داغ شدن خودرو بدون بیش از حد گرم شدن اغلب به دلیل نقص در سنجش دما، سنسورها یا اجزای سیستم خنک کننده رخ می دهد. شناسایی و رفع به موقع این مشکلات می تواند از آسیب به موتور و کاهش بهره وری سوخت جلوگیری کند.
سنجش دما: این دستگاه برای کنترل و اندازه گیری دمای خودرو استفاده می شود. به طور معمول، سنجش دما نشان دهنده دمای متوسط است، یعنی نه خیلی گرم و نه خیلی سرد.
این یعنی همه چیز به خوبی کار می کند تا زمانی که ببینید سنجش دما به سمت گرمای زیاد می رود. داغ شدن سنجش نشان می دهد که موتور بیش از حد گرم شده و ممکن است خراب شود.
با این حال، مشکل زمانی پیش می آید که سنجش دما افزایش دما را نشان می دهد، اما در واقع خودرو بیش از حد گرم نشده است. داغ شدن خودرو بدون بیش از حد گرم شدن، نشان دهنده نقص در سنجش دما است.
امروز، ما بررسی خواهیم کرد که چه چیزی باعث می شود سنجش دما اطلاعات نادرست نشان دهد و چگونه می توانید آن را رفع کنید.
لازم نیست با سنجش دمای نادرست رانندگی کنید، زیرا این موضوع شما را گمراه می کند و اجازه نمی دهد دمای واقعی را بدانید.
همیشه بهتر است با همه چیز در حالت درست رانندگی کنید تا از هرگونه اتفاق ناخوشایند جلوگیری شود. بیایید دلایل را بررسی کنیم.
ساده ترین دلیل برای داغ شدن خودرو بدون بیش از حد گرم شدن، خرابی خود سنجش است. وقتی سنسوری که دما را اندازه گیری می کند خراب باشد یا کار نکند، دیدن خوانش اشتباه رایج است.
گاهی اوقات با تمیز کردن سنسور می توان این مشکل را برطرف کرد، زیرا گرد و غبار و زباله ها ممکن است مانع کارکرد آن شوند.
دلیل بعدی می تواند خرابی سنجش باشد، زیرا قطعاتی در سنجش دما وجود دارند که مستعد خراب شدن هستند.
برای مثال، سوزن سنجش ممکن است وقتی گیر کند، مثلاً در بخش گرما، خراب شود. همچنین ممکن است در گریس گیر کند؛ در سنجش دما چرخ دنده های زیادی وجود دارند که می توانند سوزن را بشکنند یا گیر کنند.
در این مورد، باید سوزن را تعویض کنید و خودرو را به تعمیرکار ببرید. در موارد شدید، ممکن است کل سنسور نیاز به تعویض داشته باشد و یک حرفه ای بهترین کمک خواهد بود.
گاهی اوقات، بالا رفتن سنجش دمای خودرو اما عدم بیش از حد گرم شدن خودرو به معنای خرابی واشر سرسیلندر است.
آب بندی در محل عبور خنک کننده، محفظه احتراق و روغن موتور ایمن نیست. واشر سرسیلندر یک مهر و موم بین بلوک موتور و سرسیلندر ایجاد می کند.
اگر این مشکل وجود داشته باشد، باید فوراً خودرو را به تعمیرکار ببرید، زیرا نادیده گرفتن آن می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.
پمپ آب در سیستم خنک کننده خودرو کار می کند و کل ساختار را خنک نگه می دارد. پمپ آب خراب بر سطح کلی خنک کنندگی سیستم تأثیر می گذارد و ممکن است از طریق سنجش دما هشدار دهد.
هرگاه شکستگی شفت، نشتی مهر و موم یا شکستگی بدنه رخ دهد، می تواند باعث نقص در عملکرد پمپ آب شود. به عنوان راه حل، باید این قسمت ها دوباره آب بندی شوند یا خود پمپ آب تعویض گردد.
لازم نیست همیشه سنجش دما خراب باشد، گاهی ممکن است شما موضوع را اشتباه متوجه شده باشید.
شاید موتور در حال بیش از حد گرم شدن است و شما متوجه آن نشده اید. کمبود خنک کننده می تواند دلیلی باشد که باعث بیش از حد گرم شدن موتور می شود و این موضوع در سنجش دما منعکس می گردد.
به عنوان راه حل، باید سطح خنک کننده را بالا ببرید و مطمئن شوید که هیچ هوایی در سیستم وجود ندارد؛ با این کار مشکل بالا بودن سنجش دما بدون بیش از حد گرم شدن خودرو باید برطرف شود.
فن خنک کننده با کشیدن یا هل دادن هوا روی رادیاتور به خنک کردن آن کمک می کند. اگر فن به درستی کار نکند، موتور ممکن است به ویژه در سرعت های پایین یا در حالت درجا داغ شود. عملکرد فن، فیوزها و رله ها را بررسی کنید.
لوله های مسدود یا فروریخته می توانند جریان خنک کننده را محدود کنند و باعث بیش از حد گرم شدن شوند. لوله ها را برای هرگونه نشانه ای از آسیب یا فروریختگی بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید.
ترموستات جریان خنک کننده را در موتور تنظیم می کند. اگر بسته یا نیمه بسته گیر کند، می تواند باعث داغ شدن موتور شود.
بررسی و در صورت لزوم تعویض ترموستات را در نظر بگیرید.
سنجش دمای خراب ممکن است مشکلات متعددی غیر از نشان دادن دمای بالا ایجاد کند. همچنین، اگر به موقع رسیدگی نشود، می تواند باعث مصرف سوخت بالا شود.
در اینجا نشانه هایی آورده شده که نشان می دهد سنجش دما نیاز به تعمیر یا تعویض دارد:
خوانش های نامنظم: نوسانات سریع بدون خوانش پایدار نشان دهنده مشکل است.
سوزن گیر کرده: سوزنی که حرکت نمی کند یا در منطقه قرمز ثابت می ماند، نشان دهنده خرابی سنجش است.
خوانش های مداوم پایین: خوانش های مداوم بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه هنگام رانندگی نشان دهنده مشکل است.
افت ناگهانی به سرد: اگر سنجش پس از نرمال بودن، در حالت درجا یا حرکت آهسته به خوانش سرد بیفتد، ممکن است خراب باشد.
مصرف سوخت غیرقابل توضیح: سنجش دمای خراب گاهی می تواند باعث کاهش بهره وری سوخت شود.
درپوش رادیاتور شل: اگرچه خود مشکل سنجش نیست، اما درپوش شل رادیاتور می تواند باعث خوانش نادرست دما شود.
اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، با یک مکانیک مشورت کنید تا مشکل را تشخیص دهد و توصیه های لازم برای تعمیر یا نگهداری را دریافت کنید.
نادیده گرفتن سنجش دمای خراب می تواند منجر به مشکلات بیشتر موتور و کاهش بهره وری سوخت شود.
خودرویی که داغ تر از حد معمول است اما به نقطه بیش از حد گرم شدن نمی رسد، همچنان می تواند در آینده مشکلاتی ایجاد کند.
در اینجا چند کار آورده شده که می توانید برای جلوگیری از این مشکل انجام دهید:
خنک کننده در سیستم خنک کننده خودرو برای همیشه دوام نمی آورد. با گذشت زمان، ممکن است با زنگ زدگی، زباله ها آلوده شود و خاصیت ضدخوردگی خود را از دست بدهد.
این کار معمولاً هر ۲ تا ۵ سال یا در فواصل مسافت مشخص توصیه می شود.
به دنبال هرگونه نشتی خارجی باشید و مسدودیت در هسته رادیاتور را بررسی کنید.
هرگونه زباله، حشره یا برگ را از پره ها تمیز کنید، زیرا می توانند جریان هوا را محدود کرده و کارایی خنک کننده را کاهش دهند. رادیاتور آسیب دیده ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.
به طور منظم تمام لوله ها را برای نشانه های ساییدگی بررسی کنید و مطمئن شوید که گیره ها محکم و ایمن هستند. تعویض لوله ها و گیره های فرسوده می تواند از نشتی جلوگیری کرده و جریان مناسب خنک کننده را تضمین کند.
ترموستات بسته گیر کرده جریان خنک کننده را محدود می کند و باعث بیش از حد گرم شدن موتور می شود.
برعکس، ترموستات باز گیر کرده می تواند مانع از رسیدن موتور به دمای بهینه شود. ترموستات خراب باید فوراً تعویض شود.
سطح خنک کننده در مخزن سرریز باید در محدوده مشخص شده حفظ شود. آن را به طور منظم بررسی کنید و در صورت نیاز پر کنید!
خنک کننده های مختلف ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند و برای انواع خاص موتور طراحی شده اند.
دفترچه راهنمای خودرو را برای نوع خنک کننده مناسب خودرو خود بررسی کنید.
عادت کنید که هنگام رانندگی به طور منظم سنجش دما را بررسی کنید.
اگر متوجه شدید که سوزن به طور مداوم بالاتر از محدوده نرمال خود است، حتی اگر در منطقه قرمز نباشد، فوراً علت را بررسی کنید. این تشخیص زودهنگام می تواند از مشکلات جدی تر جلوگیری کند.
ترافیک سنگین گرمای زیادی تولید می کند و فشار اضافی بر سیستم خنک کننده وارد می کند.
در صورت امکان، به ویژه در هوای گرم، از موقعیت های ترافیک سنگین اجتناب کنید تا بار روی سیستم خنک کننده کاهش یابد.
هرگونه نشتی در سیستم خنک کننده، هرچند کوچک به نظر برسد، باید فوراً برطرف شود.
حتی یک نشتی کوچک می تواند در نهایت منجر به از دست دادن قابل توجه خنک کننده و بیش از حد گرم شدن شود. در تعمیر نشتی ها تأخیر نکنید.
1. چرا خودرو من در ترافیک داغ تر می شود اما در سرعت های بالا خنک می شود؟
این اغلب به دلیل فن خنک کننده خراب است. در سرعت های بزرگراهی، جریان هوا رادیاتور را به طور طبیعی خنک می کند، اما در ترافیک آهسته، فن ناکارآمد نمی تواند به خنک کردن کمک کند، بنابراین موتور داغ تر می شود.
2. آیا طبیعی است که خودروهای توربوشارژ داغ تر کار کنند، حتی بدون بیش از حد گرم شدند؟
بله، موتورهای توربو معمولاً گرمای بیشتری نسبت به موتورهای تنفس طبیعی تولید می کنند.
به همین دلیل اغلب با اجزای خنک کننده اضافی عرضه می شوند و افزایش اندک دما همیشه نگران کننده نیست.
3. چرا موتور من داغ به نظر می رسد اما هیچ چراغ هشداری روشن نمی شود؟
ممکن است به این دلیل باشد که مشکل جزئی است - مانند اتلاف حرارت ناکارآمد، نه یک خرابی کامل. ECU های مدرن ممکن است هشدارها را فعال نکنند مگر اینکه از آستانه ها فراتر روند.
4. آیا ترموستات باز گیر کرده می تواند همچنان باعث داغ شدن موتور شود؟
عجیب است، اما بله. ترموستات باز گیر کرده می تواند مانع از رسیدن سریع موتور به دمای بهینه شود.
اما اگر باعث جریان مداوم خنک کننده شود، ممکن است فشار و کارایی را کاهش دهد و بعداً دما را افزایش دهد.
وقتی سنجش دما خراب می شود، لزوماً خود سنجش معیوب نیست. عوامل و عناصر مختلفی ممکن است باعث نقص در سنجش شوند.
اگر تجربه ای در برخورد با مشکلات فنی ندارید، همیشه توصیه می شود خودرو را به تعمیرکار ببرید و مشکل داغ شدن خودرو بدون بیش از حد گرم شدن را برطرف کنید.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته