کارنامه شش‌ماهه سینمای ایران

دنیای اقتصاد دوشنبه 31 شهریور 1404 - 00:05
فصل تابستان در سال ۱۴۰۴ در حالی به آخرین روز خود رسید که گیشه سینماها اگرچه در اکران دوم سال به بعد، فروش بیشتر از ۸۰۰‌میلیارد تومان داشته اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه‌میلیون بلیت کمتر فروخته است.

این در حالی است که اکران بهار و تابستان سینماها هم با شرایطی متفاوت همراه بود و جنگ تحمیلی ۱۲روزه معادله‌ها را بر هم ریخت. نکته مهم در این میان اما اکران برخی فیلم‌های اجتماعی بود که بعد از مدت‌ها توانست طیف وسیعی از مخاطبان را راهی سالن‌های سینما کند.

این دسته از مخاطبان مدت‌ها از سینما دور مانده بودند چون آثاری همخوان با علایق آنها در سبد اکران وجود نداشت. هشدار کارشناسان سینما سیاستگذاران سینمایی را واداشت تا فکری به حال این دسته از مخاطبان کنند و آنها معتقد بودند سینمای کمدی دیگر مثل سابق طرفدار نخواهد داشت و نمی تواند جوابگوی دخل و خرج نسبی سینما باشد.

احتمالا همین هشدارها باعث شد در ماه‌های اخیر کفه اکران فیلم‌ها به سود اثار اجتماعی تغییر کرد و فروش در گیشه را بهبود بخشید. البته این روند با نمایش همزمان برخی فیلم‌های کمدی در رقابتی جدی‌ دنبال می‌شود و ادامه آن در فصل پاییز نیازمند اکران فیلم‌هایی مخاطب‌پسند است. 

به‌هرحال فیلم‌هایی که از اردیبهشت امسال تا ۳۰شهریور روی پرده سینماها رفتند، بیش از ۱۰‌میلیون و ۳۶۵هزار نفر تماشاگر داشتند و به میزان ۸۲۲‌میلیارد و ۳۲۹‌میلیون تومان هم بلیت فروختند. این رقم با نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۳ که ۱۳‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر بود، بیش از سه‌میلیون نفر کاهش پیدا کرده است که دلیلش هم به شرایط جنگ و بحران‌ها برمی‌گردد.

میزان فروش بلیت در پنج ماه ابتدایی سال گذشته ۷۴۳‌میلیارد و ۵۹۱‌میلیون تومان بود ولی در همین بازه زمانی امسال هزار و ۱۱۱‌میلیارد و ۵۹۰‌میلیون تومان فروش داشته است که البته تعداد بلیت‌های کمتری فروخته شد اما گران تر شدن بلیت‌ها باعث شده عدد بزرگ‌تری کسب شود و ۱۳‌میلیون و ۹۷۳هزار نفر نیز تماشاگر فیلم‌ها بوده‌اند.

پرفروش‌ترین فیلم‌ها در ۶ماه گذشته، به ترتیب «پیرپسر» ساخته اکتای براهنی، «دایناسور» ساخته مسعود اطیابی و «مرد عینکی» به کارگردانی کریم امینی هستند که روی‌هم‌رفته بیش از ۵‌میلیون و ۶۰۰هزار نفر تماشاگر داشتند و تقریبا ۵۰۰‌میلیارد تومان از رقم فروش کلی سینما را هم به خود اختصاص داده‌اند. در این مدت تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌ها در ژانرهای مختلف با مخاطبان بسیار کمی اکران شدند و به همین دلیل زمان زیادی روی پرده سینماها باقی نماندند. 

به گزارش ایسنا، در این خصوص برخی صاحبان فیلم‌ها نسبت به توزیع ناعادلانه سالن‌ها و سانس‌ها از سوی سینماداران گله کردند ولی اعتراضشان به جایی نرسید. 

Untitled-1 copy

البته در این ناکامی، نبود تبلیغات کافی و مناسب را هم نباید بی‌اثر دانست. با این حال اگرچه برای آمار پایین فیلم‌های قعر جدول فروش، دلایلی از جنس انتقاد مطرح می‌شود، اما فیلم‌های پرفروش هم از حرف و حدیث بی‌نصیب نیستند و برخی از سینماگران درباره تعداد بلیت‌های فروخته شده بعضی فیلم‌های پرفروش شک و شبهه‌هایی را مطرح و خرید بلیت برای صندلی‌های بدون تماشاگر را عنوان می‌کنند؛ ادعایی که به طور رسمی تایید نشده ولی پیگیری‌های غیررسمی چنین اتفاقی را رد نمی‌کند. 

در ادامه آمار فروش فیلم‌هایی که از اردیبهشت‌ماه روی پرده سینما رفته‌اند، به ترتیب درج می‌شود. آمار فروش و تعداد مخاطبان این فیلم‌ها براساس اطلاعات سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) تا بامداد یکشنبه ۳۰ شهریورماه است.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.