به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آیای، این آزمایش در پایگاه فضایی جزیره هاینان انجام شد و در مرحله نخست این آزمایش، هفت موتور YF-۱۰۰K این موشک به مدت ۳۰ ثانیه روشن شدند و حدود ۹۰۰ تن نیروی پیشران تولید کردند؛ سه برابر بیشتر از موشکهای کنونی چین.
نکته کلیدی در این آزمایش، عملکرد هماهنگ موتورها بود که برای حفظ پایداری پرواز و ایمنی سفرهای سرنشیندار اهمیت حیاتی دارد.
به گفته سازمان فضایی ماموریتهای سرنشیندار چین، دادههای بهدستآمده از این تست، اثباتی بر قابلیت کارکرد موتورها در شرایط عادی و فشار بالا بوده و مسیر توسعههای بعدی این موشک را هموار خواهد کرد.
بیشتر بخوانید:
- «کریسالیس»؛ فضاپیمایی غولپیکر برای سفر به زمین دوم
- هوش مصنوعی این شغلها را حذف میکند | کدام مشاغل یک دهه آینده را نخواهند دید؟
- «لبه دنیا» واقعا کجاست؟ + فیلم
موشک چانگ ژنگ-۱۰ با ارتفاع ۹۲ متر و ۲۱ موتور فعال بهطور همزمان، ستون فقرات برنامه ماهنشینی چین به شمار میرود. این موشک قادر است ۲۷ تن بار – معادل وزن یک خانه کوچک – را به سمت ماه ارسال کند. مأموریت پیشبینیشده شامل دو پرتاب جداگانه است: یکی با فضاپیمای Mengzhou برای انتقال فضانوردان و دیگری با فضاپیمای Lanyue برای رساندن فرودگر. این دو وسیله در مدار ماه به یکدیگر متصل میشوند تا فضانوردان عملیات فرود را انجام دهند.
پرتاب از سکوی واقعی
این نخستین بار بود که آزمایشی در مقیاس کامل و روی سکوی پرتاب واقعی انجام شد، چرا که سکویهای آزمایشی عادی توان تحمل نیروی عظیم موتورها را نداشتند. در کنار آزمایش پیشران، مهندسان سامانههای حفاظتی در برابر حرارت، سیستمهای تشخیص خطا و کارایی موتورهای چندگانه را نیز ارزیابی کردند.
چین همچنین در حال توسعه نسخه قابلاستفاده مجدد این موشک با نام چانگ ژنگ-۱۰A برای مأموریتهای مدار زمین است؛ مشابه با مدل فالکون ۹ اسپیسایکس، اما این نسخه برای سفرهای ماهی استفاده نخواهد شد.
با این دستاورد، چین یک گام مهم دیگر به سوی تحقق رویاهای فضایی خود برداشت. طبق برنامه، این کشور قصد دارد تا پایان دهه جاری فضانوردانش را بر سطح ماه فرود آورد و تا سال ۲۰۳۵ پایگاهی دائمی با همکاری روسیه و دیگر شرکا در قطب جنوب ماه تأسیس کند.
مترجم: فرخنده رفائی