ترمیم رویه آسفالت با مخلوط دوستدار محیط زیست و مصالح ضایعاتی

خبرگزاری مهر دوشنبه 19 خرداد 1404 - 09:56
محققان دانشگاه امیرکبیر با استفاده از مواد و مصالح ضایعاتی مخلوط آسفالتی ارائه کردند که با صرف انرژی کمتر و کاهش ۹۰ درصدی هزینه ها اقدام به ترمیم و نگهداری رویه های آسفالتی می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر حمید جهان‌بخش از محققان این طرح عنوان این پروژه را «روسازی آسفالتی دوستدار محیط زیست دارای قابلیت گرمایش القایی و ترمیم القایی» ذکر کرد و گفت: ما در این پروژه با استفاده از قابلیت ترمیم القایی راهکاری برای اصلاح خرابی های رویه آسفالتی ارائه دادیم به گونه ای که با استفاده از این روش می توان ۵۰ تا ۷۰ درصد عمر روسازی‌های آسفالتی را بازگرداند.

وی با بیان اینکه مخلوط آسفالتی اولیه ارائه شده در این پروژه نسبت به مخلوط آسفالتی متداول ۲۰ درصد ارزان‌تر است، افزود: به طور متوسط این مخلوط آسفالتی در افزایش هر یکسال عمر سازه روسازی در مقایسه با روش های متداول، ۹۰ درصد ارزان تر بوده و به مقدار ۶۰ درصد آلایندگی زیست محیطی و مصرف انرژی را کاهش می دهد.

جهان‌بخش با اشاره به روش اجرای این طرح، اظهار کرد: در این مطالعه با بهینه سازی مخلوط آسفالتی رسانا در فاز آزمایشگاهی، مخلوط آسفالتی سرد که می‌توان در ساخت آن از روش گرمایش القایی توسط امواج الکترومغناطیس بهره گرفت معرفی کردیم. این محصول مصرف منابع انرژی و تولید گازهای گلخانه ای را به صورت چشمگیری در مقایسه با مخلوط آسفالتی داغ کاهش می دهد.

این محقق با تاکید بر اینکه مخلوط آسفالتی دوستدار محیط زیست است، خاطر نشان کرد: این ماده بر مبنای مواد و مصالح ضایعاتی به تولید رسیده که نه تنها توانایی جذب بالای امواج الکترومغناطیس را دارد، بلکه از قابلیت ترمیم القایی مناسبی برخوردار است.

وی انتشار ۶ مقاله ISI و توسعه پارامترهایی نوین برای ارزیابی قابلیت ترمیم القایی مخلوط های آسفالتی را از دستاوردهای این مطالعات نام برد و یادآور شد: در نمونه خارجی این طرح محققین دانشگاه ناتینگهام انگلستان از افزودنی رسانای الیاف پشم فولادی استفاده کردند که نسبت به نمونه معرفی شده توسط این گروه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عمر اولیه کمتر و هزینه به شدت بالاتری دارد. علاوه بر این استفاده از الیاف پشم فولادی منجر به زنگ زدگی این افزودنی در مخلوط آسفالتی و تضعیف قابلیت خدمت رسانی آن در محل اجرا می شود.

جهان‌بخش ادامه داد: با اجرای روسازی آسفالتی با قابلیت گرمایش القایی و ترمیم القایی می‌توان هزینه های مدیریت و نگهداری روسازی های آسفالتی مربوط به وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را جهت حفظ رویه های آسفالتی در شرایط مناسب خدمت رسانی و آلودگی های محیط زیستی به صورت قابل توجهی کاهش داد.

این طرح با همکاری دکتر حمید جهان بخش با همکاری دکتر محمد محمدی کریمی و دکتر فریدون مقدس نژاد در دانشگاه صنعتی امیرکبیر اجرایی شد.

منبع خبر "خبرگزاری مهر" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.