۸۰ درصد آمبولانس‌های اورژانس چهارمحال وبختیاری فرسوده است

ایرنا سه شنبه 19 خرداد 1405 - 07:50
شهرکرد- ایرنا- مدیر مرکز اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه درحال حاضر ۱۰۰ دستگاه آمبولانس در اورژانس استان موجود است گفت: ۸۰ درصد آمبولانس‌ها فرسوده هستند.

نرگس عسکری روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۴۰ درصد این خودروها متعلق به سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و ۴۰ درصد دیگر مربوط به سال ۲۰۱۵ هستند افزود: میانگین عمر ناوگان آمبولانس به ۱۶ سال رسیده است که نشان از فرسودگی شدید دارد.

به گفته وی، تحریم‌ها مانع از تهیه آمبولانس جدید شده و همیشه ۱۵ دستگاه به دلیل کمبود لوازم یدکی و عمر بالا در دست تعمیر است.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به کمبود خودروی آمبولانس و فرسوده بودن این خودروها، چینش خودروها را تغییر دادیم تا در مناطق سخت‌گذر استان از خودروهای کمک‌دار استفاده شده است.

به گفته وی، با توجه به عمر بالای این خودروها، همچنان جوابگوی نیاز هستند، اما منکر فرسودگی ناوگان نیستیم.

تحریم‌ها و کمبود شدید آمبولانس جدید

عسکری افزود: با توجه به وجود تحریم‌ها، تهیه آمبولانس جدید با مشکل جدی مواجه است، هرچند امسال قول‌هایی برای اصلاح وضعیت ناوگان خودرویی داده شده است.

به گفته وی، در ۲ سال اخیر فقط هفت دستگاه آمبولانس به استان اختصاص یافته که پاسخگویی نیاز استان نیست.

کمبود آمبولانس رزرو

مدیر مرکز اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری در خصوص کمبود آمبولانس رزرو افزود: به ازای هر سه پایگاه فعال در استان، یک دستگاه آمبولانس رزرو نیاز است.

فرسودگی ۸۰ درصد آمبولانس‌های اورژانس چهارمحال و بختیاری

به گفته وی، در حال حاضر ۶۳ پایگاه اورژانس (یک پایگاه امداد هوایی و مابقی زمینی) فعال است، اما به دلیل کمبود تعداد آمبولانس‌ها، طرح آمبولانس رزور در استان محقق نشده است.

وی اظهار داشت: همیشه بین ۱۰ تا ۱۵ آمبولانس اورژانس استان در تعمیرگاه است و به دلیل تحریم‌ها و همچنین نبود وسایل و تجهیزات این خودروها در داخل استان تعمییر آمبولانس‌ها زمان بر است.

عسکری با اشاره به مشکلات تعمیر و نگهداری ناوگان گفت: از ۱۰۰ دستگاه آمبولانس موجود، به دلیل کمبود لوازم یدکی و عمر بالا، تعدادی از رده خارج هستند یا زمان زیادی برای تعمیر نیاز دارند.

به گفته وی، بیشتر تعمییر آمبولانس‌ها در محل شهرستان یا نزدیک‌ترین مکان به پایگاه انجام می‌شود، اما لوازم یدکی در استان یافت نمی‌شود و باید از تهران یا سایر استان‌ها خریداری شود که این روند زمان‌بر است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر آمبولانس‌های رزرو جایگزین خودروهای خراب یا تصادفی می‌شوند تا پایگاه‌ها تعطیل نشوند.

زمان امداد ؛ هشت دقیقه شهری، ۱۲ دقیقه جاده‌ای

این مسوول اورژانس میانگین زمان حضور امدادگران در مناطق شهری را هشت دقیقه و در جاده‌ها را ۱۲ دقیقه اعلام کرد و گفت: برخی ماموریت‌ها به دلیل سخت‌گذر بودن مناطق، مانند جاده دهدلی (پنج ساعت رفت و پنج ساعت برگشت)، زمان‌بر است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت جاده‌های استان با سایر استان‌ها متفاوت است و این امر امدادرسانی را دشوار کرده است گفت: در زمستان امسال سه مورد مادر باردار نیاز به امداد داشتند که رسیدن به بالین آنها چندین ساعت طول کشید.

کمبود نیروی انسانی و شناخت نشدن اورژانس به عنوان شغل سخت

عسگری با اشاره به کمبود نیروی انسانی در پایگاه‌های اورژانس استان افزود: بر اساس استاندارد به ازای هر پایگاه ۹.۲ نفر نیاز است، اما در حال حاضر تنها ۷ نفر به ازای هر پایگاه در استان نیرو فعال داریم و مابقی ساعات با اضافه‌کاری کارشناسان جبران می‌شود.

به گفته وی، متاسفانه شغل اورژانس هنوز به عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نشده و وضعیت اقتصادی همکاران را با چالش مواجه کرده است.

موتورلانس‌ها فعال شدند، اما فرهنگ‌سازی زمان می‌برد

فرسودگی ۸۰ درصد آمبولانس‌های اورژانس چهارمحال و بختیاری

وی در خصوص راه‌اندازی «موتورلانس‌» (اورژانس موتوری) از اواخر سال گذشته در استان گفت: در حال حاضر سه دستگاه موتورلانس راه‌اندازی شده است، اما به دلیل وضعیت آب و هوایی و بارندگی فعال نبود که اکنون با مناسب شدن هوا، این آمبولانس از هشت صبح تا هشت شب در بیمارستان آیت‌الله کاشانی فعال شده است.

وی گفت: با آغاز فصل بهار ماموریت‌ها شروع شده است، اما فرهنگ‌سازی زمان‌بر است و مردم باید بپذیرند که موتورلانس نیز قابل قبول است.

پایگاه‌های نیمه‌تمام و مجوز ساخت هشت پایگاه جدید

عسکری گفت: در استان سه پایگاه نیمه‌تمام وجود دارد و برای هشت پایگاه جدید نیز مجوز دریافت شده است تا پایگاه جدید احداث و یا جایگزین ساختمان‌های استیجاری و تخریبی شود.

وی اظهار داشت: در مناطقی مانند شلیل، خویه سرآقاسید، شهرکیان، میدان کوهرنگ، بارده، لردگان، آلونی سردشت و شیرانی زمین برای احداث پایگاه آماده است، اما برخی ساختمان‌ها رها شده و نیاز به تامین آب، برق و گاز دارند.

مدیر مرکز اورژانس چهارمحال و بختیاری گفت: برای رفع مشکل فرسودگی ناوگان آمبولانس استان با استاندار رایزنی انجام شده است تا با انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با اورژانس کشور و استانداری، چند دستگاه آمبولانس جدید خریداری و در اختیار اورژانس قرار داده شود.

به گفته وی، این طرح در برخی استان‌های دیگر با مشارکت صنایع بزرگ و خیران اجرا شده، اما در استان ما چنین امکانی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری با ۱۲ شهرستان دارای یک میلیون نفر جمعیت است.

منبع خبر "ایرنا" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.