به گزارش ایرنا، یدالله رحمانی روز چهارشنبه در جشنواره «طعم امید ۶» با اشاره به ظرفیتهای پنهان خوراک و غذاهای محلی در کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بهرهوری اصولی از این ظرفیت علاوه بر درآمدزایی، به رونق گردشگری نیز کمک میکند.
وی با یادآوری اینکه امروزه بخشی از مردم دنیا برای کسب تجربههای تازه سفر میکنند، خواستار استفاده از ظرفیت غذاها و خوراکیهای محلی کهگیلویه و بویراحمد برای جذب گردشگران و درآمدزایی شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این استان با داشتن طبیعت بکر و برخورداری از جاذبههای تاریخی و فرهنگی منحصربفرد یکی از مقاصد گردشگران است که توجه بیشتر به غذاها و خوراکی های محلی به افزایش اقامت ایرانگردان و به دنبال آن درآمدزایی بیشتر کمک میکند.
رحمانی با تأکید بر ضرورت تداوم برگزاری جشنوارههای غذا در کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: امید است این جشنواره بتواند زمینهساز توسعه فرهنگ گردشگری خوراک در استان باشد.
ثبت ملی غذاهای محلی
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این گفت: ثبت ملی چندین غذا و خوراکی محلی در استان گواهی بر ظرفیتهای این حوزه است.
مجتبی امیرحسینی افزود: تاکنون برخی غذاها و خوراکیهایی مردم استان مانند دمپخت گوشتی، آش ماست، آش کارده، شله کنگری، دمپخت عدسی، نان بلوط، نان کلگ، نان شلشلی و کلگ گوشتی در فهرست آثار مردمشناسی ثبت شده است که جذب سرمایهگذار در این زمینه میتواند منجر به ایجاد فرصتهای اشتغال شود.
وی با بیان اینکه گردشگری غذا یکی از شاخههای مهم صنعت گردشگری در دنیا به شمار می رود افزود: کهگیلویه و بویراحمد با برخورداری از تنوع اقلیمی و فرهنگی، ظرفیتهای مناسبی در تولید و معرفی غذاهای محلی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد همچنین بر حمایت از تولیدکنندگان محلی و فعالان حوزه صنایع غذایی تأکید کرد و ادامه داد: این جشنواره فرصتی برای ایجاد ارتباط مستقیم میان تولیدکنندگان، گردشگران و فعالان اقتصادی است و میتواند به رونق اقتصادی منطقه کمک کند.
رقابت ۱۳ توانخواه در جشنواره «طعم امید ۶»
مدیرکل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در حاشیه این آیین با اشاره به اینکه ۱۳ معلول استان در جشنواره «طعم امید ۶» با هم رقابت کردند گفت: از این تعداد سه نفر برای برگزاری مرحله منطقهای که هفته آینده (۲۵ خردادماه) در استان فارس برگزار میشود انتخاب شدند.
مهران کشاورز تاکید کرد: جشنواره منطقهای «طعم امید ۶» با شرکت ۱۲ نفر از برگزیدگان از استانهای فارس، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر برگزار و سه نفر از برترینها برای حضور در مرحله ملی انتخاب میشوند.
وی بیان کرد: با مشارکت میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد به منظور افزایش اعتماد به نفس معلولان ، کشف استعدادهای جوان در صنعت خوراک برگزار شده است.
وی اظهار داشت: براساس برنامهریزی صورت گرفته برای افزایش مهارتهای معلولان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه آشپزی یک مووسسه دایر خواهد شد که اکنون در مرحله اخذ مجوز است.
مدیرعامل فرهنگی ورزشی و گردشگری فارس و دبیرخانه گردشگری معلولان نیز در این آیین گفت: تاکنون مرحله استانی جشنواره «طعم امید ۶» در ۲۰ استان کشور برگزار شده است.
محمد حسین قرائی افزود: پس از انجام جشنواره «طعم امید ۶» در همه استانها، تیم آشپزی ایران برای حضور در مسابقات برون مرزی تشکیل خواهد شد.
وی بیان کرد: طعم و رنگ، رعایت بهداشت، استفاده نکردن از شیوههای مضر، خلاقیت،پخت مناسب و جاافتادگی، اطلاع شرکت کننده از نحوه پخت و تزیین و چیدمان زیبای غذا از شاخص های انتخاب برگزیدگان در این جشنواره است.
قرائی عنوان کرد: در این جشنواره مرضیه محمدپور دهبزرگ، اقدس هوشمندفر و ساناز نویدفر به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.
به گزارش ایرنا، جشنواره «طعم امید ۶» روز بیستم خرداد ماه در هتل پارسیان شهر یاسوج برگزار شد.















