سیاست ها و برنامه های ثبت احوال استان تهران

صدا و سیما سه شنبه 01 آذر 1401 - 20:40
مدیرکل ثبت احوال استان تهران: بالغ بر ۱۷۰ دفتر پیشخوان در استان راه اندازی شده و مردم می‌توانند در نزدیک‌ترین محل به زندگی خودشان خدمت بگیرند و این زیرساخت‌ها فراهم است و هر روز خدمات بیشتری اضافه می‌شود که از درگاه الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای دکتر حسین زین الصالحین، مدیرکل ثبت احوال استان تهران، در رادیو تهران، برنامه پل مدیریت گفتگو داشتند که مشروح آن به این شرح است؛

 

مجری : از سیاست ها  و برنامه های ثبت احوال استان تهران در امر خدمت رسانی  به مردم عزیز بفرمائید .

آقای دکتر حسین زین الصالحین مدیرکل ثبت احوال استان تهران: سازمان ثبت احوال یک دستگاه حاکمیتی وابسته به وزارت کشور است و با یک ریشه بسیار فاخر بیش از 103 سال خدمت رسانی به مردم و از اولین دستگاه هایی است که برای خدمت کنار مردم، همراه مردم و با بهترین وجه خدمت رسانی را انجام می دهد. همکاران ما در استان تهران به تبع سیاست های کلان سازمانمان که براساس برنامه راهبردی و بحث شاخص های عمومی اختصاصی هرساله تنظیم می شود و با برنامه کار را شروع می کنیم و برنامه محور حرکت می کنیم الحمدلله توانسته یک زیرساخت های بسیار عظیمی در سطح کشور از مرحله سنتی به مدرن ایجاد کند و حرکت به سمت هوشمندسازی که از سیاست های دولت جدید است و مدیریت فرهیخته سازمان ثبت احوال در زمان کنونی اتفاقات خوبی هم دارد شکل می گیرد. خدمت رسانی به مردم هم اشکالاتی دارد و در حال برطرف شدن است و همه تلاش ما برای برون سپاری خدمات است و الحمدلله بالغ بر 170 دفتر پیشخوان در استان راه اندازی شده و مردم می توانند در نزدیک ترین محل به زندگی خودشان خدمت بگیرند و این زیرساخت ها فراهم است و هر روز خدمات بیشتری اضافه می شود که از درگاه الکترونیکی به مردم ارائه می شود که در مسیر صحبت ها خدمتتان عرض خواهم کرد که چه تحولات شگرفی شکل گرفته و امروز یکی از دستگاههایی هستیم که مردم خودشان براساس نظرسنجی که سازمان امور استخدامی در سال 97 انجام شد از مردم، بیشترین رضایتمندی را داشتند به لحاظ این که همکاران من در ثبت احوال استان تهران بنایشان بر این است که در خدمت مردم باشند و پاسخگوی خوبی باشند با احترام با مردم برخورد کنند و انشاالله بتوانیم این الگوهایی که مربوط به نظام اسلامی ما است و مجموعه تاکیدات مقام معظم رهبری برای خدمت رسانی خوب به مردم و سیاست های دولت که براساس برنامه و سند تحول دولت که نگاه این چنینی دارد و چرخش های تحول آفرین در دستور کار آن است و رویکردها الحمدلله بسیار خوب است و امروز ما در سطح استان تهران بالغ بر 98 درصد کارتهای هوشمند ملی مردم را برایشان درخواست شده ، ما تا سال گذشته که خدمت داریم نزدیک دو میلیون از کارت های هوشمند ملی مردم تهران تحویل نشده بود ، در همین دولت جدید کارت بومی و دانش بنیان توسط ثبت احوال ایجاد شد .

مجری : این کارت چیست ؟

آقای دکتر حسین زین الصالحین مدیرکل ثبت احوال استان تهران : یک کارت هوشمند ملی و جامع است که در راستای دولت الکترونیک بعنوان یک درگاه الکترونیکی توسط ثبت احوال ایجاد شده از سال 90 به بعد این کار انجام می شده است اما به لحاظ تحریم هایی که شکل گرفت این متوقف شده بود و الان ما از دو میلیون کارتی هم که به مردم بدهکار بودیم تا الان یک میلیون و 300 کارت تحویل شده و مابقی هم طی یکی دو ماه آینده تحویل خواهد شد که یکی از کارهای خوب دانش بنیان بود که بر پایه دانش داخلی اتفاق افتاد و این ظرفیت ها شکل گرفت . بحث شناسنامه مکانیزه در دستور کار است که هم تمرکز ایجاد کردیم درب خانه های مردم ارسال می شود و انشاالله بنا بر این است که این خدمات هر روز با نگاه سیستمی و ظرفیت سازی که در دفاتر پیشخوان انجام می شود داده آماری حتی شناسنامه ها و کارت المثنی که مردم می خواهند کارشان را انجام دهند در دفاتر پیشخوان دارد شکل می گیرد و ما نگاه نظارتی، برنامه محوری و هدایتی را در دستور کارمان قرار دادیم که انشاالله با همان شعار ثبت احوال هوشمند و حکمرانی داده ها برنامه ریزی تحول محور داشته باشیم در کارمان دارد انجام می شود. خدا را شکر می کنم همه این برنامه ها گرچه کاستی هایمان زیاد است و بیشتر باید در خدمت مردم باشیم همه تلاش می کنیم که بهترین ها را انشاالله برای مردم رقم بزنیم .

مجری : مردم و شهروندان محترم استان تهران اگر سوالی دارند حتما با ما در ارتباط باشند 22652153 و سوال خودشان را مطرح بفرمایند. راجع به کارت ملی و دانش بنیان که فرمودید مثل همان کارت ملی است که در اختیار مردم قرار می گیرد یا این که نه برای اقشار خاصی در نظر گرفتید ؟

آقای دکتر حسین زین الصالحین مدیرکل ثبت احوال استان تهران : خیر آن کارتی که با آن ظرفیت های خاص خودش را با عنوان کارتی که می تواند حداقل در تراشه ای که طراحی شده بیش از 70، 80 فرآیند طراحی در آینده شود و مردم بتوانند از آن ظرفیت استفاده کنند این کار سالها به لحاظ این که ما وارد می کردیم و سازمان ما وارد می کردند دیگر صادر نمی شد، گله مردم این بود که سه چهار است که در نوبت هستیم این کاردر همین دولت انجام شد و الان هم دارد با سرعت هر هفته کارت صادر می شود که انشاالله بتوانیم در همین بازه زمانی که تا پایان سال یعنی سه ماه آینده هم همه کارت های باقی مانده هم تحویل خواهند شد، یکی از حرکت های خوبی که در این دولت شکل گرفته ، میزهای خدمت مردمی ما در محلات مختلف در تهران خودمان در محله هرندی نیروهای ما در روز مستقر شدند کار جهادی بسیار خوب شکل گرفته و مستقیم با مردم مرتبط می شویم خدمت همان جا انجام می دهیم میزهای خدمت داخلی مان واقعا عملیاتی شده و پاسخگویی ها بیشتر شده، انشاالله بتوانیم این ظرفیت ها را گسترش دهیم که این نگرانی ها و این دغدغه هایی که مردم دارند در مسیرهای اداری را کاهش دهیم .

مجری : خبری خواندم که تاریخ اعتبار کارت های ملی تمدید شده است ، درست است ؟

آقای دکتر حسین زین الصالحین مدیرکل ثبت احوال استان تهران : بله. بنا به تاکید ریاست عالی سازمان، جناب آقای دکتر کارگر و برای رفاه حال مردم عزیز کشور ، کارت ها تا 1405 تمدید شد و برخی از کارت هایی که هنوز تاریخ تمدیدشان دارد تمام می شود و انشاالله این تمدید اتفاق خواهد افتاد و به لحاظ همین بود که این کار شکل گرفت الان کار دارد به سرعت پیش می رود سال های قبل کارت های دپو شده زیاد شده بود الان هم دارد چاپ انجام می شود و هم بنا به ضرورت هم مردم دیگر متحمل هزینه دیگری نشوند. سازمان این تصمیم را گرفته و این کار بسیار خوبی است برای رفاه حال مردم ، اخیرا هم ما حتی بحث تلفن همراه محور هم ثبت احوال گام برداشته سامانه بسیار ارزشمندی در دولت جدید شکل گرفت سامانه سهیم است که امروز بخشی از صحبت ما برای همین سامانه یکتای ملی ایرانیان، بعنوان سهیم وارد درگاه می شوید پایگاه اطلاعات خانوار را مشاهده می کنید ، بحث روابط سببی و نسبی شامل پدر ، مادر ، همسر ، فرزند ، اطلاعات کامل خودشان را رویت می کنند.

اگر موردی باشد که اشتباهی یا هر مورد اطلاعاتی که بخواهند خودشان برمی دارند و ثبت نام کارت هوشمند ملی را از این درگاه می توانند انجام دهند و درخواست تغییر نشانی شان که خواهشم این است که مردم عزیز هرگونه جابه جایی در بحث مکان که شکل می گیرد حتما در سامانه ثبت احوال ثبت کنند که ما بتوانیم اطلاعات کافی داشته باشیم و بتوانیم در زمان خاصش که نیاز باشد از این اطلاعات استفاده شود و بحث داده ها که امروز پایگاه جمعیت کشور ما به لحاظ ظرفیت خوبی که دارد همه دستگاهها از ثبت احوال می توانند استعلام هایشان را انجام دهند، استعلام ها بر خط انجام می شود 200 دستگاه به 200 هزار نقطه لینک هستند در بحث داده ها بسیار کار خوبی شده و یک پایگاه عظیم و ارزشمند مرجع است در بحث اطلاعات سببی و نسبی و درخواست صدور گواهی تجرد از همین بحث سهیم انجام خواهد شد، درخواست انتخاب نامشان، اخبار و اطلاعیه ها را می توانند دریافت کنند و شکایاتشان را ثبت کنند و قوانین و مقرراتی که در مجموعه پیدا شده در این سامانه قابل جستجو است و یک سامانه ای است که ادامه پیدا خواهد کرد و از طریق تلفن همراه وارد سایت می شوند و کد ملی شان را وارد می کنند و کاری که میخواهند انجام می دهند این کار ارزشمند ادامه پیدا می کند تا روزی که حتما مردم همه کارشان را می توانند بر محور گوشی همراهشان انجام دهند .

مجری : کمیسیون تشخیص سن هم در همین سامانه انجام می شود ؟

آقای دکتر حسین زین الصالحین مدیرکل ثبت احوال استان تهران : فعلا همه درخواست ها در این سامانه ثبت می شود و خود کمیسیون مراحل خاص خودش را دارد و  اطلاعاتی باید داده شود و ترکیب کمیسیون تشخیص سن در ثبت احوال بالای 5 سال به اداره کل ثبت احوال به عنوان دبیر و رئیس این کمیسیون، قاضی دادگاه است و اعضای تشکیل دهنده اش شرکت میکنند این کار انجام می شود اما تقاضای اولیه را ما ثبت می کنیم و پرونده سازی را انجام می دهیم و در خدمت مردم عزیز خواهیم بود .

مجری : ممنون از شما

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.