همین موضوع سبب شد تا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور کارت اعتباری ۱۵میلیونی برای خرید در حوزه فرهنگ و هنر خبر بدهد؛ طرحی که در مرحله نخست برای ۱۰۰ هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در نظر گرفته شده و قرار است در مراحل بعدی به گروههای بیشتری از مردم تعمیم یابد.
در این راستا سیدصادق پژمان، مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر در گفتوگو با ایسنا، درباره شکلگیری فلسفه صدور «فرهنگکارت»، توضیح داده است: یکی از کلانبرنامههای اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم، موضوع رونق اقتصاد فرهنگ و یکی از موارد زیر شاخه این موضوع هم، بحث افزایش هزینهکرد خانوار در حوزه محصولات و خدمات فرهنگی ـ هنری است.
او با استناد به آمارهای موجود در این حوزه، گفت: میانگین هزینه فرهنگی خانوار کل کشور در سال ۱۳۹۶حدود ۲۳میلیون بوده است و در سال ۱۴۰۲ این عدد به حدود ۱۵میلیون رسیده و با کاهشی حدودا هشتمیلیونی مواجه بوده است.
این عدد نشان میدهد به دلیل مساله تورم و احتمالا کم شدن سرانه درآمدی خانوار، محصولات و خدمات فرهنگی کمتر در اعتبار هزینهای خانواده حساب شده و به همین دلیل یکی از برنامههایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آن تمرکز کرده است، بحث رونق اقتصاد فرهنگ است.
پژمان با بیان اینکه آغاز به کار «فرهنگکارت» به حدود ۲ همت بودجه نیاز داشت که از طریق یکی از بانکها تامین شده است، توضیح داد: فعلا قرار است در گام اول، ۱۰۰هزارنفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تحت پوشش این خدمت قرار بگیرند و به هر نفر کارتی با ۱۵میلیون تومان اعتبار تعلق بگیرد. این اعتبار فقط برای هزینهکرد در خدمات فرهنگی و خرید محصولات فرهنگی ـ هنری در نظر گرفته شده است و امکان هزینهکرد آن جز در این مورد میسر نیست.
مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با اشاره به اینکه درگاههای فرهنگی برای خریدهای فرهنگی ـ هنری، از سوی این موسسه به بانک معرفی شدهاند، بیان کرد: درگاههای خرید و دستگاههای کارتخوان در حوزههای موسیقی، سینما، تجسمی و... شناسایی شده و در ادامه موارد مشابه دیگری با همان کاربری مدنظر هم به آن اضافه میشود تا بخش بزرگتری از این صنعت را تحت پوشش قرار دهد.
پژمان درباره معیار انتخاب ۱۰۰ هزارنفر اولیهای که «فرهنگکارت» را دریافت میکنند، توضیح داد: برای اینکه اختیار انتخاب با ما نباشد، همه انجمنهای صنفی و تشکلهای رسمی حوزه فرهنگ و هنر را شناسایی کریم و از آنها خواستیم اسامی مدنظر خود را اعلام کنند تا کارتها صادر شود.
بعد از ارائه کارت به این ۱۰۰ هزار نفر، در صورت تمدید اعتبار حتما به دنبال دامنه مخاطب جدید هستیم که دانشجویان، دانشآموزان و به مرور تمام اقشار جامعه را دربرمیگیرد. تلاش میکنیم با کمک بانک، اعتبارات جدید به این حوزه اضافه شود زیرا با این وضعیت تورمی و فشار اقتصادی و معیشتی که بر مردم وجود دارد، ممکن است عنصر مهم حوزه فرهنگ و هنر که عملا نقش انتقال فرهنگی مهمی بهویژه برای نسل جدید دارد از سبد مصرف خانوار حذف شود.
او با بیان اینکه روند صدور فرهنگکارتها از هفته آینده آغاز میشود، گفت: با صنوف و تشکلهای فرهنگی مختلف در ارتباط هستیم تا اسامی را به دست ما برسانند و کارت افراد از طریق بانک صادر شود.
به گفته مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر برای استفاده از «فرهنگکارت» در خریدهای حضوری از ظرفیت گیشه سینماها، تئاترها و... کمک گرفته میشود.
پژمان با بیان اینکه اتصال فرهنگ کارتها به سامانههای فروش، امکان رصد آنلاین نوع خرید و هزینهکرد را فراهم میکند، گفت: بر این اساس میتوانیم نقاط ضعف را به سرعت شناسایی و برطرف و نقاط قوت را تقویت کنیم. حتی از نظر آماری نیز اطلاعات به سرعت به دستمان میرسد تا متوجه شویم مصرف در کدام بخش بیشتر بوده و در چه زمانهایی روندی افزایشی و یا کاهشی داشته است.
این اطلاعات در سیاستگذاریهای جدید به ما کمک میکند. با این روند رونق اقتصاد فرهنگ و هنر به مرور رخ میدهد.
او درباره روند بازپرداخت این ۱۵میلیون تومان، توضیح داد: این کارت بدون نیاز به ضمانت است و کارمزدی ۵ درصدی دارد و باید ظرف مدت چهار ماه اقساط آن پرداخته شود. آن ۱۵میلیون تومان نیز نشاندار و تقسیمبندی نشده است تا در چه بخشی هزینه شود، فرد آزاد است تمام آن را صرف خرید کتاب کند یا مثلا بخشی را به خرید بلیت سینما اختصاص داده و با بخش دیگری از آن به یک کنسرت برود.
مدیرعامل موسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر با بیان اینکه امید میرود این اقدام بتواند مرهمی بر زخم کاهش سرانه مصرف فرهنگی در کل کشور باشد، تاکید کرد: این کار فعلا یک سیاست التیامبخش است و به سرعت نمیتواند برطرف کننده تمام مشکلات باشد چرا که باید در سطح کلان به این چالش پرداخت، اما نمیشود ما هم دست روی دست بگذاریم.
باید بتوانیم مطابق کلانبرنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وظایفی که به عهده داریم از تمام ظرفیت خود برای رفع چالش استفاده کنیم.