تصاویر عجیب هواشناسی از گنبد گرمایی دوم در راه اروپا

فرارو یکشنبه 07 تیر 1405 - 19:14
در فرانسه، جنوب غرب این کشور بار دیگر می‌تواند به مرکز اصلی گنبد گرمایی تبدیل شود. مدل‌ها در برخی خروجی‌ها دماهایی در محدوده ۴۳ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد را برای بخش‌هایی از این منطقه نشان می‌دهند.

فرارو- اروپا هنوز از موج گرمای پایان ژوئن خارج نشده که تازه‌ترین داده‌های مدل‌های هواشناسی از احتمال ورود موج دوم و گسترده‌تر گنبد گرمایی در اوایل ژوئیه خبر می‌دهد. این موج  برخلاف مرحله نخست، می‌تواند کوتاه و گذرا نباشد و برای چندین روز بخش بزرگی از غرب اروپا را زیر فشار گرمای شدید نگه دارد.

به گزارش فرارو، بر اساس تازه‌ترین خروجی مدل‌های ECMWF و GFS، از حدود ۷ تا ۱۰ ژوئیه احتمال شکل‌گیری یک الگوی خطرناک امگا بلاک بر فراز اروپا وجود دارد. در این وضعیت، سامانه پرفشار مانند یک درپوش عظیم حرارتی روی قاره قفل می‌شود و هوای داغ را برای چند روز در سطح زمین حبس می‌کند.

موج نخست در پایان ژوئن اگرچه بسیار شدید و تهاجمی بود اما در بسیاری از مناطق عمر کوتاه‌تری داشت. نگرانی اصلی درباره موج دوم این است که خاک در بخش‌هایی از غرب اروپا در موج قبلی کاملاً خشک و پخته شده و حالا با کاهش رطوبت زمین، سطح زمین می‌تواند بسیار سریع‌تر و بی‌رحمانه‌تر گرم شود. در چنین شرایطی، هر روز ممکن است داغ‌تر از روز قبل باشد.

در سناریوهای شدید مدل‌ها، اسپانیا و پرتغال، به‌ویژه آندلس و مناطق داخلی، ممکن است با دماهای بسیار بالا در محدوده ۴۴ تا ۴۶ درجه سانتی‌گراد روبه‌رو شوند؛ دماهایی که می‌تواند رکوردهای ماه ژوئیه را به خطر بیندازد.

در فرانسه، جنوب غرب این کشور بار دیگر می‌تواند به مرکز اصلی گنبد گرمایی تبدیل شود. مدل‌ها در برخی خروجی‌ها دماهایی در محدوده ۴۳ تا ۴۵ درجه سانتی‌گراد را برای بخش‌هایی از این منطقه نشان می‌دهند. این وضعیت رکوردهای محلی را دوباره در آستانه شکستن قرار می‌دهد.

در آلمان و کشورهای بنلوکس نیز خطر افزایش شدید دما وجود دارد. با اثر جزیره گرمایی در شهرها، دما در برخی مناطق داخلی می‌تواند به حدود ۳۸ تا ۴۱ درجه سانتی‌گراد برسد و آمارهای گرمایی ماه ژوئیه را جابه‌جا کند.

جنوب بریتانیا، از جمله لندن و مناطق جنوبی، نیز از این موج بی‌نصیب نخواهد ماند. در صورت تثبیت الگو، دما می‌تواند به محدوده ۳۴ تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد برسد. این دما برای زیرساخت‌ها، حمل‌ونقل، سالمندان، بیماران و افراد آسیب‌پذیر می‌تواند خطرناک باشد.

این موج گرما فقط یک رویداد دمایی نیست؛ یک تهدید فرسایشی است. ادامه استقرار این سامانه می‌تواند خطر آتش‌سوزی جنگل‌ها را در فرانسه، اسپانیا و ایتالیا به سطح حداکثری برساند، سطح رودخانه‌ها را پایین بیاورد، فشار سنگینی به شبکه‌های برق وارد کند و سلامت عمومی را در چندین کشور اروپایی به خطر بیندازد.

اگر موج نخست یک شوک بود، موج دوم می‌تواند به جنگ فرسایشی گرما علیه اروپا تبدیل شود. قاره‌ای که طبق ارزیابی‌های اقلیمی، سریع‌تر از میانگین جهانی گرم می‌شود، حالا ممکن است با یکی از خشن‌ترین دوره‌های گرمایی آغاز تابستان روبه‌رو شود.

با این حال، پیش‌بینی‌های بلندمدت هواشناسی صددرصد قطعی نیستند. داده‌ها تازه‌اند و مدل‌ها در روزهای آینده به‌روزرسانی خواهند شد. باید روزبه‌روز دید که آیا این گنبد گرمایی فرو می‌پاشد و دما به وضعیت عادی بازمی‌گردد، یا اروپا وارد یک بحران گرمایی بزرگ‌تر می‌شود.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.