تینا مزدکی_بر اساس گزارش جدیدی از مؤسسهی تحقیقاتی Counterpoint Research، اپل احتمالاً قیمت مدلهای آیندهی آیفون ۱۷ را افزایش خواهد داد تا بخشی از هزینههای ناشی از تعرفههای وارداتی را جبران کند. در همین حال، Counterpoint پیشبینی رشد بازار گوشیهای هوشمند را برای سال جاری بهشدت کاهش داده و هشدار داده که فروش آیفون در ایالات متحده نسبت به سال گذشته با کاهش مواجه خواهد شد.
این مؤسسه در ابتدا رشد جهانی بازار گوشیهای هوشمند را در سال ۲۰۲۵ معادل ۴.۲ درصد پیشبینی کرده بود، اما با توجه به تأثیرات منفی ناشی از تعرفههای تجاری ایالات متحده و نیز چالشهای موجود در بازار چین، اکنون این رقم را به ۱.۹ درصد کاهش داده است.
تأثیر تعرفهها بر قیمت و تقاضا
این موسسه تحقیقاتی در ایالات متحده، اکنون انتظار دارد که فروش سالانهی گوشیهای آیفون و سامسونگ با کاهش مواجه شود؛ دلیل اصلی، افزایش قیمت ناشی از تعرفهها عنوان شده است. این گزارش همچنین حاکی از آن است که پیشبینی رشد فروش جهانی گوشیهای اپل و سامسونگ نیز بازنگری شده و کاهش یافته است، زیرا افزایش هزینههای تولید بهاحتمال زیاد به مصرفکننده منتقل خواهد شد؛ امری که در نهایت میتواند بر سطح تقاضا تأثیر منفی بگذارد، حتی با وجود اینکه فشار تعرفهها نسبت به بدترین سناریوهای قبلی کمی کاهش یافته است.
آیندهای نامطمئن برای بازار آمریکا
در حالی که هنوز مشخص نیست آیا دونالد ترامپ، در صورت بازگشت به قدرت تعرفههای تجاری شدیداً اعلامشده ولی متوقفشدهی قبلی را اجرایی خواهد کرد یا نه، حتی سطح فعلی تعرفهها نیز برای اپل عواقب ناخوشایندی بههمراه داشتهاند. طبق تخمینها، جذب هزینههای اضافی تعرفهای، تنها در همین فصل، حدود ۱ میلیارد دلار برای اپل هزینه داشته است.
Counterpoint تأکید کرده که در صورت وخامت بیشتر اوضاع تعرفهای، ممکن است پیشبینیهای فروش برای بازار آمریکا را حتی بیشتر کاهش دهد. در حال حاضر، این پیشبینیها بر پایهی سناریویی نسبتاً پایدار در زمینهی تعرفهها تا سال ۲۰۲۵ بنا شدهاند، اما لحن روزافزون تهدیدآمیز و نامشخص سیاستهای تجاری، میتواند بهشدت بر استراتژیهای قیمتگذاری تولیدکنندگان (OEMها)، برنامهریزی زنجیره تأمین، و در نهایت، تقاضای مصرفکننده تأثیرگذار باشد.
اگرچه هنوز مشخص نیست که اپل واقعاً تصمیم به افزایش قیمت آیفون ۱۷ خواهد گرفت یا خیر، اما چنین احتمالی غیرمنطقی بهنظر نمیرسد. تاکنون اپل هزینههای اضافی ناشی از تعرفهها را خود جذب کرده است، اما با توجه به اینکه تنها در همین سهماهه، این موضوع حدود یک میلیارد دلار برای شرکت هزینه داشته، بسیار محتمل است که اپل در هنگام عرضهی آیفون ۱۷ بخشی از این فشار مالی را از طریق افزایش قیمت به مصرفکنندگان منتقل کند.
منبع: 9to5mac
۲۲۷۳۲۳