دولت مکزیک، «مستربیست» را به سوءاستفاده تجاری از اهرام باستانی تمدن مایا متهم کرده و خواستار دریافت غرامت از تهیهکنندگان ویدیوی اخیر او شده است.
به گزارش BBC، این یوتوبر معروف آمریکایی که نام اصلیاش «جیمی دونالدسون» و 27 ساله است، در ویدیویی با عنوان «کاوش در معابد 2000 ساله»، همراه تیمش به بازدید از شهرهای باستانی مایا همچون کالاکمول و چیچنایتزا رفته است. این ویدیو تنها در یک هفته بیشاز 60 میلیون بازدید داشته است.
اگرچه مستربیست برای فیلمبرداری در این مکانها مجوز رسمی دریافت کرده بود، اما مقامات مکزیکی میگویند استفاده تجاری از این تصاویر و تبلیغ یک محصول شکلاتی با عنوان «دسر مایایی» از چارچوب مجوز خارج بوده و نقض قوانین حفاظت از میراث فرهنگی کشور محسوب میشود. او در بخشی از ویدیو بیننده را به خرید این محصول دعوت میکند.
سخنگوی مستربیست در گفتگو با BBC این اتهام را رد و تأکید کرده که هیچ محتوای تبلیغاتی در محوطههای باستانی تحت نظارت مؤسسه ملی انسانشناسی و تاریخ (INAH) ضبط نشده است. به گفته او، بخش تبلیغاتی ویدیو در کمپ شخصی تیم ضبط شده و هدف اصلی این ویدیو، معرفی ارزش میراث مایاها برای جهان بوده است.
بااینحال، مقامات فرهنگی مکزیک معتقدند که برخی صحنهها، مانند ورود به هرم با هلیکوپتر یا دست گرفتن ماسک باستانی، جعلی یا دستکاریشده هستند. INAH این موارد را نمایشی و بخشی از فرایند تدوین پس از تولید دانسته که واقعیت تاریخی را تحریف میکنند. این سازمان حالا میگوید از تهیهکننده مستربیست شکایت کرده است.
«کلودیا کوریل دی ایکازا»، وزیر فرهنگ مکزیک، نیز تأکید کرده که مجوز صرفاً برای فیلمبرداری صادر شده و هیچگونه اجازهای برای تبلیغ تجاری یا انتشار اطلاعات نادرست داده نشده است. او افزود:
«با هرگونه استفاده تجاری که ارزش میراث فرهنگی کشور را تحریف کند، مخالفیم. این محوطهها بخشی از هویت بومی ما هستند و نباید ابزار تبلیغات شوند.»
او همچنین اعلام کرد که احتمال اعمال مجازاتهای اداری برای شرکت Full Circle Media، تهیهکننده ویدیوی مستربیست، وجود دارد. این شرکت مجوز اصلی را برای تولید این ویدیو دریافت کرده بود. مستربیست که با 395 میلیون دنبالکننده، پرمخاطبترین فرد در یوتوب است، اخیراً این ویدیو را منتشر کرده است.