به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از آخرین خودرو، ال ۹۰ ایرانی، کادیلا و یا حتی پی ۹۰ که در آخر با اسم پارس نوآ عرضه خواهد شد، با خودروی پایه آن یعنی داچیا لوگان نسل اول تفاوتهایی دارد. پروژه توسعه پارس نوآ در سال ۱۳۹۷ با جرقهای در سر مدیران وقت سایپا و پارس خودرو آغاز شد و تا سال ۱۳۹۸ پروژه طراحی آن تکمیل شد. پارس نوآ سدانی در کلاس متوسط به حساب میآید که بر اساس پلتفرم ال ۹۰ به جای مانده از دوران حضور خودروسازان فرانسوی توسعه یافته است. این خودرو در بخشهای فنی، ظاهری و امکاناتی نسبت به ال ۹۰ تفاوتهایی دارد که در ادامه به بررسی این تفاوتهای آن خواهیم پرداخت.
تفاوتهای فنی ال ۹۰ ایرانی و فرانسوی
رنو ال ۹۰ در بازار ایران با پیشرانه ۱۶ سوپاپ K۴M عرضه میشد که موتوری با استهلاک پایین، توان مناسب و مصرف سوخت متعادل به حساب میآمد. این پشرانه که ۱٫۶ لیتر حجم داشت توانایی تولید ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد و میتوانست شتاب صفر تا صد کیلومتر تقریبا ۱۱ ثانیهای برای این خودرو فراهم کند. پیشرانه این خودرو با یک گیربکس ۵ دنده دستی هماهنگ شده بود که کلاچ آن از سیستم هیدروپنوماتیک بهره میبرد.
موتور پارس نوآ همانند ال ۹۰ یک پیشرانه با نژاد فرانسوی است ولی برخلاف آن از رنو ریشه نمیگیرد. پارس نوا مجهز به یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری تنفس طبیعی، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ با نام ME۱۶ است که تقریبا شباهت ۹۵ درصدی با موتور TU۵ پلاس ایران خودرو دارد و میتواند نهایت قدرت ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده در پارس نوآ به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی مشابه به گیربکسهای میتسوبیشی که در شاهین دندهای سایپا نیز وجود دارد به چرخهای جلو انتقال مییابد.
در بحث تفاوتها میتوان پیشبینی کرد که پیشرانه جدید پارس نوا نمیتواند همانند موتور ال ۹۰ کم استهلاک باشد اما پیشرانه ام ۱۶ نیز پراستهلاک نیست. هزینههای موتور ال ۹۰ ایرانی قطعا از نمونه فرانسوی کمتر خواهد بود که اصلیترین دلیل آن قیمت پایینتر قطعات آن و دسترسی راحتتر به قطعات یدکی و تعمیرکاران است.
نام موتور | بیس طراحی | حجم موتور(سی سی) | قدرت(اسب بخار) | گشتاور(نیوتن متر) | گیربکس |
K۴M-ال ۹۰ | سری K رنو | ۱۵۹۸ | ۱۰۵ | ۱۴۰ | ۵ سرعته رنو |
M۱۶-نوا | EC۵ پژو سیتروئن | ۱۵۸۷ | ۱۱۳ | ۱۴۴ | ۵ سرعته طرح میتسوبیشی |
طراحی
پارس نوا در حقیقت یک فیس لیفت از ال ۹۰ است که اجزایی همانند سپر جلو و عقب، چراغ جلو و عقب، کاپوت، درب صندوق عقب از الگوی جدید پیروی میکنند. پارس نوا هرچند از خطوط طرحی مدرنی در آن استفاده نشده ولی چهرهای امروزیتر نسبت به ال ۹۰ دارد. در نمونه ایرانی سعی شده به ظاهر خستهکننده ال ۹۰ چاشنیهایی اسپرت با خطوط شکسته در اجزا و امضاهای نوری برای القای حس اسپرت بودن اضافه شود. در کل پارس نوآ با تمام نقدهایی که به طراحی آن وارد است از ال ۹۰ جذابتر دیده میشود.
تفاوت آپشنهای پارس نوآ و رنو ال ۹۰
از اصلیترین نقد هایی که به ال ۹۰ وارد می شود کمبود شدید آپشنها در این خودرو است. پارس نوآ نسبت به ال ۹۰ از امکانات بیشتری بهره میبرد و در آن میتوان آپشنهای رفاهی و ایمنی همانند فرمان D کات، کنترل صوتی از روی فرمان، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، دو کیسه هوای جلو، شیشه دودی عقب، تریم داخلی دو رنگ، تنظیم برقی آینهها، سنسور و دوربین دنده عقب، سنسور نور، سنسور باران و صفحه نمایش ۷ اینچی مالتی مدیا دید. در نمونه تندر ۹۰ که مقداری سطح آپشنی آن نسبت به ال ۹۰ بالاتر است فقط میتوان از امکاناتی همانند ۲ کیسه هوا، سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی، فرمان هیدرولیک، شیشه بالابر برقی جلو و عقب، سیستم پخش و کامپیوتر سفری بهره استفاده کرد.
۵۸۳۲۲