یوتوب ابزار Likeness Detection را برای مقابله با دیپ‌فیک‌ معرفی کرد

دیجیاتو چهارشنبه 30 مهر 1404 - 10:02
این ابزار فعلاً در دسترس گروه محدودی از کاربران یوتوب قرار گرفته است. The post یوتوب ابزار Likeness Detection را برای مقابله با دیپ‌فیک‌ معرفی کرد appeared first on دیجیاتو.

یوتوب از عرضه یک ابزار ویژه برای «شناسایی شباهت» در ویدیوها خبر داده که برای مقابله با دیپ‌فیک یا ویدیوهای جعلی توسعه یافته است.

به گزارش انگجت، قابلیت شناسایی شباهت (Likeness Detection) فعلاً برای برخی از اعضای YouTube Partner Program عرضه شده است. این ابزار فعلاً فقط مواردی را پوشش می‌دهد که در آن چهره فرد با استفاده از هوش مصنوعی تغییر یافته است؛ بنابراین در مواردی که صدای شخص بدون رضایت او با هوش مصنوعی تغییر کرده باشد، این قابلیت احتمالاً قادر به شناسایی آن نیست.

یوتوب با قابلیت Likeness Detection به مبارزه با دیپ‌فیک می‌رود

برای استفاده از این قابلیت، کاربران یوتوب باید یک کارت شناسایی و یک ویدیو سلفی کوتاه به این پلتفرم ارائه دهند تا سیستم مطمئن شود آنها همان فردی هستند که ادعا می‌کنند، و همچنین بتواند از این اطلاعات به‌عنوان مرجع شناسایی شباهت‌ها در بررسی‌های خود استفاده کند.

تشخیص شباهت یوتوب

قابلیت Likeness Detection مشابه قابلیت Content ID یوتوب عمل می‌کند، یعنی ویدیوهای آپلودشده را اسکن کرده و به دنبال مواردی از شباهت یا استفاده غیرمجاز از چهره فرد می‌گردد. خود شخص نیز می‌تواند این ویدیوها را بررسی کرده و در صورت تشخیص، درخواست حذف آنها از پلتفرم را ارسال کند.

هم‌زمان با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی در سطح اینترنت، نگرانی‌ها در مورد افزایش ویدیوهای دیپ‌فیک و جعلی از افراد نیز افزایش پیدا کرده است. در یک ماه اخیر نیز ابزارهای تولید ویدیو با استفاده از هوش مصنوعی مثل Sora از سوی OpenAI عرضه شده‌اند که توانایی فوق‌العاده بالایی در ساخت ویدیو با استفاده از هوش مصنوعی دارند.

ویدیوهای تولیدشده توسط Sora به حدی حرفه‌ای هستند که تشخیص آنها از ویدیوهای واقعی بسیار دشوار است؛ بنابراین طبیعی است که با وجود این ابزارها هم افراد مشهور و هم مردم عادی بخواهند کنترل بیشتری بر محافظت از چهره و تصویر خود داشته باشند.

به‌تازگی برخی سوءاستفاده‌ها از ابزار Sora باعث شده تا OpenAI تولید ویدیو با استفاده از چهره «مارتین لوتر کینگ» را ممنوع کند.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.