افشای اسامی دریافت‌کنندگان وام‌های هزار میلیاردی بانک پاسارگاد + لیست

همشهری آنلاین یکشنبه 07 تیر 1405 - 20:44
بررسی شرکت‌های وابسته به بانک پاسارگاد نشان می‌دهد شبکه‌ای پیچیده‌ای از ۳۰ شرکت‌ها در زیر مجموعه این بانک وجود دارد که تسهیلات کلان هزاران میلیاردی آن را گرفته‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین، بررسی تسهیلات کلان جاری و اشخاص مرتبط بانک‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه شرکت‌های زیرمجموعه بانک پاسارگاد در صدر دریافت‌کنندگان وام کلان این بانک هستند اما هیچ ردی از آن‌ها در آمار تسهیلات اشخاص مرتبط این بانک دیده نمی‌شود.
تصویر زیر لیست بالاترین دریافت‌کنندگان وام این بانک را نشان می‌دهد. شرکت مادر تخصصی توسعه و معادن معدنی خاورمیانه (میدکو) و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد از جمله شرکت‌های زیر مجموعه و مرتبط بانک پاسارگاد هستند که اولی ۱۱۹۶ هزار میلیارد تومان و دومی ۲۲۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات کلان گرفته‌اند.
این در حالی است که بانک پاسارگاد در آمارهایی که از اعطای وام به شرکت‌های زیرمجموعه خود به بانک مرکزی ارائه کرده ۱۸ هزار میلیارد تومان را افشا کرده است.
تسهیلاتی که بانک پاسارگاد فقط به دو شرکت میدکو و گسترش انرژی پاسارگاد پرداخت کرده ۸۰ برابر رقمی است که به عنوان تسهیلات اشخاص مرتبط افشا کرده است.


چند وقت پیش رئیس سازمان بازرسی کل کشور ذبیح‌الله خداییان گفته بود که «بانک‌ها به من که مسئول یک دستگاه نظارتی هستم، دسترسی به سامانه‌ها را نمی‌دهند.»
او می‌گفت که نمی‌داند در این بانک‌ها چه می‌گذرد، «به چه کسی تسهیلات داده می‌شود» و سپرده‌های مردم کجا هزینه می‌شود.
بررسی شرکت‌های زیر مجموعه بانک پاسارگاد نشان می‌دهد که این بانک از طریق شرکت‌های تودرتو در حال بنگاه‌داری است. تصویر زیر شرکت‌هایی را نشان می‌دهد که مربوط به بانک پاسارگاد هستند و به شکل شبکه پیچیده با هم کار می‌کنند. (شرکت میدکو در مرکز قرار دارد.)قانون رفع موانع تولید می‌گوید که بانک‌ها باید سهام خود در بنگاه‌هایی که فعالیت غیربانکی انجام می‌دهند را بفروشند و ظرف ۳ سال از بنگاه‌داری خارج شوند. این قانون سال ۹۴ تصویب شده است و از آن زمان بیش از ۱۰ سال می‌گذرد.
مدیران بانکی معتقدند پولی که اگر پول بانک را از طریق شرکت‌های زیرمجموعه به بنگاه‌های تولیدی خود ببرند مانعی ندارد چون در نهایت به تولید می‌رسد.
اما اقتصاددان مرتضی افقه می‌گوید که چراکه تمرکز پرداخت تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های وابسته به بانک‌ها توده مردم را از اخذ تسهیلات بانکی برای مشارکت در فرآیندهای اقتصادی محروم می‌کند به همین خاطر قابل پذیرش نیست.
اندیشکده اقتصاد مقاومتی پیشنهاد می‌کند برای اینکه هم از فواید سرمایه‌گذاری بهره‌برداری کرد و هم از مضرات آن جلوگیری کرد بانک‌ها به سمت بنگاه‌سازی مولد بروند. برای جلوگیری از انحصار نیز با تعیین یک استراتژی خروج از بنگاه بانک در نهایت بنگاه را واگذار کند.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.