پیام تیرانداز: لذت‌طلبی عاملی است که غرب را قبله نوجوانان کرده اما در واقعیت خبری نیست

خبرگزاری فارس چهارشنبه 17 آبان 1402 - 09:28

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی‌ها» به قلم امیرحسین ثابتی روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان‌ماه ساعت در دفتر روزنامه ایران با حضور شهریار زرشناس استاد دانشگاه، حسین ساعی عضور شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیام تیرانداز مدیرعامل خبرگزاری فارس، محمدرضا شهبازی فعال فرهنگی و علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس برگزار شد.

علی خضریان در ابتدا گفت: نکته‌ای را مقدمتاً عرض کنم و آن این است که موضوعی در بخش فکری و فرهنگی وجود دارد که دشمن هم روی آن کار می‌کند و آن این است که نظام‌هایی که مواجهه آنها با جنگ نرم است، مورد تغییر نظام ارزشی قرار گرفته است. یعنی تبدیل ارزش به ضدارزش. یک نظام ارزشی یکسری ارزش‌های بالادستی دارد و یکسری ارزش‌های میانی. مثلاً در آمریکا آزادی بالادستی است و دین میانی. در ایران پس از انقلاب معنویت ارزش بالادستی شد که پس از جنگ مورد یکسری تغییر و تحولات واقع شد، مثلاً پس از آزادسازی خرمشهر که امام گفت خدا خرمشهر را آزاد کرد، کسی اعتراضی به حرف امام نداشت و همه پذیرای این حرف امام خمینی(ره) بودند.

وی افزود: نمی‌شود گفت امروزه ارزش معنویت تبدیل به ضدارزش شده، چون همچنان در مناسبت‌هایی مثل محرم، رمضان، شب‌های قدر و... معنویت ملموس است. اما در شبیه‌خون فرهنگی دشمن در پی آن است که ارزش مادر، که همان معنویت است تبدیل به یک ارزش ثانوی شود. مثلاً در دهه ۷٠ ثروت تبدیل به یک ارزش مادر شد و در رأس می‌خواست قرار بگیرد. لذا شاهد مانور ثروت از سوی سرمایه‌داران در این برهه بودیم. مثلاً مدارس در دهه ۷٠ تقسیم به همین امر ثروت شد و از همین طریق به جامعه این مسأله تزریق شد برای همین می‌بینیم مثلاً دختری نوجوان بی‌حجاب می‌شود، چرا؟ چون در رسانه و مدیا بی‌حجابی تبدیل به نماد و سبک‌زندگی ثروتمندان شد، حال وقتی ثروت تبدیل به ارزش شد، یک دختر ولو فقیر دوست دارد از لحاظ ظاهری هم که شده شبیه به پولداران شود، چون ما ثروت و پول را تبدیل به ارزش کردیم.

امروز گفت‌وگو با دهه هشتادی‌ها جهاد است

خضریان ادامه داد: در مورد کتاب باید بگویم در چنین جامعه‌ای گفت‌وگو با دهه‌هشتادی‌ها نوعی جهاد است. چون رهاشدگی برآمده از سیاست لیبرال‌ها موجب شد نوجوان تنها از طریق اضطراری با گفت‌وگو قانع شود. گفت‌وگو موجب می‌شود نظرات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، مثلاً آقای ثابتی با دخترانی که صحبت می‌کرد موجب می‌شد آن‌ها بعداً به تفکرات خود دوباره نگاه بیندازند یا با هم گپ بزنند و به قضاوت نظراتشان بپردازند. سال گذشته برای صحبت به دانشگاه تهران رفتم و دیدم درِ تالاری که می‌خواهم صحبت کنم بسته‌است تا مبادا التهابی رخ دهد. اما من با همان جوانان معترض روی زمین نشستم و شروع به صحبت کردن کردیم، این اهمیت گفت‌وگو را نشان می‌دهد. این کتاب بالاخص فصل‌های دو و چهار نشان می‌دهد دغدغه نوجوان امروزی چیست و چگونه باید با آن سخن گفت.

تیرانداز: لذت‌طلبی عاملی است که غرب را قبله نوجوانان کرده اما در واقعیت خبری نیست

پیام تیرانداز در ادامه گفت: این کتاب سه اهمیت دارد، از جهت موضوع، مخاطب جوان و خود نویسنده و رویکرد آن. موضوع، بر اقناع سوار شده و سعی کرده که بر اشتراکات تأکید کند. ما خیلی موضوعات را بدیهی می‌دانیم، درصورتیکه اینطور نیست. موضوع بعدی اشاره به انسان لذت‌طلب امروزی است، که آن را تبدیل به یک سوژه لذت‌طلب کرده است.

وی افزود: امروزه بسیاری از جوانان و نوجوانان لذت را هدف اصلی می‌دانند و برای همین غرب تبدیل به یک قبله شده است، اما وقتی با واقعیت آن مواجه می‌شوند می‌بینند خیلی خبری نیست. درمورد نویسنده باید بگویم در آن گرفتاری‌ها بروی و با دانشجویان گپ بزنی کار ارزشمندی است، ثابتی خود واقعی‌اش است و دنبال فالوئر و طرفدار نیست.

حسین ساعی در ادامه این نشست عرضه داشت: اگر این کتاب درمورد چیز دیگری بود من قطعاً در این نشست حاضر نمی‌شدم، حضورم به این علت است که کتاب درباره نوجوانان است و برای همین هم به دعوت آقای ثابتی لبیک گفتم. نوشتن این جور کتاب‌ها وظیفه کسانی است که در حوزه رسانه، فرهنگ و هنر دارای تریبون و اثر هستند. همچنین غیر از افراد نهادها هم باید ۳٠ تا۵٠ درصد ظرفیتشان را صرف نوجوانان کنند تا تحولی را در این جامعه رقم بزنند. بسیج دانشجویی، تشکلات دانشجویی، گروه‌های مطالعات، مساجد و... همگی باید روی ارتباط با نوجوانان کار کنند.

ساعی: در دهه ۹٠ در حوزه حکمرانی آموزشی دچار یک بحران شدید شدیم

وی افزود: در دهه ۹٠ در حوزه حکمرانی آموزشی دچار یک بحران شدید شدیم و بعدش کرونا و استفاده بی‌رویه از فضای مجازی چالش‌هایی را برای فرهنگ ما ایجاد کرد. البته این موضوع مختص به ایران نیست و سایر کشورهای دنیا هم با این مشکلات درگیرند. نیهیلیسم برآمده از رسانه‌ها که نوجوانان را متأثر می‌کند امروزه خطرناک‌ترین چیز است، یک فرایند تعلیم و تربیت طولانی‌تری باید صرف این نوجوانان شود. خواندن این مدل کتاب‌ها چه بسا موجب می‌شود زندگی یک نفر تغییر کند، همین تفکری که امروزه در غزه کودک‌کشی می‌کند روی نوجوان ما اثر می‌گذارد تا بعداً استفاده‌ای از آن ببرد.

شهریار زرشناس که از دیگر سخنرانان این نشست بود اظهار داشت: کتاب چند وجه خاص و ممتاز دارد که آن را از سایر کتب مشابه جدا می‌کند و آن این است که این کتاب در مسیر خودآکاهی تاریخی حرکت کرده. البته خودآگاهی تاریخی جنبه‌ها و لایه‌های مختلفی دارد که خود را در آن‌ها نشان می‌دهد. شعر، رسانه، اندیشه سیاست، هنر و... همگی بستر نشان دادن خودآگاهی سیاسی هستند. به تعبیری خودآگاهی تاریخی تا زمانی که مورد قبول همگی نباشد تأثیر شگرفی نخواهد داشت.

وی افزود: ما دو قرن است که با مدرنیته مواجه شدیم و وارد وضعیت خاصی به نام شبه‌مدرنیته شدیم که جامعه ایران را ناخشنود کرده است. چیزی که مدرنیسم غربی نیست اما اثرات زیادی در کشور داشته است. این شبه‌مدرنیته موجب شده که همواره نوعی اعتراض در کشور وجود داشته باشد و مردم از هر فرصتی برای اعتراض استفاده کنند. این کتاب با دیالوگ‌های خود نشان داد برخی نوجوانان چگونه تبدیل به پیاده‌نظام ارتجاع شبه‌مدرنی شدند که می‌خواست استقلال سیاسی ایران را براندازد.

پایان پیام/

منبع خبر "خبرگزاری فارس" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.