نبود مدیریت تقاضا در خدمات سلامت، چالش نظام درمان کشور است

خبرگزاری مهر چهارشنبه 07 آبان 1404 - 08:20
معاون سازمان بیمه سلامت ایران گفت: نبود مدیریت تقاضا در نظام درمان، منابع بیمه‌ها را هدر می‌دهد.

مهدی رضایی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بیمه سلامت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری مهر درباره چالش‌های مالی و مدیریتی در حوزه سلامت کشور اظهار داشت: علاوه بر مشکلاتی که در تأمین بودجه اولیه سال با آن مواجه هستیم، یکی از مسائل اساسی، هزینه‌های رو به افزایش سلامت است که همانند سایر کشورهای دنیا، در کشور ما نیز روند افزایشی دارد.

وی ادامه داد: در دنیا برای مدیریت هزینه‌ها تدابیری اتخاذ می‌شود تا بتوان تقاضاهای القایی کنترل شده و تقاضاهای واقعی به شیوه‌ای مدیریت‌شده وارد سیستم شوند. این فرآیند شامل اولویت‌بندی بیماران و تعیین سطوح انتظار است تا منابع محدود سازمان‌های بیمه‌گر به شکل بهینه در اختیار مردم قرار گیرد.

رضایی تأکید کرد: متأسفانه در نظام ارائه خدمت کشور ما، چنین مکانیزمی وجود ندارد. نه سطح‌بندی مشخصی برای ارائه خدمات داریم و نه ورودی به سیستم درمان محدود و مدیریت‌شده است. در نتیجه دسترسی به خدمات تقریباً آزاد بوده و هیچ کنترلی بر مدیریت تقاضا اعمال نمی‌شود، وضعیتی که در هیچ کشور توسعه‌یافته‌ای دیده نمی‌شود.

وی افزود: این خلأ مدیریتی باعث می‌شود که منابع بیمه‌های سلامت به شکل غیرکارآمد مصرف شود و برنامه‌ریزی برای پاسخگویی به نیاز واقعی بیماران با چالش مواجه شود.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.