گوگل از یک پروتکل باز جدید برای خریدهایی که توسط ایجنتهای هوش مصنوعی انجام میشوند رونمایی کرده است. ایجنتها نرمافزارهای خودکاری هستند که میتوانند به نمایندگی از کاربران اقدام به خرید کنند.
به گزارش تک کرانچ، این پروتکل جدید که Agent Payments Protocol یا AP2 نام دارد، از حمایت بیش از ۶۰ فروشنده و مؤسسه مالی برخوردار است و قرار شده میان پلتفرمهای هوش مصنوعی، سیستمهای پرداخت و فروشندگان قابلیت همکاری داشته باشد و برای هر تراکنش یک مسیر قابلپیگیری ایجاد کند.
مدیران ارشد گوگل در رابطه با این پروتکل جدید اعلام کردند: «ما متعهد هستیم که این پروتکل را در یک فرایند باز و مشارکتی، از جمله از طریق نهادهای استانداردسازی، توسعه دهیم و از کل جامعه پرداخت و فناوری دعوت میکنیم تا در ساخت این آینده با ما همراه شوند.» مشخصات کامل پروتکل جدید AP2 در گیتهاب منتشر شده است.
این پروتکل آیندهای را متصور است که در آن ایجنتهای هوش مصنوعی مرتباً بهجای مشتریان خرید میکنند و در تعاملات پیچیده و لحظهای با ایجنتهای متعلق به خردهفروشان وارد همکاری میشوند. یکی از مثالهایی که توسط گوگل آورده شده، کاربری را به تصویر میکشد که از چتبات خود میخواهد برای یک سفر دوچرخهسواری خرید کند. این درخواست به طور خودکار پیشنهادی ویژه و زماندار را از طرف ایجنت هوش مصنوعی فروشگاه دوچرخه برای مشتری فعال میکند.
در مثالی دیگر، کاربر با ارائه تاریخ، مقصد و بودجه خود، از ایجنت خود میخواهد برای تعطیلات آخر هفته برنامه سفر و محلی برای اقامت پیدا کند. گوگل در توضیح این قابلیت گفته: «ایجنت مشتری میتواند همزمان با ایجنت خطوط هوایی و هتلها، همچنین آژانسهای مسافرتی آنلاین و پلتفرمهای رزرو تعامل داشته باشد و وقتی ترکیبی متناسب با بودجه پیدا کرد، میتواند هر دو رزرو را که بهصورت رمزنگاریشده امضا شدهاند، به طور همزمان انجام دهد.»
این پروتکل همچنین بندی برای خریدهای کاملاً خودکار دارد. در این حالت، عامل هوش مصنوعی مختار است که بهمحض پیدا کردن یک کالا، به طور خودکار آن را به سبد خرید اضافه کند.