همشهری آنلاین - محمد سرابی: مراحل طراحی و تدوین «الگوی مدرسه تراز» از اسفند ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۴ طول کشید و روز پیش «هفتمین همایش ارزیابی کیفیت نظام آموزشی» به این موضوع اختصاص یافت. مراسمی که در آن مسئولان فعلی آموزش و پرورش از مزایای این الگو به عنوان زیرمجموعهای از طرح تحول سخن گفتند و وزرای پیشین نقدهایی بر شرایط کنونی وارد کردند.
علی محبی، دبیر علمی همایش و رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال همشهری گفت: مقصود از الگوی مدرسه تراز، کسب استانداردهای لازم بر اساس ابعاد پنجگانه مدیریتی، برنامه درسی، کنشگران، محیط و پیامدها است به شکلی که نتیجه آن در مدرسه، دانشآموز و خانوادهها دیده شود.
او گفت : الگوی مدرسه تراز قبلا در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۳۰ درصد مدارس غیر دولتی اجرا شده بود و در سال تحصیلی فعلی ۵۰ درصد مدارس متوسطه دولتی و کل ابتداییها پوشش داده شده است.
به گفته او همه از اینکه معدل تحصیلی دانش آموزان پایین است ناراضی هستند. نسل کنونی، شنوندگان مطیع نیستند بلکه با نسلی روبهرو هستیم که جواب سوالهایشان را از ما نمیپرسند بلکه به سراغ فناوریها میروند. اگر تحول ایجاد نکنیم فاصله روز به روز بیشتر میشود و نظام آموزشی به صورت تشریفات آکادمیک در خواهد آمد. باید دخالتهای سیاسی را در انتصاب مدیران کم کنیم تا انتخابها بر اساس تواناییهای علمی و مدریتی و همچنین بر اساس نظر معلمان انجام گیرد.
در این همایش که در سالن کانون پرورش فکری برگزار شد، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه وزارت آموزش و پرورش به ارائه نظرات خود درباره الگوی مدرسه تراز پرداختند. در بخش دیگری از آن ۵ تن از وزرای پیشین این وزارتخانه، نکاتی انتقاد آمیز درباره برنامهریزیها و مشکلات گذشته و کلان نظام آموزشی بیان کردند.
فریبز درتاج رییس همایش هم در سخنانی گفت: در مدارس امروزی دیگر داشتن رایانه و وایتبرد معیار نیست بلکه باید استفاده مسئولانه از هوش مصنوعی و استفاده از واقعیت مجازی کاربرد پیدا کند. نیاز داریم که در مداس مهارتهای انسانی غیرقابل جایگزین مانند همدلی، تفکر پیچیده، خلاقیتهای هنری و رهبری جمعی خردمندانه راحیا کنیم تا مدارس جایی برای بیان احساسات و تقویت تابآوری باشد.
رضا میرزاده معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش نیز اعلام کرد: الگوی مدرسه تراز مانند یک سیستم عامل است که همه برنامههای باید در سطح آن اجرا شود و حتی انتصاب مدیران هم باید بر همین اساس باشد.
مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: بیش از ۵۰ جلسه با حضور رییس جمهور درباره نظام تعلیم و تربیت برگزار شده است. اکنون صحبت از تحول در فرآیند آموزشی و انتطباق با نیازهای جدید و همچنین استفاده از ابزارهای و محتواهای نوین است.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم در این همایش بیان کرد: نسل کنونی، شنوندگان مطیع نیستند بلکه با نسلی روبهرو هستیم که جواب سوالهایشان را از ما نمیپرسند بلکه به سراغ فناوریها میروند. اگر تحول ایجاد نکنیم فاصله روز به روز بیشتر میشود و نظام آموزشی به صورت تشریفات آکادمیک در خواهد آمد.
در قسمت دیگری از این همایش سید کاظم اکرمی، علیاصغر فانی، علیرضا علیاحمدی، یوسف نوری و رضامراد صحرایی وزرای قبلی آموزش و پرورش در میزگردی به بیان نظرات خود پرداختند.
بیشتر بخوانید: زنگ کلاس کِی می خوره!؟ | جزییات تغییر ساعات کاری از اول مهر