میزبانی اصفهان از مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

شنبه 08 اردیبهشت 1403 - 00:04
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: این کلانشهر میزبان بر‌‌گزاری دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی همکاری آسیا (ACD) است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» از اصفهان، امیر کشانی در نشست مشترک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با رایزنان اقتصادی و بازرگانی سفارتخانه‌‌‌‌‌‌‌‌های کشورهای عضو مجمع گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگوی همکاری آسیا (ACD) افزود: این اجلاس به پیشنهاد دبیرخانه ACD به میزبانی اصفهان، روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل توان هم‌‌‌‌‌‌‌‌افزایی تجار برای پیگیری اهداف مشترک، پیش‌بینی می‌شود تعداد قابل‌توجهی مهمان از کشورهای آسیایی در این اجلاس شرکت‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. به گفته کشانی بر‌‌گزاری این اجلاس، فضای اقتصادی، تجاری و بین‌المللی این شهر را متحول خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: در این نشست دو روزه، علاوه‌بر بر‌‌گزاری اجلاس، نمایشگاه جانبی نیز برگزار و فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعدد و نحوه تعاملات بین اعضا نیز بررسی و معرفی خواهد شد.

اصفهان؛ محور گفت‌وگوی بخش‌خصوصی آسیا

کشانی ادامه‌داد: در اجلاس اصفهان امکان مذاکرات دوجانبه و چندجانبه بین اتاق‌های بازرگانی عضو ACD نیز فراهم می‌شود که فرصت خوبی برای گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگو بین تجار کشورهای عضو است؛ زیرا گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگو سرآغاز تحولات جهانی به‌ویژه در جامعه بزرگ آسیایی محسوب می‌شود.

امیر کشانی با اشاره به اینکه نخستین اجلاس‌مجازی در سال‌۲۰۲۱ در کشور ترکیه برگزار شد، گفت: مجمع گفت‌وگوی ﻫﻤﮑﺎری آﺳﯿﺎ ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ گفت‌وگو شکل‌گرفته و ﺳﻌﯽ دارد ﺗﺎ ﻓﺎرغ از ﻣﺒﺎﺣﺜﺎت و ﻣﺸﺎﺟﺮات ﺳﯿﺎﺳﯽ، راه‌های ﺟﺪﯾﺪی را ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﻫﻤﮑﺎری ﺑﺎ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺑﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌ای و اﻗﺘﺼﺎدی، ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﺪ.

به گفته وی، اتاق‌های بازرگانی با بر‌‌گزاری دوره‌‌‌‌‌‌‌‌های آموزشی تجاری برای فعالان اقتصادی و برقراری رابطه بین صنعت و دانشگاه در برقراری ارتباطات تجاری داخلی و خارجی بسیار تاثیرگذار هستند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان افزود: در این اجلاس نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ۳۳کشور عضو مجمع گفت‌وگوی آسیا حضور خواهند داشت و سعی بر آن است که میزهای مشترک بین شهرهای آسیایی دایر شود.

وی یادآور شد: در این اجلاس به‌دنبال آن هستیم که اصفهان را به‌عنوان یک شهر مهم آسیایی معرفی کنیم تا شاهد اتفاقات مطلوب و پایدار پس از بر‌‌گزاری این رویداد در اصفهان باشیم.

کشانی موضوعات این اجلاس را در قالب پنج دسته شامل «کشاورزی و امنیت غذایی»، «سرمایه‌گذاری»، «فناوری و دانش‌بنیان»، «گردشگری» و «توسعه پایدار» عنوان کرد و گفت: نمی‌توان گفت که بر‌‌گزاری این اجلاس ۲‌روزه همه مشکلات ما را رفع خواهد کرد اما می‌تواند تاثیرگذار باشد. کشانی در پاسخ به «دنیای‌اقتصاد» نسبت به سطح حضور چین گفت: این کشور در سطح نماینده حضور داشت.

پارلمان بخش خصوصی؛ برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌گردان اقتصاد

مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین‌المللی وزارت امورخارجه نیز در این نشست اظهار کرد: نقش بخش‌خصوصی و اتاق‌های بازرگانی در توسعه اقتصادی و پیشبرد برنامه‌های دولتی بسیار مهم است و ACD مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مجمع کشورهای آسیایی است که ۳۵عضو دارد و دولت‌های عضو، برنامه‌های اقتصادی زیادی دارند و نقش بخش‌خصوصی در پیشبرد این برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ها نیز بسیار مهم است.

سید‌جلال‌‌‌‌‌‌‌‌الدین علوی افزود: اتاق بازرگانی اصفهان با این ابتکار از یک‌سو، فرصت خوبی را برای شناساندن ظرفیت‌های خود به شرکای خارجی فراهم کرده‌است و از سوی دیگر طرف‌‌‌‌‌‌‌‌های خارجی هم می‌توانند توانمندی‌های خود را به‌‌‌‌‌‌‌‌طرف ایرانی عرضه کنند.

قاره‌کهن؛ فرصت‌ساز سرمایه‌گذاری برای اصفهان

محمدرضا گل‌‌‌‌‌‌‌‌احمد، عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: ما باید فرآیند این گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگو و یکپارچگی را خیلی زودتر آغاز می‌کردیم زیرا کارشناسان معتقدند که بیشترین پتانسیل اقتصادی و منابع طبیعی در آسیا وجود دارد. محمدرضا گل‌احمد، بر‌‌گزاری نشست اصفهان را فرصتی بی‌‌‌‌‌‌‌‌نظیر برای کشورهای منطقه ارزیابی کرد و افزود: رویداد فعلی کمک می‌کند تا بتوانیم ظرفیت‌های درون منطقه‌ای را فعال کنیم.

وی افزود: خوشبختانه رویداد فعلی کمک می‌کند تا بتوانیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم. مهم‌ترین موضوعی که برای ما اهمیت دارد، تجارت است و در رویداد اصفهان به‌صورت تخصصی برای این موضوع برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ریزی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم، به‌همین‌دلیل سایت جداگانه‌‌‌‌‌‌‌‌ای راه‌اندازی شده تا بتوانیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری سایر کشورها را در آنجا بارگذاری‌کنیم.

گل‌احمد تصریح کرد: معرفی این پروژه‌های سرمایه‌گذاری می‌تواند ارتباط بین کشورهای مختلف آسیا را محقق کند؛ مانند پروژه شمال به جنوب، پروژه‌های سرمایه‌گذاری متعددی در صنعت کشاورزی و امنیت غذایی وجود دارد. همچنین با توجه‌‌‌‌‌‌‌‌ به ظرفیت توریسم در آسیا، زمینه گسترش صنعت گردشگری نیز وجود دارد. از سوی دیگر با توجه ‌‌‌‌‌‌‌‌به اهمیت انرژی باید بتوانیم روی انرژی‌های پاک تمرکز داشته‌باشیم. پروژه‌های نوآورانه متعددی در شهرک‌های علمی، تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌‌‌‌‌‌‌‌های علمی وجود دارد که می‌تواند زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌ساز صنایع و تجارت‌های نوین میان کشورهای آسیایی باشد.

این عضو هیات‌نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: یکی از خواسته‌‌‌‌‌‌‌‌های ما از نماینده‌‌‌‌‌‌‌‌های کشورهای عضو مجمع آن است که قبل از نشست، پروژه‌های مشترکی را ارائه دهند تا در سایت فرصت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری معرفی شود؛ زیرا در سطح آسیا موسسات بسیاری هستند که می‌توانند در این فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

وی به چند گروه سرمایه‌گذاری بزرگ اشاره کرد و گفت: رویدادهای متعدد اقتصادی در منطقه وجود دارد که یکی از آنها که همزمان با این رویداد برگزار می‌شود، نمایشگاه اکسپوی تهران است که امیدواریم بتوانید در آنجا نیز مشارکت کنید.

سرمایه‌گذاری‌ها باعث می‌شود رشد و توسعه در کشورهای آسیایی بیشتر شده و این رشد به نفع توسعه همه جوامع بشری است. همچنین این رویداد کمک می‌کند تا کشورهای کمتر توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌یافته را توسعه داده و درمجموع منطقه را رشد دهیم.

گل‌احمد افزود: امیدواریم این رویداد با مشارکت همه کشورهای عضو منجر به کاهش فقر و مراقبت از محیط‌زیست و رشد جوامع در منطقه آسیا شود؛ زیرا سرمایه‌گذاری موفق نیازمند تلاش همه‌‌‌‌‌‌‌‌جانبه است.

شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌سازی در شهر جهانی اصفهان

مصطفی دولت‌یار؛ رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان هم در این‌باره افزود: بر‌‌گزاری موثر همراه با نظم و چینش دقیق برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌ها می‌تواند این فضا را خنثی کند و به مدعوین و صاحبان مناصب تجاری و اقتصادی اثبات کند که اصفهان شهری توسعه‌‌‌‌‌‌‌‌یافته با ظرفیت‌های کم‌‌‌‌‌‌‌‌نظیر اقتصادی، خدماتی، تجاری، صنعتی و دانشگاهی است. وی اظهار کرد: هدف مهم دیگر ایجاد فرصت‌های جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین امکان آشنایی و تعامل بیشتر با فعالان اقتصادی کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا به‌منظور شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌سازی در حوزه سرمایه‌گذاری است. رئیس دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در اصفهان افزود: اصفهان، ظرفیت‌های ناشناخته بسیار و همچنین زیرساخت‌های خوبی دارد که کمتر از آن استفاده ‌‌‌‌‌‌‌‌شده‌است. به گفته وی با توجه به اینکه اصفهان به لحاظ تاریخی، شهر جهانی است باید تلاش شود تا در این اجلاس، ظرفیت‌های بالقوه آن به حالت بالفعل تبدیل شود.

دولت‌یار همچنین بر تقویت ظرفیت‌های مدیریتی در اصفهان تاکید کرد و گفت: این ظرفیت در بخش‌های علمی، دانشگاهی، تجاری، صنعتی و سایر حوزه‌‌‌‌‌‌‌‌ها باید مورد تاکید و تقویت قرار گیرد.

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.