به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی اخالصنایع، شهردار منطقه ۱۰ تهران با حضور در یک برنامه رادیویی به تشریح وضعیت ترافیک و حملونقل شهری پرداخت.
وی با اشاره به فرسودگی ناوگان به عنوان یکی از عوامل اصلی هدررفت سرمایه ملی گفت: اتوبوسهای فرسوده نهتنها هزینه نگهداری بالایی دارند، بلکه مصرف بالای سوخت فسیلی آنها نیز به اتلاف روزانه منابع و فشار مضاعف بر مردم و دولت منجر میشود.
اخالصنایع با بیان اینکه این منطقه از پرتراکمترین مناطق پایتخت است، افزود: فرسودگی ناوگان در منطقه ما پیامدهای مستقیمی چون افزایش ترافیک، آلودگی هوا و کاهش بهرهوری سیستم حملونقل عمومی بهدنبال داشته است؛ در حالیکه این منابع میتوانست صرف توسعه و رفاه عمومی شود.
وی با اشاره به دستاوردهای منطقه ۱۰ تهران در این زمینه تصریح کرد: در سه سال گذشته ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی منطقه ۱۰ از ۲۲ به ۴۴ دستگاه افزایش یافته است؛ یعنی رشدی ۱۰۰ درصدی که نتیجه پیگیری مداوم و تصمیمگیری جسورانه در مدیریت شهری بوده است.
شهردار منطقه ۱۰ با تأکید بر اینکه «حملونقل فقط ابزار جابهجایی نیست»، یادآور شد: ناوگان ناکارآمد تأثیری مستقیم بر کیفیت زندگی، سرزندگی شهری و حتی سرمایه اجتماعی دارد. شهروندی که با ناوگان فرسوده، خسته و بیانگیزه به محل کار یا مراکز فرهنگی میرسد، نمیتواند مشارکت مؤثر در حیات شهری داشته باشد.
چهار مسیر شهرداری تهران برای نوسازی ناوگان حملونقل
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد کلان شهرداری تهران در حوزه حملونقل، چهار مسیر اصلی نوسازی ناوگان را شامل نوسازی اتوبوسها از مسیر تولید داخلی و واردات کنترلشده، توسعه ناوگان برقی در خطوط پرتردد، نوسازی مینیبوسها و تاکسیها، اصلاح ساختار بودجهای و حقوقی بهمنظور تأمین مالی پایدار برشمرد.
شهردار منطقه ۱۰ تهران با اشاره به ورود ۱۸۹ دستگاه اتوبوس برقی وارداتی از چین که در ۱۵ خط اتوبوسرانی، بهویژه در مناطق مرکزی تهران، فعال شدهاند، بیان کرد: برای پاسخگویی به نیاز شهروندان، تهران به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد و تأمین ۷۰۰۰ دستگاه نیز میتواند بخش بزرگی از دغدغههای شهروندان را رفع کند.
وی در پایان با اشاره به ورود قریبالوقوع تاکسیهای برقی گفت: بر اساس اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تا ماه آینده ۱۷۵۲ دستگاه تاکسی برقی به ناوگان شهری افزوده میشود که گامی مؤثر در کاهش آلایندگی و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان خواهد بود.