سم آلتمن: با ازدیاد بات‌ها محتوای شبکه‌های اجتماعی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد

دیجیاتو سه شنبه 18 شهریور 1404 - 10:34
آلتمن می‌گوید با گسترش محتوای تولید‌شده توسط هوش مصنوعی، دیگر نمی‌توان با اطمینان گفت که پست‌های شبکه‌های اجتماعی را انسان‌ها تولید کرده‌اند. The post سم آلتمن: با ازدیاد بات‌ها محتوای شبکه‌های اجتماعی غیرواقعی به‌نظر می‌رسد appeared first on دیجیاتو.

«سم آلتمن»، مدیرعامل شرکت OpenAI، در یک اظهارنظر تأمل‌برانگیز اعلام کرد که به دلیل گسترش بات‌ها و محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی، دیگر نمی‌توان با اطمینان گفت که پست‌های موجود در شبکه‌های اجتماعی توسط انسان‌های واقعی نوشته شده‌اند و به همین دلیل جعلی به نظر می‌رسند. این نظر بسیار کنایه‌آمیز است چون از سوی مدیر شرکتی مطرح شده که خود پیشگام ساخت پیشرفته‌ترین مدل‌های زبانی برای تقلید از گفتار انسان است.

سم آلتمن در ایکس گفت درحال خواندن پستی در شبکه اجتماعی ردیت بود که احساسی به او دست داد که این محتوا توسط بات‌ نوشته شده است. او در یک ساب‌ردیت مشاهده کرد که کاربران زیادی درحال تحسین سرویس کدنویسی جدید OpenAI به نام Codex هستند. با اینکه آلتمن می‌دانست که رشد این محصول واقعی و قوی است، اما غریزه اولیه‌اش این بود که «همه این‌ها جعلی و کار ربات‌هاست.» آلتمن در ادامه پست خود، دلایل این احساس «جعلی‌بودن محتواها» در پلتفرم‌هایی مانند ردیت را تحلیل کرد.

نظرات سم آلتمن درباره محتوای بات‌ها در شبکه‌های اجتماعی

سم آلتمن می‌گوید مدتی است که نمی‌توان محتواهای انسانی را از هوش مصنوعی تشخیص داد چون مردم عادی ویژگی‌های گفتاری و سبک نوشتن مدل‌های زبانی بزرگ را به خود گرفته‌اند و ناخواسته شبیه به هوش مصنوعی می‌نویسند. همچنین کاربران بسیار فعال اینترنت تمایل دارند به شیوه‌ای هماهنگ و مشابه یکدیگر فکر و عمل کنند، که باعث می‌شود نظراتشان اصالت کمتری داشته باشد. از سویی الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محتوای درگیرکننده را ترویج می‌دهند، که این موضوع به تولید محتوای غیرصادقانه منجر می‌شود.

نظرات سم آلتمن درباره جعلی‌بودن شبکه‌های اجتماعی
پست‌هایی که سم آلتمن در ردیت دید و به گفته او شبیه نوشته‌های هوش مصنوعی هستند.

البته آلتمن اعتراف کرد که چون شرکت‌های رقیب قبلاً با استفاده از حساب‌های جعلی علیه OpenAI تبلیغات منفی کرده‌اند، او اکنون به شدت نسبت به این موضوع حساس شده است و شاید وضع آنقدرها بد نباشد.

کنایه بزرگ در اظهارات آلتمن از چشم منتقدان دور نمانده است. شرکتی که هدف اصلی‌اش ساخت هوش مصنوعی برای تقلید بی‌نقص از ارتباطات انسانی است، اکنون از اینکه انسان‌ها و ربات‌ها غیرقابل تشخیص شده‌اند، گله‌مند است. علاوه‌براین، مدل‌های OpenAI بر روی حجم عظیمی از داده‌های همین شبکه‌ها، از جمله ردیت، آموزش دیده‌اند؛ پلتفرمی که خود آلتمن تا سال ۲۰۲۲ عضو هیئت‌مدیره آن بوده و یکی از سهامداران بزرگ آن است.

این وضعیت این سؤال را مطرح می‌کند که اگر اینترنت مملو از بات‌ها شده، چه کسی مقصر است؟ براساس گزارش‌ها، در سال ۲۰۲۴ بیش از نیمی از کل ترافیک اینترنت غیرانسانی بوده که بخش بزرگی از آن به دلیل فعالیت مدل‌های زبانی بزرگ است.

برخی تحلیلگران این اظهارات آلتمن را یک حرکت بازاریابی هوشمندانه برای محصول آینده این شرکت می‌دانند. شایعاتی وجود دارد که OpenAI در مراحل اولیه توسعه یک شبکه اجتماعی جدید برای رقابت با ایکس و فیسبوک قرار دارد. با ایجاد این ذهنیت که پلتفرم‌های فعلی پر از محتوای «جعلی» هستند، آلتمن ممکن است درحال آماده‌کردن زمینه برای معرفی یک شبکه اجتماعی «اصیل» و عاری از بات باشد؛ هرچند که تحقق چنین وعده‌ای در دنیای امروز بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.