تشریح وظایف خبرنگاران در شرایط بحران

صدا و سیما چهارشنبه 20 اسفند 1399 - 18:42
نویسنده کتاب «خبرنگاری بحران» گفت: مخاطب اصلی این کتاب خبرنگاران و رسانه‌ها هستند وتلاش شده است وظایف خبرنگاران و رسانه‌های در شرایط بحران تشریح شود.

تشریح وظایف خبرنگاران در شرایط بحرانآقای حسن قربانی در حاشیه رونمایی از کتاب خبرنگاری بحران در سالن همایش‌های باشگاه خبرنگاران جوان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: کتاب «خبرنگاری بحران» چهارمین کتاب تخصصی در زمینه مسائل ارتباطی به خصوص رسانه‌های صوتی و تصویری است که به موضوع بحران پرداخته شده است.
وی افزود: در این کتاب سعی کرده ایم شناخت درستی از موضوع بحران به مخاطب ارائه دهیم و بویژه مخاطبی که در کار رسانه است و مخاطب اصلی این کتاب رسانه و خبرنگاران هستند.
آقای قربانی گفت: در این کتاب سعی شده است وظایف خبرنگار در مراحل مختلف بحران تشریح شود و خبرنگار بتواند در مراحل مختلف یعنی همان مراحل چهارگانه بحران به گونه‌ای علمی با مسأله بحران برخورد کند و پوشش لازم را بدهد.
وی افزود: یکی دیگر از مباحث مطرح شده در این کتاب، مربوط به اخلاق رسانه‌ای در موضوع بحران است که به طور معمول خبرنگار در هنگام برخورد با بحران با یکسری از باید‌ها و نباید‌ها روبرو می‌شود که این‌ها ممکن است دست و پایش را ببندد و برای کار در محیط بحران بر این اساس باید فعالیت داشته باشد.
آقای قربانی ضمن اشاره به فصل سوم این کتاب گفت: در فصل سوم این کتاب سعی کردیم باید‌ها و نباید‌ها را توضیح و تشریح کنیم و در فصل چهارم این کتاب به بحران‌هایی اشاره شده که ایران در گذشته داشته و اکنون با بحران‌هایی نیز روبرو است و ممکن است در آینده با بحران‌های احتمالی مانند بحران‌های طبیعی، سیاسی، اقتصادی و بیولوژیک برخورد کند.
وی گفت: در واقع در این مجموعه سعی کرده ایم با رسانه و خبرنگاران صحبت کنیم و راهکار عملی برای رسانه و خبرنگاران ارائه دهیم که بتوانند بر اساس آن راهکار، با بحران مقابله و به نوعی نقش خود را در مدیریت بحران به خوبی ایفا کنند.
وی تأکید کرد: مؤلفان برای انتشار کتاب خود با مشکلاتی روبرو هستند، اما آنچه باعث شد این کتاب به نگارش در آید این بود که به نظر من در زمینه بحران، شناخت کافی در کشور به ویژه در میان مسؤولان و به نوعی در میان رسانه‌ها و خبرنگاران وجود ندارد و در این کتاب سعی شده است شناخت لازم و کافی را در رابطه با بحران ارائه دهیم و نمای حقیقی بحران ارائه شود و خبرنگار و رسانه با شناخت کافی وارد کارزار با بحران شوند که اگر این اتفاق بیفتد، به یقین خبرنگاران و رسانه ها، دستاورد‌های قابل توجهی خواهند داشت.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.