آیا باید میله های رابط داخلی و خارجی را همزمان تعویض کنیم؟

بیتوته جمعه 02 آبان 1404 - 08:15

آیا باید میله های رابط داخلی و خارجی را همزمان تعویض کنیم؟



میله رابط چیست

آیا باید هر دو میله رابط داخلی و خارجی را همزمان تعویض کنیم؟

 

آیا باید میله های رابط داخلی و خارجی را همزمان تعویض کنم؟

این پرسش رایجی است که در بسیاری از پلتفرم های جستجو مطرح می شود. تعویض میله های رابط خارجی در صورت خرابی یا فرسودگی ضروری است، اما آیا لازم است میله های رابط داخلی را نیز همزمان با میله های معیوب تعویض کنیم؟ کارشناسان خودرو معتقدند: «تعویض همزمان میله های رابط داخلی و خارجی الزامی نیست.» اما چرا؟ در این مقاله به جزئیات این موضوع می پردازیم:

 

میله رابط چیست؟

میله های رابط بخش جدایی ناپذیری از سیستم فرمان خودرو هستند. وظیفه اصلی آن ها اتصال محور اصلی (که چرخ های جلو روی آن نصب شده اند) به مکانیزم دنده در طرف دیگر است. میله های رابط از دو بخش تشکیل شده اند: میله رابط داخلی و میله رابط خارجی.

 

میله رابط همراه با مفصل گوی مانند (ball joint) نیروی واردشده از محور فرمان را به «بند انگشتی» فرمان منتقل می کند. به بیان ساده، میله های رابط به هدایت روان و تنظیم راستای چرخ های جلوی خودرو کمک می کنند. بسیاری از رانندگان میله های رابط و مفصل های گوی مانند را با یکدیگر اشتباه می گیرند. آیا این دو یکسان هستند؟

 

تفاوت بین میله های رابط و مفصل های گوی مانند

بسیاری از رانندگان تفاوت بین این دو قطعه را نمی دانند. به همین دلیل، در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم. هر دو قطعه، یعنی میله های رابط و مفصل های گوی مانند، از اجزای ضروری سیستم فرمان و تعلیق جلوی خودرو هستند. میله های رابط بخشی از سیستم فرمان هستند، در حالی که مفصل های گوی مانند به سیستم تعلیق تعلق دارند.

 

وظیفه مفصل های گوی مانند تحمل وزن خودرو و کمک به سیستم فرمان برای چرخاندن خودرو به چپ یا راست است. این دو قطعه به صورت مستقیم به یکدیگر متصل نیستند، اما از طریق یک محور واسطه (spindle) با هم در ارتباط اند. مفصل های گوی مانند در بالا و پایین محور چرخش قرار دارند، در حالی که میله های رابط برای کنترل محور خودرو در حین رانندگی متصل شده اند. بنابراین، این دو قطعه متفاوت هستند، اما ارتباط تنگاتنگی در عملکرد خودرو دارند. 

 

تفاوت بین میله های رابط و مفصل های گوی مانند

میله اتصال چیست؟

 

میله های رابط داخلی و خارجی: وظایف آن ها چیست؟

تفاوت اصلی بین این دو قطعه در محل قرارگیری آن ها در سیستم فرمان است. همان طور که از نامشان پیداست، میله رابط داخلی در داخل سیستم فرمان و میله رابط خارجی در خارج از این سیستم قرار دارد. این دو میله به سیستم فرمان متصل شده و چرخ ها را به حرکت درمی آورند.

 

معمولاً میله های رابط داخلی به قفسه فرمان (steering rack) و میله های رابط خارجی به بازوهای فرمان متصل می شوند. این میله ها امکان فرمان دهی و چرخش چرخ ها را در جهت دلخواه فراهم می کنند. اگر میله های رابط به درستی کار نکنند، سیستم فرمان عملکرد مورد انتظار را نخواهد داشت.

 

با تحلیل این موضوع، مشخص می شود که میله های رابط داخلی و خارجی اجزای حیاتی هستند و تعویض آن ها در صورت خرابی، گامی مهم در نگهداری کلی خودرو است.

 

آیا باید میله های رابط داخلی و خارجی را همزمان تعویض کرد؟

با گذشت زمان، میله های رابط داخلی یا خارجی ممکن است خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند، اما معمولاً هر دو به صورت همزمان خراب نمی شوند. به همین دلیل، برخی رانندگان می پرسند که آیا باید هر دو را همزمان تعویض کنند.

 

واقعیت این است که این کار اجباری نیست، مگر اینکه هر دو قطعه علائم فرسودگی یا خرابی نشان دهند. با این حال، در خودروهای با کارکرد بالا، تعویض همزمان هر دو توصیه می شود، زیرا هر دو میله رابط داخلی و خارجی احتمالاً به میزان مشابهی کار کرده اند و فرسوده شده اند.

 

اگر یکی از این میله ها آسیب دیده باشد، عملکرد میله دیگر نیز ممکن است بهینه نباشد. به همین دلیل گاهی توصیه می شود هر دو میله رابط داخلی و خارجی تعویض شوند. تعویض تنها یکی از آن ها می تواند منجر به ناهماهنگی در سیستم شود.

 

با این حال، بهترین توصیه این است که در صورت شنیدن صداهای غیرعادی مانند کلیک از جلوی خودرو یا مشاهده علائم هشداردهنده دیگر، خودرو را برای بازرسی نزد مکانیک ببرید. اگر نیاز به تعویض میله رابط دارید، از مکانیک خود بپرسید که آیا میله داخلی، خارجی یا هر دو نیاز به تعویض دارند.

 

هزینه تعویض میله رابط: چقدر است؟

اهمیت تعویض میله رابط خراب به جای رانندگی طولانی مدت با آن واضح است، اما ممکن است نگران هزینه های تعویض باشید. از آنجا که میله های رابط قطعات مهمی هستند، بسیاری از رانندگان کنجکاو هستند که هزینه تعویض آن ها چقدر است. نگران نباشید! در ادامه هزینه های مربوط را توضیح می دهیم.

 

بر اساس آمار، هزینه تعویض میله رابط بین ۱۵۵ تا ۲۵۰ دلار است. هزینه نیروی کار حدود ۵۰ تا ۷۰ دلار و هزینه قطعه بین ۱۱۰ تا ۱۷۰ دلار برآورد می شود. تعویض میله های رابط خارجی معمولاً ۲۰ تا ۹۵ دلار برای قطعه و ۵۰ تا ۱۱۰ دلار برای نیروی کار هزینه دارد. تعویض میله رابط داخلی نیز بین ۲۵ تا ۱۰۲ دلار برای قطعه و ۶۰ تا ۱۵۰ دلار برای نیروی کار هزینه خواهد داشت، بسته به مدل خودرو و تعمیرگاه.

 

تعویض میله های رابط هزینه ای به همراه دارد، اما روش هایی برای صرفه جویی وجود دارد. بازرسی و نگهداری منظم میله های رابط برای تشخیص زودهنگام مشکلات، روشی است که خودروسازان به رانندگان توصیه می کنند. گاهی مشکلات کوچک در فرمان و تنظیم چرخ ها می توانند به مشکلات جدی تبدیل شوند.

 

وظایف میله های رابط داخلی و خارجی

علائم خرابی میله مهار

 

علائم خرابی میله رابط که نباید نادیده گرفت

میله رابط خراب می تواند باعث سایش ناهموار تایرها، احساس سنگینی هنگام چرخاندن فرمان یا حتی توقف خودرو در حین رانندگی شود. دانستن زمان دقیق تعویض میله های رابط بهترین راه برای حفظ عملکرد مناسب خودرو است. هیچ قطعه ای در خودرو، از جمله میله های رابط، برای همیشه دوام نمی آورد. میله های رابط معمولاً برای ده ها یا حتی صدها هزار مایل طراحی شده اند، اما شرایط آب وهوایی و نوع جاده ها می توانند بر طول عمر آن ها تأثیر بگذارند. رانندگی مداوم در جاده های ناهموار می تواند باعث فرسودگی سریع تر آن ها شود.

 

طبق دستورالعمل های سازنده، باید هر ۱۵۰۰۰ مایل میله های رابط را بررسی کنید تا از سلامت آن ها مطمئن شوید. علاوه بر بازرسی دوره ای، اگر یکی از علائم زیر را مشاهده کردید، توصیه می کنیم میله های رابط را به زودی تعویض کنید تا ایمنی رانندگی حفظ شود:

 

تراز ضعیف خودرو: یکی از شایع ترین علائم خرابی میله های رابط، سایش سریع یک طرف تایر یا احساس کشیده شدن خودرو به یک سمت، حتی زمانی که فرمان در مرکز است، می باشد.

 

صداهای غیرعادی: شنیدن صداهایی مانند تق تق یا لرزش در جلوی خودرو و احساس لقی هنگام تعویض دنده یا چرخاندن فرمان.

 

لقی میله رابط: در صورت لق شدن، میله رابط در محل اتصال حرکت کرده و هنگام رانندگی صدای کلیک تولید می کند.

 

خرابی کامل: اگر میله رابط کاملاً خراب شود، چرخ دیگر به سیستم فرمان متصل نخواهد بود.

 

نتیجه گیری :

اگر خودروی شما میله رابط خرابی دارد، ممکن است سعی کنید تا حد ممکن با آن رانندگی کنید. اما ادامه رانندگی با میله های رابط خراب می تواند شما، سرنشینان و حتی سایر رانندگان و عابران را در معرض خطر قرار دهد، زیرا میله های رابط ممکن است به طور ناگهانی از کار بیفتند.

 

هیچ راننده ای نمی خواهد به دلیل خرابی میله رابط داخلی یا خارجی در حین رانندگی با سرعت بالا دچار حادثه شود. این موضوع به ویژه خطرناک است، زیرا خودرو ممکن است به طور ناگهانی قادر به چرخش نباشد یا به یک سمت کشیده شود. برای جلوگیری از این موقعیت ها، تعویض همزمان میله های رابط داخلی و خارجی در صورت خرابی یکی از آن ها می تواند اقدام پیشگیرانه مناسبی باشد.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

منبع خبر "بیتوته" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.