یک پژوهش جدید نشان داده است که تعداد تبهای باز در مرورگر میتواند با سطح استرس در کاربران، ارتباط داشته باشد. البته ممکن است استرس در هنگام استفاده از ابزارهای آنلاین، دلایل مختلفی داشته باشد؛ اما به نظر میرسد که باز بودن تعداد زیادی از صفحات در مرورگر، قادر است سهم عمدهای را به خود اختصاص دهد.
تحقیق صورت گرفته توسط محققان دانشگاه آلتو در فنلاند، نشان داده است که تبهای باز با استرس افراد در ارتباط هستند. آنها برای اثبات این موضوع، از ۴۰۰ پرسشنامه آنلاین و ۱۶ مصاحبه حضوری بهره گرفتند. هدف آنها، یافتن تعداد تبهایی بوده است که موجب افزایش استرس میشود و روی موضوعات دیگری نیز مثل تاثیر تبلیغات، نوتیفیکیشنهای پاپآپ و دادههای دستهبندی نشده، تمرکز داشتهاند.
اگرچه نتایج این پژوهش نتوانسته است رقم خاصی را برای تعداد تبهای باز در مرورگر که موجب افزایش سطح استرس میشود، پیدا کند؛ ولی نشان داده است که حدود ۲۵ درصد از شرکتکنندگان، انباشته شده صفحات باز در مرورگر را یک مشکل جدی تلقی میکنند. همچنین ۵۷ درصد از افراد، این موضوع را یک پدیده آزاردهنده اما نهچندان نگرانکننده میدانستهاند و در نهایت ۱۸ درصد از آنها نیز هیچ مشکلی با باز بودن انبوهی از صفحات، نداشتهاند.
به نظر میرسد که مرز تبهای دردسرساز برای هر فرد، مقدار متغیری است. طبق میانگین بدست آمده، افراد معمولاً عادت دارند بین ۱ الی ۳ پنجره مرورگر و ۵ الی ۱۰ تب را به شکل همزمان در دسترس داشته باشند. با این حال در میان شرکتکنندگان، اشخاصی نیز وجود داشتهاند که حدود ۴۰۰ تب را به صورت یکجا، باز نگه داشتهاند. در سوی دیگر برخی افراد با عبور از ۳ تب، دچار افزایش سطح استرس میشوند.
شایان ذکر است که برای کاهش سطح استرس، حتماً نیازی به بستن تبهای باز وجود ندارد؛ بلکه میتوان از امکانات داخلی مرورگرهایی مثل گوگل کروم و مایکروسافت اج به منظور گروهبندی تبها استفاده نمود. این قابلیت میتواند تبهای مرتبط با هم را در یک گروه قرار داده و اغتشاش بصری را کاهش دهد. همچنین مرورگر اج به ویژگی دیگری تحت عنوان Collections مجهز است که بین گروهبندی تبها و بوکمارک کردن صفحات قرار میگیرد. برای فرار از المانهای تبلیغاتی در صفحات وب که موجب حواسپرتی میشوند هم میتوان از حالت مخصوص مطالعه (Reader Mode) یا افزونههای مسدودکننده تبلیغات کمک گرفت.