فشار روغن بیش از حد بالا یا پایین است، سیگنالی ارسال می کند و ECU چراغ هشدار روغن را روشن می کند تا راننده را مطلع سازد. وقتی متوجه شدید که خودروی شما فشار روغن بالایی دارد، باید هرچه سریع تر آن را بررسی کنید، زیرا نقص در سیستم روغن تأثیر زیادی بر موتور خواهد داشت.
علاوه بر مشکلات موتور، خرابی و وضعیت نامناسب چندین قطعه می تواند دلیل نمایش فشار بالا در نشانگر فشار باشد. دلایل احتمالی متعددی ممکن است منجر به این وضعیت شوند:
دمای موتور می تواند دلیل باشد اگر نشانگر فشار در حالت درجا یا هنگام روشن کردن موتور، زمانی که رانندگی نمی کنید، در سطح بالایی باقی بماند. پس از روشن شدن، موتور شروع به گرم شدن می کند تا به دمای عملیاتی بهینه برسد و در این فرآیند روغن را گرم می کند. نتیجه این فرآیند، فشار بالای روغن است.
اگر نشانگر فشار پس از روشن کردن موتور و رانندگی برای مدتی به سطح نرمال بازنگردد، باید شیر تخلیه را بررسی کنید. این شیر با آزاد کردن فشار اضافی از آسیب به لوله ها و مخازن جلوگیری می کند. اگر معیوب باشد، قادر به تنظیم فشار روغن نخواهد بود.
روغن با کیفیت پایین دلیل دیگری برای ایجاد فشار کم یا زیاد روغن است. اگر روغن رقیق تر از حد معمول باشد، مانند آب از موتور عبور می کند و فشار را کاهش می دهد. به همین ترتیب، روغن غلیظ تر به دلیل دشواری در رسیدن به تمام قسمت های موتور، فشار بیشتری ایجاد می کند. همیشه از روغنی با ویسکوزیته مناسب استفاده کنید تا از این مشکل جلوگیری شود.
فیلتر روغن وظیفه تصفیه آلاینده ها از سوخت را بر عهده دارد تا موتور از روغن تمیز برای روانکاری کافی بهره مند شود. اگر برای مدت طولانی تمیز نشود، کثیفی و زباله های انباشته شده فیلتر را مسدود می کنند و نمی تواند سوخت کافی به اجزای موتور برساند. در نتیجه، دمای این اجزا افزایش می یابد و منجر به فشار بالای روغن می شود. تمیز نگه داشتن فیلتر برای اطمینان از سلامت موتور حیاتی است.
علاوه بر موارد ذکرشده، دلایل جزئی دیگری نیز ممکن است باعث این مشکل شوند. هرگونه آسیب به واحد ارسال روغن یا انسداد در مسیر روغن، جریان سوخت را مختل می کند. همچنین، پمپ روغن معیوب و بلبرینگ های فرسوده نیز به افزایش فشار روغن کمک می کنند. باید پمپ و بلبرینگ ها را تعویض کنید، واحد ارسال روغن را تعمیر کنید و مسیر مسدود شده را تمیز کنید تا جریان روغن نرمال و فشار ایمن تضمین شود.
هود را باز کنید و با استفاده از میله اندازه گیری (دیپ استیک)، روغن خودرو را چک کنید. اگر روغن خودرو هنوز پر است و چراغ فشار روغن روشن است، یعنی خودرو دچار خطاهای دیگری است.
حسگر را جدا کنید، فشارسنج را نصب کنید و خودرو را روشن کنید. اگر مقدار به دست آمده دقیقاً برابر با مقدار استاندارد فشار روغن باشد، یعنی حسگر معیوب است. اگر مقدار به دست آمده بالاتر از مقدار استاندارد باشد، یعنی حسگر همچنان به خوبی کار می کند و فشار بالای روغن به دلایل دیگری است.
اگر فیلتر روغن با کثیفی بیش از حد مسدود شده باشد، به راحتی فیلتر را دچار گرفتگی می کند، که باعث کاهش روغن پمپ شده و کاهش فشار می شود.
اگر شیر ایمنی آسیب دیده باشد، می تواند باعث کاهش فشار روغن شود.
اگر بلبرینگ میل لنگ فرسوده شده باشد، می تواند باعث نشت روغن از سیستم شود و فشار روغن را کاهش دهد.
اگر خودرو فشار روغن نداشته باشد یا فشار روغن بسیار پایین باشد، احتمال زیادی وجود دارد که پمپ روغن دچار مشکل شده باشد. باید تسمه محرک پمپ روغن را بررسی کنید.
فشار بالای روغن در خودرو نشانه ای جدی از مشکلات احتمالی در سیستم روغن کاری یا موتور است که نباید نادیده گرفته شود. بررسی به موقع اجزایی مانند حسگر فشار، فیلتر روغن، شیر تخلیه و پمپ روغن می تواند از خسارات پرهزینه به موتور جلوگیری کند. استفاده از روغن با کیفیت مناسب و نگهداری منظم خودرو، کلید حفظ سلامت موتور و عملکرد بهینه آن است.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته