عصر ایران/ سواد زندگی؛ مریم طرزی- یک طرح کسبو کار موفق، تنها مجموعی از اعداد و ارقام نیست؛ نقشهای است استراتژیک که مسیر رشد کسبوکار شما را روشن میکند. این راهنمای جامع، بر پایه دانش تخصصی آدام هِیِز - کارشناس مالی با ۱۵ سال تجربه در وال استریت - تدوین شده و مراحل عملی خلق یک طرح تجاری مؤثر را آموزش میدهد. از شناسایی بازار هدف تا پیشبینی مالی، اینجا همه چیز را خواهید آموخت.
آدام هِیِز،با مدرک دکترا و CFA، نویسندهای مالی با بیش از ۱۵ سال سابقه در وال استریت به عنوان معاملهگر مشتقات است.
یک توضیح ساده از معامله گر مشتقات یا derivatives trader
وی علاوه بر تخصص گستردهاش در معاملات مشتقات، در اقتصاد و امور مالی رفتاری نیز متخصص است. آدام مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته اقتصاد از مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی و مدرک دکترای خود را در رشته جامعهشناسی از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون دریافت کرده است.
دکتر هیز دارای گواهینامه CFA و همچنین دارای مجوزهای FINRA سری ۷، ۵۵ و ۶۳ است.
در حال حاضر در دانشگاه لوسرن سوئیس به تحقیق و تدریس جامعهشناسی اقتصادی و مطالعات اجتماعی امور مالی میپردازد.
کتاب جدید آدام، "غیرمنطقی با هم: نیروهای اجتماعی که به طور نامرئی رفتار اقتصادی ما را شکل میدهند" (انتشارات دانشگاه شیکاگو) کتابی است که باید در فصل مشترک اقتصاد رفتاری و جامعهشناسی خوانده شود و نحوه تفکر ما در مورد بنیانهای اجتماعی انتخابهای مالیمان را تغییر میدهد.
یک طرح کسبوکار به عنوان یک نقشه راه استراتژیک عمل میکند که اهداف یک شرکت و روشهای دستیابی به آنها را شرح میدهد.
برای استارتاپها، وامدهندگان و سرمایهگذاران را جذب میکند؛ برای کسبوکارهای جاافتاده، اهداف رشد را همسو میکند. این راهنما اجزای ضروری یک طرح کسبوکار موفق را آشکار میکند و دستورالعملهای گام به گام برای تدوین آن ارائه میدهد.
یک طرح کسبوکار، اهداف و استراتژیهای یک شرکت را مشخص میکند و برای استارتاپها جهت جذب سرمایهگذاران و وامدهندگان بالقوه ضروری است.
شرکتهای جاافتاده از طرحهای کسبوکار برای همسو ماندن با اهداف رشد خود و هدایت مؤثر تغییرات بازار استفاده میکنند.
طرحهای کسبوکار میتوانند از نظر طول و قالب متفاوت باشند، از طرحهای تفصیلی سنتی گرفته تا طرحهای مختصر استارتاپ ناب.
اجزای کلیدی یک طرح کسبوکار شامل خلاصه اجرایی، تحلیل بازار، استراتژی بازاریابی و پیشبینیهای مالی است.
بهروزرسانی منظم یک طرح تجاری به کسبوکارها کمک میکند تا مرتبط باقی بمانند و با تحولات داخلی و شرایط بازار خارجی سازگار شوند.
هر کسبوکار جدیدی باید قبل از شروع عملیات، یک طرح تجاری داشته باشد. بانکها و شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر اغلب میخواهند قبل از در نظر گرفتن وام یا تأمین سرمایه برای کسبوکارهای جدید، یک طرح تجاری را ببینند.
حتی اگر یک شرکت به بودجه اضافی نیاز نداشته باشد، داشتن یک طرح تجاری به آن کمک میکند تا بر اهداف خود متمرکز بماند.
تحقیقات دانشگاه اورگان نشان میدهد که کسبوکارهایی که دارای طرح هستند، احتمال بیشتری برای دریافت بودجه و رشد 30٪ سریعتر از کسبوکارهای بدون طرح دارند.
علاوه بر این، شرکتهایی که دارای طرح تجاری هستند، 30٪ سریعتر از شرکتهایی که طرح تجاری ندارند، رشد میکنند.
طبق مقالهای در Harvard Business Review، کارآفرینانی که طرحهای رسمی مینویسند، 16٪ بیشتر از کسانی که طرح تجاری نمینویسند، احتمال موفقیت در کسب و کارشان را دارند.
یک طرح تجاری در حالت ایدهآل باید به صورت دورهای بررسی و بهروزرسانی شود تا منعکسکننده اهداف یا تغییرات در جهت باشد. یک کسبوکار تثبیتشده که در جهت جدیدی حرکت میکند، حتی ممکن است یک طرح کاملاً جدید ایجاد کند.
مزایای بیشماری برای ایجاد (و پایبندی به) یک طرح تجاری خوب طراحی شده وجود دارد. این طرح به بررسی ایدهها قبل از سرمایهگذاری کمک میکند، موانع را شناسایی میکند و راهی برای دریافت بازخورد از افراد خارجی ارائه میدهد. همچنین تیم اجرایی را در مورد اقدامات و اولویتهای استراتژیک همسو میکند.
در حالی که طرحهای تجاری حتی در بین رقبای یک صنعت نیز بسیار متفاوت هستند، اغلب عناصر اساسی مشترکی دارند که در زیر به تفصیل شرح داده شده است.
یک طرح تجاری خوب ساخته شده برای جذب سرمایهگذاران و هدایت رشد استراتژیک یک شرکت ضروری است. این طرح باید نیازهای بازار و الزامات سرمایهگذاران را برطرف کند و پیشبینیهای مالی روشنی را ارائه دهد.
در حالی که الگوهای مختلفی وجود دارد که میتوانید برای نوشتن یک طرح تجاری از آنها استفاده کنید، بهتر است از تهیه یک طرح کلی خودداری کنید. بگذارید طرح شما منعکس کننده شخصیت منحصر به فرد کسب و کار شما باشد.
طرحهای تجاری اغلب از ترکیبی از این بخشها استفاده میکنند که جزئیات آن در هر شرکت متفاوت است.
طول یک طرح تجاری میتواند از کسب و کاری به کسب و کار دیگر بسیار متفاوت باشد.
صرف نظر از این، جمعآوری اطلاعات اولیه در یک سند ۱۵ تا ۲۵ صفحهای بهترین گزینه است.
هرگونه عنصر حیاتی اضافی، مانند درخواستهای ثبت اختراع، میتواند در سند اصلی ارجاع داده شود و به عنوان ضمائم گنجانده شود.
خلاصه اجرایی: این بخش شرکت را معرفی میکند و شامل بیانیه ماموریت آن به همراه اطلاعات مرتبط در مورد رهبری، کارمندان، عملیات و مکانهای شرکت است.
محصولات و خدمات: محصولات و خدماتی را که شرکت ارائه میدهد یا قصد معرفی آن را دارد، شرح دهید. جزئیات مربوط به قیمتگذاری، طول عمر محصول و مزایای منحصر به فرد مصرفکننده را ذکر کنید. فرآیندهای تولید و ساخت، اختراعات مرتبط، فناوری اختصاصی و تحقیقات را اطلاعات تحقیق و توسعه (R&D)را ذکر کنید.
تحلیل بازار: وضعیت فعلی صنعت و رقابت را توضیح دهید. جایگاه شرکت، انواع مشتریانی که قصد دارد هدف قرار دهد و نحوهی برنامهریزی برای تصاحب سهم بازار از رقبا را به تفصیل شرح دهید.
استراتژی بازاریابی: برنامههای شرکت برای جذب و حفظ مشتریان، از جمله تبلیغات و کمپینهای بازاریابی پیشبینیشده را شرح دهید. کانالهای توزیعی را که برای ارائه محصولات یا خدمات به مصرفکنندگان استفاده خواهند شد، شرح دهید.
برنامهها و پیشبینیهای مالی: کسبوکارهای تأسیسشده باید شامل صورتهای مالی، ترازنامهها و سایر اطلاعات مالی مرتبط باشند. کسبوکارهای جدید باید اهداف و برآوردهای مالی را برای چند سال اول ارائه دهند. این بخش همچنین ممکن است شامل هرگونه درخواست تأمین مالی باشد.
سرمایهگذاران میخواهند یک استراتژی خروج روشن، بازده مورد انتظار و یک جدول زمانی برای نقد کردن سرمایه را ببینند. احتمالاً ایدهی خوبی است که پیشبینیهای سودآوری پنج ساله و برآوردهای مالی واقعبینانه ارائه شود.
انواع مختلف طرحهای تجاری: استارتاپ سنتی در مقابل استارتاپ ناب طرحهای تجاری شامل قالبهای سنتی و ناب هستند. طبق گفته اداره کسب و کارهای کوچک ایالات متحده (SBA)، طرح کسب و کار سنتی رایجتر از این دو است.
طرحهای کسب و کار سنتی: این طرحها دقیق و طولانی هستند و نیاز به تلاش بیشتری برای ایجاد دارند، اما اطلاعات جامعی ارائه میدهند که میتواند برای سرمایهگذاران بالقوه قانعکننده باشد.
طرحهای کسب و کار استارتاپ ناب: این طرحها مختصر، گاهی اوقات فقط یک صفحه هستند و بر عناصر کلیدی تمرکز دارند.
در حالی که در زمان صرفهجویی میکنند، شرکتها باید در صورت درخواست سرمایهگذاران یا وامدهندگان، آماده ارائه جزئیات بیشتر باشند.
یک طرح کسب و کار دستورالعمل مطمئنی برای موفقیت نیست. فرضیات و پیشبینیهای این طرح گاهی غیرواقعیاند.
بازارها و اقتصاد ممکن است به شیوههایی تغییر کنند که قابل پیشبینی نباشند.
یک رقیب ممکن است یک محصول یا خدمات جدید انقلابی معرفی کند. همه اینها مستلزم ایجاد انعطافپذیری در طرح شماست تا در صورت نیاز بتوانید به یک مسیر جدید تغییر جهت دهید.
اینکه یک طرح کسب و کار چند وقت یکبار نیاز به اصلاح دارد، به ماهیت آن بستگی دارد.
بهروزرسانی طرح کسبوکار شما به دلیل تغییرات در عوامل خارجی (روندهای بازار، رقابت و مقررات) و تحولات داخلی (مانند رشد کارکنان و محصولات جدید) بسیار مهم است.
در حالی که یک کسبوکار جاافتاده ممکن است بخواهد سالی یک بار طرح خود را بررسی کند و در صورت لزوم تغییراتی ایجاد کند، یک کسبوکار جدید یا با رشد سریع در یک بازار رقابتی شدید ممکن است بخواهد آن را بیشتر، مثلاً هر سه ماه یکبار، اصلاح کند.
طرحهای استارتاپ ناب برای توضیح سریع کسبوکارهای جدیدی که اطلاعات دقیقی ندارند، عالی هستند.
بخشهای کلیدی شامل یک گزاره ارزش، فعالیتها و مزایای اصلی، منابع (کارکنان، مالکیت معنوی و سرمایه)، مشارکتها، بخشهای مشتری و منابع درآمد است.
تهیه یک طرح کسبوکار جامع هم برای استارتاپهایی که به دنبال تأمین مالی هستند و هم برای شرکتهای جاافتادهای که هدفشان رشد پایدار است، ضروری است.
یک طرح تفصیلی به وضوح اهداف و استراتژیهای شرکت شما را تعریف میکند و در نتیجه پتانسیل شما را برای تأمین سرمایهگذاری و هدایت توسعه افزایش میدهد.
با تکامل پویاییهای داخلی و شرایط بازار، بهروزرسانی منظم طرح کسبوکار شما تضمین میکند که مرتبط و مؤثر باقی میماند.
طرح کسب و کار خود را به عنوان یک سند پویا در نظر بگیرید و آن را با تغییرات زمینه کسب و کار خود تطبیق دهید تا همسویی با اهدافتان حفظ شود.
کانال تلگرامی سواد زندگی: savadzendegi@