پوست‌اندازی صنعت نشر با مدل هیبریدی

دنیای اقتصاد شنبه 22 شهریور 1404 - 00:03
بحران‌های اقتصادی، پاندومی و تغییر شیوه زیستی با ابزارهای فناوری، موجب شده تمام شئون زندگی در سال‌های اخیر به شکل سرسام‌آوری با دگرگونی مواجه شود و در این میان مشاغلی که بتوانند خود را با این تغییرات وفق بدهند شانس بیشتری برای بقا خواهند داشت.

صنعت نشر نیز از این تغییرات مستثنی نیست و با توجه به شکسته شدن قالب‌های سنتی برای عرضه و تبلیغ کتاب این روزها ناشران و نویسندگان به دنبال راه‌هایی برای تطبیق بهتر خود با موقعیت‌های جدید و بهره‌مندی بیشتر از شکل نوین بازار هستند. از جمله این راهکارها مدل هیبریدی است. ناشران که زیر فشار تورم، فروش راکد و تمرکز در عرصه‌هایی چون توزیع و خرده‌فروشی قرار دارند، به دنبال شکستن قالب‌های سنتی نشر هستند به این مدل گرایش یافته‌اند. از ناشرانی که به این مدل هیبرید روی آورده و در آن موفق بوده می‌توان به انتشارات «فورفرانت بوکس» اشاره کرد.

از زمان تاسیس فورفرانت در ۲۰۱۷، این انتشارات شاهد بوده که نشر هیبریدی پس از سال‌ها تردید، به بخشی تثبیت‌شده از صنعت تبدیل شده است. در این مدل، ناشر به نویسنده پیش‌پرداخت نمی‌دهد، در عوض سهم بالاتری از حق‌التالیف را واگذار می‌کند و گاه بخشی از هزینه بازاریابی را نیز به عهده نویسنده می‌گذارد. این مدل برای این موسسه انتشاراتی تاکنون سودآور بوده است.

به گزارش ایبنا، مدل هیبریدی بسیاری از چهره‌های باسابقه نشر سنتی را جذب کرده است. اما توجه‌برانگیزترین مورد، کناره‌گیری مدلین مک‌اینتاش، مدیرعامل سابق پنگوئن رندوم‌هاوس آمریکا، از «بیگ فایو» (۵ شرکت بزرگ نشر آمریکا) و ورود او به عرصه مستقل بود. این مدل بر پایه مدلی شبیه هیبرید، اما با فرمول «سهم‌بری از سود» بنا شده است؛ نویسنده حداقل ۶۰ درصد از سود کتاب را می‌گیرد و برای نویسندگان با مخاطب وسیع این سهم افزایش می‌یابد.

مک‌اینتاش می‌گوید: «این مدل نه‌تنها انگیزه مالی را همسو می‌کند، بلکه چابکی شرکت را نیز افزایش می‌دهد. هر دلار درآمد به یک شکل تقسیم می‌شود و این سادگی امکان سرمایه‌گذاری روی ابتکارهای خلاقانه را فراهم می‌کند.»

او همچنین بر اهمیت شفافیت مالی تاکید دارد: «ارائه گزارش‌های ساده و دقیق ماهانه که نشان دهد هر دلار کجا می‌رود، برای نویسندگان و نمایندگانشان بسیار رضایت‌بخش است.»

به گفته مک‌اینتاش، رهایی از دغدغه پیش‌پرداخت‌های سنگین و هزینه‌های سربار بالا، یکی از مزایای استقلال است. نویسندگان خودانتشار سهم بالاتری از فروش دیجیتال دارند اما از بازار کتابفروشی‌ها محروم می‌مانند.

کلیر می‌گوید نویسندگان در این مدل می‌توانند تا دو و نیم برابر بیشتر از مدل سنتی درآمد داشته باشند و پیش‌پرداخت‌های سنتی هم در عمل آنقدرها که تصور می‌شود مفید نیستند. به باور او، مدل سنتی «برای دوران پیش از اینترنت ساخته شده بود؛ زمانی که ناشران با روابط خود می‌توانستند کتابی را به بازار تحمیل کنند. امروز اما برند شخصی نویسنده مهم‌تر است و به همین دلیل باید سهم اصلی سود را دریافت کند: واقعیت ۲۰۲۵ این است که نشر امروز حول محور نویسنده می‌چرخد.»

شرکت «بایندری» در سان‌فرانسیسکو هم مدل خاص خود را برای افزایش دیده‌شدن کتاب‌ها ارائه کرده است: ایجاد بستری که اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا را با فرصت‌های نشر پیوند می‌دهد. بایندری اکنون با ۷۵ خالق محتوا و ۱۲انتشارات فعال همکاری می‌کند. نویسندگان ۵۰ درصد، اینفلوئنسرها ۲۵ درصد و بایندری ۲۵درصد از سود خالص را می‌گیرند. این شرکت ۱۰هزار دلار پیش‌پرداخت می‌دهد و فروش از طریق کتابفروشی‌ها ۶۰ تا ۷۰ درصد کل را شامل می‌شود.

بایندری برای تامین هزینه نشر، مدل اشتراک چندسطحی دارد؛ عضویت پایه ماهانه ۵ دلار است و نسخه دیجیتال کتاب‌ها را شامل می‌شود. سطح ۱۲دلاری نسخه زودهنگام چاپی و نام کاربر در کتاب را نیز در برمی‌گیرد. نصف درآمد اشتراک به اینفلوئنسر و نصف دیگر به بایندری می‌رسد. این پلتفرم ۵۰ هزار دنبال‌کننده دارد و قصد دارد در ۲۰۲۵ بیش از ۲۰ کتاب منتشر کند.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

بیشتر بخوانید