علی حیدری اناری روز سهشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به بارشهای مناسب ماههای اخیر حجم ذخایر آب در پشت سد عمارت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۷۰ درصد افزایش داشته و برنامهریزی برای استفاده بهینه از این ذخیره آبی در فصل بهرهبرداری انجام شده است.
وی افزود: برنامهریزی برای آبرسانی به پنج شهر شمالی استان اردبیل از سد عمارت انجام گرفته و بعد از طی مراحل قانونی این کار صورت خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای اردبیل همچنین با اشاره به وضعیت سد تازه کند انگوت هم اظهار کرد: سد تازه کند انگوت با حجم ذخیره آبی ۷.۴ مترمکعبی در ماههای گذشته سرریز کرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل، ذخیره مناسبی دارد.
وی با تاکید بر لزوم تغییر رویکرد وزارت نیرو از مدیریت عرضه به مدیریت تقاضا در بحث آب افزود: باید دنبال تغییر رویکرد در کشت محصولات باشیم و جایگزینی محصولات کم آببر به عنوان یک مطالبه جدی از بخش کشاورزی مطرح شود.
حیدری اناری با بیان اینکه بخش آب در کنار ناترازی با مشکل دیگری به نام ناپایداری مواجه است، اظهار کرد: ناپایداری در بخش آب به این معنی است که به دلیل غیرقابل پیشبینی بودن وضعیت ذخایر سدها، برنامهریزی قبلی برای میزان توزیع آب امکانپذیر نیست و این موضوع یکی از تهدیدهای جدی در بخش آب میباشد.
وی افزود: امروز تامین آب به علت عوامل مختلف اقلیمی، طبیعی و انسانی به مراتب سختتر از تامین دیگر انرژیها است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای اردبیل با اشاره به آخرین وضعیت منابع آب استان اظهار کرد: به دلیل مصرف بیرویه منابع آب زیرزمینی در سالیان گذشته، نسل امروز با چالش کمبود منابع آب مواجه شده و با تمام ظرفیت باید از منابع بسیار محدود آب حفاظت کنیم.
به گزارش ایرنا، سد عمارت با حجم ۱۸۲ میلیون مترمکعب به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان اردبیل در حوزه شهرستان گرمی و انگوت واقع شده است.
توسعه و بهبود اراضی منطقه، تامین آب آشامیدنی، تامین نیاز زیست محیطی و پایداری جریان رودخانه، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، رونق کسب و کار با توسعه باغ و زمینهای کشاورزی، ساماندهی و اسکان عشایر، افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و ایجاد صنایع وابسته از جمله اهداف اجرای این سد است.












