جهاددانشگاهی در ۱۶ مردادماه سال ۱۳۵۹ توسط ستاد عالی انقلاب فرهنگی در راستای اهداف انقلاب فرهنگی ایران تاسیس یافت و با تبدیل ستاد به "شورای عالی انقلاب فرهنگی"، اساسنامه جهاد دانشگاهی نیز در ۱۱ آذر ۱۳۶۵ بازنگری و تصویب شد. در این اساسنامه بر فعالیتهای فرهنگی و تحقیقاتی به منظور اسلامی شدن دانشگاهها تأکید شده و در ۲۲ آبان ۱۳۶۹ نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی، جهاد دانشگاهی را به عنوان پلی میان دانشگاه و بخش صنعتی خدماتی کشور معرفی کرده است.
به گزارش ایسنا، این نهاد در طول ۴۳ سال گذشته، دستاوردهای مهمی از عرصه پزشکی گرفته تا انرژیها و تکنولوژیهای نوین و مباحث فرهنگی، آموزشی و پژوهشی به دست آورده و شاید بتوان گفت که گل سرسبد این دستاوردها، پژوهشگاه رویان و گستره فعالیتهای درمان ناباوری جهاددانشگاهی در سراسر استانها بوده است.
سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز همزمان با تشکیل این نهاد در سال ۱۳۵۹به عنوان یکی از واحدهای فعال و بزرگ این نهاد در کشور فعالیت خود را با پیگیری اهداف جهاددانشگاهی کشور آغاز کرده و در سالهای متمادی با شکل دهی و راه اندازی مراکز متعدد فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و درمانی در سطح استان توانسته قدمهای اساسی در راه اعتلای فرهنگی و پژوهشی و آموزشی بردارد.
«جهاددانشگاهی» مکمل مسیر دانشگاهها در حوزه تحقیق و پژوهش است
تراب محمدی، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی بهترین بستر برای رشد و بالندگی فعالیتهای علمی در سطح کشور است، گفت: مباحث مربوط به درمان ناباروری زوجین، تحقیق و پژوهش، افکارسنجی و همچنین اطلاعرسانی از جمله فعالیتهای موفق این نهاد در استان تلقی میشود.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی به نوعی مکمل مسیر دانشگاهها در حوزه تحقیق و پژوهش است، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاسیس چنین نهادی در بطن دانشگاهها احساس شد تا حرکتی جهادی در مسیر فعالیتهای علمی و پژوهشی ایجاد کند. جهاددانشگاهی مولود انقلاب اسلامی بوده و میتواند پاسخگوی نیازهای جوانان در حوزه علم، تحقیق و پژوهش باشد.
«جهاددانشگاهی» امید را به جامعه تزریق کند
محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه جهاد دانشگاهی یک مجموعهی دانشگاهی بوده و فعالیت آن در درون دانشگاه است، اظهار کرد: مهم ترین مسئلهای که در کشور وجود دارد و مخالفان نظام نیز به آن دامن میزنند، این است که نسل جوان را از آیندهی کشور ناامید میکنند و کشور را به شکل عقب مانده نشان میدهند، جهاد دانشگاهی در این راستا میتواند با معرفی دستاوردهای کشورمان، امید را به جامعه تزریق کند.
وی با بیان اینکه این سازمان میتواند جوانان را در قالب تیمهای علمی مشغول به کار کند تا هم از علم نخبگان استفاده کرده و هم منبع درآمدی برای آنها باشد، افزود: با فعالیت جوانان، زمینه ورود به فعالیتهای اقتصادی در آینده فراهم میشود تا بتوانند در کنار مدرک دانشگاهی با دانش عملیاتی خود و همچنین در حوزههای هایتک وارد جامعه و بازار کار شوند.
وی، خبرگزاری ایسنا و ایکنا را از خبرگزاریهای فعال و کارآمد عنوان کرد و گفت: بزرگترین حسن این خبرگزاریها بدنهی دانشگاهی آن و استفاده از دانشجویان به عنوان خبرنگار این مجموعه است.
«جهاددانشگاهی» در بسیاری از عرصههای میدرخشد
صفر نصرالله زاده، رئیس دانشگاه تبریز نیز در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی با بهرهگیری از متخصصانِ متعهد در حوزههای مختلف، توانسته در بسیاری از عرصهها بدرخشد، ادامه داد: استفاده از اساتید مجرب و تجهیز آزمایشگاههای مهم و حیاتی باعث شده تا چهره بسیار خوبی از این نهاد مهم دانشگاهی در جامعه ترسیم شود.
وی با اشاره به نقشآفرینی جهاددانشگاهی در زمینههای مختلف، تصریح کرد: جهاددانشگاهی به موازات فعالیتهای پژوهشی و فناورانه، در زمینه فرهنگی هم فعالیتهای قابل توجهی داشته و این اثرگذاری بهویژه در حوزه رسانه بسیار چشمگیر است.
وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی تحقیقات متعددی در عرصههای مختلف انجام داده است، افزود: بر این اساس، راهکارهای خوبی نیز به مسئولان استانی و کشوری ارائه داده و این راهکارها باعث شده تا در زمینههای مختلف به پیشرفتهای قابل توجهی دست یابیم.
کارنامه جهاددانشگاهی در حوزههای پژوهشی و تحقیقاتی بارها توسط مقام معظم رهبری تایید شده است
میکائیل جمالپور، رئیس دانشگاه پیام نور آذربایجانشرقی نیز در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به فعالیتهای مرحوم کاظمی آشتیانی در جهاددانشگاهی و دیدگاههای مقام معظم رهبری نسبت به فعالیتهای این حوزه، خاطرنشان کرد: کارنامه جهاددانشگاهی در حوزههای پژوهشی و تحقیقاتی توسط مقام معظم رهبری بارها تایید شده و فعالیتهای پژوهشگاه رویان و کارهایی که مرحوم کاظمی آشتیانی انجام دادند بارها مورد تعریف و تمجید ایشان قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه جامعه ما با گذشت چند دهه از انقلاب، امروز هم به ماموریتهای جهاددانشگاهی و انجام فعالیتهای جهادی در حوزه علم و تحقیقات و مسائل فرهنگی به شدید نیاز دارد، گفت: همه دانشگاهها و مراکز عالی هم میتوانند از کارنامه درخشان جهاددانشگاهی، به عنوان یک الگوی مناسب الهام بگیرند.
مهمترین محصول جهاددانشگاهی تقویت روحیه «توانستن» در کشور است
روح الله متفکرآزاد، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: مهمترین محصول جهاد دانشگاهی علاوه بر دستیابی به تکنولوژیهای مختلف، تقویت روحیه "توانستن" در کشور است.
وی افزود: جهاد دانشگاهی توانست با عبور از بروکراسیهای زائد، روحیه جهادی تحصیل کردههای کشور را به محصول تبدیل کند و یک خروجی مناسب در اختیار کشور قرار دهد.
وی ادمه داد: از هنرهای انقلاب اسلامی و امام راحل تأسیس نهادهای انقلابی برای پیشبرد اهداف کشور و نظام مردم بوده که جهاد دانشگاهی از آن نهادهای انقلابی است که در حوزهی علم و حرکتهای جهادی، برای پیشرفت کشور موثر بوده است.
مهمترین سرمایه جهاددانشگاهی، نیروی انسانی مؤمن و فعال است
علی اصغر فاتحی فر، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اشاره به فعالیتهای عمدهی جهاد دانشگاهی در حوزههای فرهنگی، پژوهشی، آموزشی، تجاریسازی و اشتغال، گفت: مهمترین سرمایه جهاددانشگاهی برای پیشبرد اهداف، وظایف و رسالت سنگین خود، نیروی انسانی مؤمن و فعال در این نهاد انقلابی است که فعالیت چهار دهه این نهاد در زمینههای مختلف یادشده و کسب موفقیت در عرصههای بین المللی با اندک سرمایههای مادی در مقایسه با سایر نهادهای موازی گواهی بر این ادعا است.
وی، تعامل سازنده این نهاد با دانشگاههای استان و همکاری عمیق در حوزه علم و فرهنگ، فناوری و نوآوری، برنامه ریزی و تلاش در جهت ارتقای سطح رفاهی و معیشتی همکاران، توسعه دفاتر جهاد دانشگاهی در برخی از دانشگاههای مادر استان و حمایت از طرحهای نخبگان در حوزههای فناوری و نوآوری را از جمله اهداف این سازمان عنوان کرد.
وی گفت: بهینه سازی فضاهای کالبدی و تجهیزات متناسب با برنامههای سازمان، تقویت سرمایه اجتماعی سازمان، پیاده سازی و استقرار نظام مدیریت مشارکتی و راه اندازی سیستم نظام پیشنهادات حفظ و تربیت نیروی انسانی کارآمد و ارتقای دانش و مهارتهای کاربردی کارکنان از دیگر رویکردهای مهم و جدید جهاددانشگاهی در بخشهای مختلف بوده است.
وی با اشاره به اینکه جهاددانشگاهی با راهبری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)، مرکز گردشگری دانشجویان ایران(ایستا) و دفتر نیازسنجی و مطالعات فرهنگی نقش مؤثری در جریانات فرهنگی استان دارد، اضافه کرد: این سازمان در حوزه فرهنگی به دنبال پر کردن خلاءهای موجود بوده و با فعالیت خود در زمینههای مختلف فرهنگی به عنوان مسئول کمیته افکار سنجی شورای فرهنگ عمومی استان بهدنبال ایفای نقش خود به عنوان یک دستگاه فرهنگی در این عرصه است.
وی افزود: آموزشهای کوتاه مدت در هفت گروه آموزشی شامل «زبانهای خارجی، کامپیوتر، علوم انسانی، کشاورزی، فنی و مهندسی، پزشکی و طب سنتی» اقدام به برگزاری دورههای آموزشی مهارت محور و اشتغال محور میکند که در سال بیش از ۳۰ هزار نفر از آموزشهای تخصصی این سازمان در دورههای مختلف بهره مند میشوند و در حوزه آموزشهای بلند مدت نیز در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در ۲۲ رشته در چهار گروه آموزشی به دنبال تربیت دانشجویان برای ورود به عرصه اشتغال بوده است.
رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان با اشاره به فعالیتهای معاونت پژوهشی در دو زمینه خدمات درمانی و مرکز خدمات تخصصی انرژیهای نو و تجدیدپذیر، گفت: در حوزه درمانی آزمایشگاههای تخصصی مختلف، مرکز تخصصی طب کار، کلینیک طب پیشگری و ارتقای سلامت، بانک خون بند ناف و همچنین کلینیک درمان ناباروری این سازمان فعالیت داشته و در حوزه انرژیهای نو نیز فعالیتهای زیادی در طراحی و نصب نیروگاههای خورشیدی داشته و در نقاط مختلف کشور اقدام به پروژه یابی و اجرای نیروگاههای با توان مختلف کرده است.
وی با تاکید بر اینکه فعالیتهای جهاددانشگاهی در زمینه عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب و سیاستهای نظام در حوزه جوانی جمعیت و حل مشکل زوجهای نابارور درنتیجهی تلاشهای دکتر کاظمی آشتیانی با راه اندازی پژوهشکده رویان در کشور شروع شد، افزود: کلینیک درمان نازایی و ناباروری جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی در راستای بخشی از فعالیتهای این مجموعه عظیم در استان به ارائه خدمات درمانی ناباروری به مردم استان و استانهای همجوار کرده و سالانه خیل عظیمی از زوجهای نابارور در استان و استانهای همجوار از خدمات این مرکز بهرهمند میشوند.
انتهای پیام