جیمیل استفاده از کد QR را جایگزین ارسال کد احراز هویت از طریق پیامک می‌کند

دیجیاتو سه شنبه 07 اسفند 1403 - 11:33
گوگل برای افزایش امنیت کاربران، احراز هویت جیمیل را از کد پیامکی به QR کد تغییر می‌دهد. The post جیمیل استفاده از کد QR را جایگزین ارسال کد احراز هویت از طریق پیامک می‌کند appeared first on دیجیاتو.

گوگل قصد دارد ارسال کدهای شش‌رقمی از طریق پیامک برای پیام احراز هویت دومرحله‌ای جیمیل را متوقف کند. این شرکت در ماه‌های آینده QR کدها را جایگزین این روش خواهد کرد تا تأثیر سوءاستفاده‌های گسترده از پیامک در سطح جهان را کاهش دهد.

طبق گزارش «TheVerge»، کدهای پیامکی تا امروز نقش مهمی در احراز هویت کاربران و جلوگیری از ایجاد حساب‌های جعلی برای ارسال اسپم و بدافزار داشته‌اند اما این روش امنیتی مشکلاتی نیز دارد. مجرمان می‌توانند کاربران را فریب داده یا مجبور به افشای کد پیامکی کنند.

جیمیل

علاوه‌براین، دریافت پیامک به اپراتورهای مخابراتی وابسته است و در برخی موارد، مهاجمان با روش‌هایی مانند جابه‌جایی سیم‌کارت (SIM Swapping) می‌توانند کنترل شماره تلفن کاربر را در دست بگیرند.

امنیت بیشتر در جیمیل با QR کدها

با این تغییر جدید، گوگل به‌جای ارسال کدهای شش‌رقمی، یک QR کد ارائه می‌کند که کاربران می‌توانند آن را با دوربین گوشی خود اسکن کنند. این روش خطر لورفتن کدهای احراز هویت را کامل از بین می‌برد و دیگر وابسته به اپراتورهای تلفن همراه نیست.

احراز هویت جیمیل

همچنین این اقدام از روش‌هایی مانند پمپاژ ترافیک (Traffic Pumping) یا کلاهبرداری هزینه‌ای (Toll Fraud) جلوگیری می‌کند که در آن مهاجمان سعی می‌کنند شرکت‌های آنلاین را مجبور به ارسال پیامک به شماره‌های تحت کنترل خود کنند تا از دریافت این پیامک‌ها درآمد کسب کنند.

علاوه‌بر افزایش امنیت جیمیل، این تغییر می‌تواند تجربه کاربری را نیز بهبود ببخشد. کاربران دیگر نیازی به انتظار برای دریافت پیامک یا نگرانی درباره دسترسی نداشتن به سیم‌کارت خود نخواهند داشت. اسکن کد QR فرایند احراز هویت را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کند، به‌ویژه برای کاربرانی که از چندین دستگاه استفاده می‌کنند. همچنین این روش می‌تواند زمینه‌ساز گسترش استفاده از احراز هویت از طریق Passkey باشد که هدف نهایی بسیاری از شرکت‌های فناوری برای ایجاد اینترنتی امن‌تر و کارآمدتر است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.