استاندار: تحقق عدالت منطقه‌ای مطالبه چهارمحال وبختیاری از نظام برنامه‌ و بودجه‌ است

ایرنا سه شنبه 12 خرداد 1405 - 15:17
شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر ضرورت تقویت انسجام و وحدت در مسیر توسعه استان گفت: تحقق عدالت منطقه‌ای در نظام برنامه‌ریزی و توزیع اعتبارات ملی مهم‌ترین مطالبه مردم استان است.

به گزارش ایرنا، جعفر مردانی روز سه‌شنبه در جلسه با اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی که در شهرستان لردگان برگزار شد با اشاره به ظرفیت‌ها و چالش‌های استان افزود: این استان با برخورداری از منابع طبیعی، منابع آبی، توانمندی‌های انسانی و موقعیت ممتاز در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعت، همچنان با بخشی از عقب‌ماندگی‌های تاریخی و محدودیت‌های توسعه‌ای مواجه است و ضروری است این ظرفیت‌ها در فرآیند تصمیم‌سازی و توزیع منابع ملی بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: نخستین مطالبه استان تحقق عدالت منطقه‌ای در نظام بودجه‌ریزی و تخصیص اعتبارات ملی است؛ چرا که اجرای پروژه‌های عمرانی در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر به مراتب هزینه‌برتر از سایر مناطق کشور است.

وی با اشاره به وضعیت راه‌های استان افزود: چهارمحال و بختیاری حدود سه هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه دارد که نزدیک به ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر آن روستایی است، اما اعتبارات موجود پاسخگوی نگهداری، اصلاح و توسعه این شبکه گسترده نیست و نیازمند نگاه ویژه ملی است.

استاندار چهارمحال و بختیاری همچنین بر لزوم بازنگری در قوانین مرتبط با جمعیت عشایری و نظام تقسیمات کشوری تاکید کرد و گفت: بخش قابل توجهی از جمعیت عشایری استان در زمان سرشماری خارج از محدوده آماری قرار می‌گیرند که این موضوع آثار مستقیم بر سهم استان از اعتبارات و خدمات دارد.

وی تقویت جایگاه شوراها و اصلاح مقررات مرتبط با شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را از دیگر ضرورت‌ها دانست و افزود: افزایش اختیارات مدیریت محلی می‌تواند نقش مهمی در ارتقای کارآمدی نظام حکمرانی محلی ایفا کند.

مردانی با اشاره به مطالبه تکمیل زیرساخت‌های حیاتی استان گفت: توسعه متوازن بدون تکمیل زیرساخت‌های آب، راه، اشتغال و سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست و تحقق این پروژه‌ها زمینه‌ساز اشتغال پایدار، کاهش مهاجرت و افزایش رفاه عمومی خواهد بود.

وی همچنین خواستار تسهیل قوانین مرتبط با مناطق روستایی، عشایری و مناطق حفاظت‌شده شد و اظهار کرد: در برخی از این مناطق قوانین دست‌وپاگیر، اجرای طرح‌های توسعه‌ای را با مشکل مواجه کرده و نیازمند حمایت‌های قانونی و اعتباری متناسب هستیم.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تاکید بر نقش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: این کمیسیون می‌تواند با رویکرد نظارتی و تقنینی خود نقش مؤثری در اصلاح قوانین، رفع موانع و تقویت مدیریت محلی ایفا کند.

وی گفت: از ابتدای مسوولیت در سطوح مختلف اجرایی، همواره ۲ آفت اصلی یعنی پرداختن به مسائل قومیتی و جناحی، روند توسعه استان را تحت تاثیر قرار داده است و از همان ابتدا بر ایجاد وفاق و انسجام میان همه ارکان مدیریتی استان تاکید داشتم.

وی افزود: تلاش شده است با همراهی نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای تامین و شورای اداری، فضای همدلی و هم‌افزایی در استان تقویت شود و مسائل و مشکلات شهرستان‌ها به‌صورت نظام‌مند احصا و در جلسات تخصصی مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

تحقق عدالت منطقه‌ای مهم‌ترین مطالبه استان از نظام برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی است

نماینده مردم لردگان، خانمیرزا و فلارد نیز در این نشست با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های منطقه اظهار کرد: مساله آب مهم‌ترین دغدغه مردم این حوزه انتخابیه است.

روح‌الله موسوی افزود: در شهر سردشت با ۵۳ روستا با تنش آبی مواجه هستیم و تکمیل طرح آبرسانی این مناطق باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

وی ادامه داد: در شهرستان خانمیرزا نیز ۶۰ تا ۷۰ درصد مناطق با تنش آبی روبه‌رو هستند و در برخی نقاط مانند بارز، تنها نصف روز در هفته آب وجود دارد.

موسوی با اشاره به وابستگی شدید منطقه به منابع زیرزمینی گفت: حدود ۸۰ درصد تأمین آب این شهرستان‌ها از چاه‌ها انجام می‌شود که با توجه به خشکسالی و برداشت بی‌رویه، وضعیت منابع آبی با بحران مواجه شده است.

وی همچنین به پایین بودن سرانه ورزشی شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و فلارد اشاره کرد و گفت: سرانه ورزشی در مجموع این شهرستان‌ها حدود ۱۷ سانتی‌متر است که نشان‌دهنده کمبود جدی زیرساخت‌های ورزشی است.

نماینده مردم این حوزه انتخابیه از پیگیری‌ها و سفرهای متعدد استاندار به شهرستان‌ها قدردانی کرد و گفت: برگزاری ۲۰ سفر شهرستانی و تشکیل جلسات شورای برنامه‌ریزی در هر سه شهرستان، نشان‌دهنده توجه جدی مدیریت استان به حل مشکلات مناطق است.

به گزارش ایرنا، جمعی از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از مسولان ملی روز سه‌شنبه به لردگان چهارمحال و بختیاری سفر کردند.

در این سفر که استاندار چهارمحال و بختیاری و مسوولان محلی نیز همراه حضور دارند ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ظرفیت و نیازهای شهرستان لردگان از نزدیک آشنا می‌شوند.

شهرستان لردگان در ۱۶۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.